دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«کودتای نرم» در ریاض/ «آل سعود» در سراشیبی سقوط

انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید رژیم سعودی هرچند وی را در یک قدمی پادشاهی حکومت سعودی قرار داد؛ اما این انتصاب به زوال حکومت ریاض سرعت بیشتری بخشید.
کد خبر: ۲۴۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ - 21June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اگرچه ساعاتی بیشتر از تغییر ولیعهد در رژیم سعودی نمی‌گذرد؛ اما پس‌لرزه‌های این اقدام را می‌توان بخش مهمی از زلزله بزرگ سیاسی در خاندان حاکم بر حجاز دانست.
 
در همین راستا، «مجتهد» فعال سیاسی عربستانی که به خاطر پست‌های صفحه توئیتر خود پیرامون فعل و انفعالات خاندان آل سعود شهرت یافته است، از تصمیم ملک سلمان برای کناره‌گیری به نفع فرزندش محمد و اعلام رسمی نام محمد بن سلمان به عنوان پادشاه جدید رژیم سعودی پرده برداشت. وی پیش از این، از تغییر ولیعهدی خاندان سعودی، از محمد بن نایف به محمد بن سلمان خبر داده بود.
 
با انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید رژیم سعودی، سیاست تهاجمی رژیم سعودی علیه ایران و پروژه ایران هراسی هرچه بیشتر دنبال خواهد شد. در صورت تحقق پیشگویی مجتهد و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان پادشاه جدید رژیم سعودی، این دشمنی در شدیدترین حالت ممکن طی سال‌های گذشته قرار خواهد گرفت.
 
با این حال از نظر راهبردی بعید است که وی به دنبال آغاز جنگ با ایران باشد. توان نظامی رژیم سعودی، که طی جنگ یمن تلفات سنگینی به خود دید، در برابر توان نظامی جمهوری اسلامی، که تنها ذره‌ای از ظرفیت خود را چند روز قبل در حمله موشکی به ستاد فرماندهی داعش در شهر دیرالزور نشان داد، هیچ شانسی برای پیروزی ندارد.
 
آل سعود در سراشیبی سقوط 
با این حال، احتمال جنگ میان عربستان و قطر به قوت خود پابرجاست. از محمد بن سلمان بعید نیست که در راستای قدرت‌نمایی بیشتر برای دولت‌های خلیج فارس و سایر کشورهای واقع در غرب آسیا، اقدام به حمله نظامی به قطر جهت ضمیمه کردن این کشور به خاک عربستان کند. با وجود هشدارهای دولت‌های مختلف و صف‌آرایی‌های موجود به نفع دوحه و ریاض، اجرای حمله گسترده از سوی محمد بن سلمان به قطر، در صورت انتخاب به عنوان پادشاه جدید خاندان سعودی، تا حدودی ممکن به نظر می‌رسد.
 
در سوی دیگر میدان، روابط ریاض با بغداد و دمشق نه‌تنها در دوران محمد بن سلمان بهبود پیدا نخواهد کرد، بلکه رو به چالش‌های هرچه بیشتر خواهد رفت. این موضوع میان کارشناسان مسائل بین‌الملل مورد اتفاق نظر است که یکی از دلایل اصلی وجود بحران‌های شدید میان رژیم سعودی از یک سو و عراق و سوریه از سوی دیگر، نقش مهم محمد بن سلمان و عوامل نزدیک به وی در دربار سعودی در پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی بویژه داعش و جبهه‌النصره در این دو کشور است. همزمان تشدید تحریم‌ها و رایزنی‌های رسانه‌ای از سوی بن سلمان و عوامل دست‌نشانده‌اش علیه نیروهای محور مقاومت بویژه حزب‌الله لبنان ادامه خواهد یافت.
 
وضعیت مردم مسلمان در بحرین و شرق حجاز با توجه به تحولات اخیر، بیش از پیش بغرنج خواهد شد. سیاست سرکوب نیروهای انقلابی در بحرین و در منطقه عوامیه حجاز، پس از افزایش قدرت محمد بن سلمان، به صورت تصاعدی ادامه خواهد یافت.
 
محمد بن سلمان که در میان اعضای خاندان سعودی، نزدیکترین روابط را با آمریکایی‌ها دارد، به گسترش هرچه بیشتر روابط میان واشنگتن و ریاض خواهد پرداخت. او نقش مهمی در قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری آمریکا با رژیم سعودی داشت. همین روند را می‌توان در روابط میان رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی پس از افزایش نفوذ محمد بن سلمان پیش‌بینی کرد. دیگر کشورهای غربی، که موضعی نزدیک به ایالات متحده دارند، نیز سیاست خود را بر اساس نوع روابط میان ریاض و واشنگتن در دوره بن سلمان تنظیم خواهند کرد.
 
آل سعود در سراشیبی سقوط 
با توجه به این نکات، کاملا مشخص است که رژیم سعودی مسیری که در زمان سلمان تا امروز طی کرده است را پس از قدرت‌گیری هرچه بیشتر پسر وی ادامه خواهد داد. با این وجود شاید پرداختن به این نکته خالی از لطف نباشد که تمام این سیاست‌ها از سوی بن سلمان با یک هدف واحد اتخاذ می‌شود؛ هدفی که محمد بن سلمان آن را به خوبی در سخنان چند ماه اخیر خود علیه ایران آشکار کرده است: «ایرانیان به دنبال تسخیر منطقه و زمینه‌سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) هستند.»
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها