دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری

نیروهای امنیتی و اطلاعاتی طی روزها و ماه‌های گذشته، تعداد بسیاری از تروریست‌های تکفیری را که با دلارهای سعودی روانه ایران شده بودند، دستگیر کردند و یا به هلاکت رساندند.
کد خبر: ۲۴۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ - 20June 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، تنها 2 روز پس از حمله تروریست‌ها به مجلس و حرم مطهر امام خمینی (ره)، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که 41 نفر از عناصر گروهک وهابی داعش در کشور دستگیر شدند.

نیروی انتظامی و برخی از دادستان‌های کشور نیز در ادامه از دستگیری افرادی از اعضای وابسته به این گروهک در شهرستان‌ها خبر دادند و در روزهای گذشته نیز سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) توانستند چند تیم تروریستی مسلح را در چابهار، قصرقند و کردستان منهدم و چند نفر از آنان را به هلاکت برسانند. مهمترین فردی که در بین این تروریست‌ها در روز گذشته به هلاکت رسید، «جلیل قنبرزهی» سرکرده گروهک تروریستی انصارالفرقان بود که 25 سال تحت تعقیب نیروهای امنیتی ایران بود.

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری
اجساد تروریست‌های تکفیری گروهک انصار الفرقان که چند روز پیش در قصر قند به هلاکت رسیدند

 
به گفته وزیر اطلاعات، دلیل افزایش کشف و دستگیری تروریست‌ها، تکثیر تیم‌های تروریستی در کشور بوده به طوری که اگر در سال‌های قبل ماهی دو یا هفته‌ای یک تیم تروریستی کشف می‌‌شد، در روزهای اخیر به ویژه در اردیبهشت‌ماه کشف تیم‌های ترور کثرت یافته و روزانه شده بود. وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی نیز پیش از وقوع حوادث تروریستی در تهران، برای حفظ آرامش روانی مردم، اخبار دستگیری این تیم‌ها را منتشر نمی‌کردند.

انتقام جویی داعش از شکست‌هایش

کارشناسان امنیتی و منطقه‌ای دلایل متعددی را برای افزایش این گروهک‌های تروریستی در ایران بیان داشته‌اند که وجه مشترک و نخست این اظهارات، کانون هدف بودن ایران برای تروریست‌ها عنوان شده است. اما دلیل مهمتر این است که تکفیری‌ها به دنبال انتقام جویی هستند. مستشاران ایرانی و نیروی قدس سپاه در عراق و سوریه، نقش مهمی در شکست‌های استراتژیک و عملیاتی داعش داشتند. مستشاران ایرانی در کنار دولت و مردم عراق و سوریه، مانع تحقق اهداف داعش شدند و از این رو سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا در منطقه با بن بست مواجه شد و آنان را به خشم درآورد تا پیش از برگزاری انتخابات تیم‌های تروریستی را در جهت ناامن سازی ایران تقویت، تجهیز و مسلح کنند. این همان هدف کوتاه مدت دشمنان است که رهبر معظم انقلاب، پیش از انتخابات و در جمع پاسداران دانشگاه افسری امام حسین (ع) بدان اشاره داشتند.

به هلاکت رسیدن تروریست‌ها در مجلس و حرم امام نیز موجب شد تا برخی از عناصر مرتبط با این گروهک تروریستی که در داخل کشور به فعالیت تبلیغی و ترویج سلفی‌گری و خشونت‌گرایی می‌پرداختند، خشمگین شده و اقدام نظامی را دستور کار خود قرار بدهند. البته این عناصر که تحت نظر نیروهای اطلاعاتی کشور بودند، پیش از هر اقدامی، دستگیر و منهدم شدند.

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری
اجساد چند داعشی و تجهیزاتی که از آنان در شرق هرمزگان طی روزهای اخیر به دست آمد

 نفوذ به قومیت‌ها

بیشتر تروریست‌های تکفیری در استان‌های مرزی کشور شناسایی و دستگیر شدند، البته برخی از تروریست‌ها نیز در تهران و شهرستان‌های اطراف به دام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی افتادند. تروریست‌ها با انتخاب استان‌های مرزی که دارای قومیت کرد و بلوچ و مذهب سنی بوده، تلاش داشتند که مخالفت با خود را به نوعی مخالفت حکومت با قومیت‌ها و مذاهب نشان دهند اما مردم کُرد و بلوچ و حتی برخی از خانواده‌های همین تروریست‌ها محل اختفای این افراد را به اطلاع ماموران رسانده و متعاقب آن بزرگان اهل سنت و قومیت‌ها با صدور اطلاعیه‌ای از اقدامات وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی در دستگیری تروریست‌ها قدردانی کردند.

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری
همپیمانی تروریست‌های حرم امام و مجلس در یکی از استان‌های غربی کشور

 ورود به کشور با بدرقه سعودی‌ها

بسیاری از تروریست‌ها از مرزهای جنوب شرق و شمال‌غرب وارد کشور می‌شوند. ارتفاعات صعب العبور شمالغرب کشور، موقعیت جغرافیایی مناسبی را برای نفوذ تروریست‌ها به کشور ایجاد کرده و مرزهای جنوب شرق کشور نیز از این جهت که پاکستان در حوزه مرزبانی حضور موثری ندارد با دریایی از ناامنی روبرو است؛ البته مرزبانان جمهوری اسلامی ایران با دقت تحرکات مرزی را زیر نظر دارند و با بسیاری از افرادی که قصد ورود غیر مجاز به کشور دارند، برخورد می‌کنند. اما میزان تروریست‌هایی که قصد ورود به کشور داشته‌اند در مدت اخیر بیشتر شده و نکته مهمتر این که برخی از تروریست‌ها چون دارای شناسنامه و هویت ایرانی هستند، از مرزهای رسمی و بدون تجهیزات و تسلیحات وارد کشور می‌شوند و در داخل کشور با خرید مواد شیمیایی اقدام به ساخت مواد منفجره می‌کنند که این موضوع در فیلمی که چندی پیش از سوی وزارت اطلاعات درباره ردگیری یک تروریست و دستگیری آن منتشر شد، نمایان بود.

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری
یکی از پست‌های نگهبانی مرزبانی در جنوب شرق کشور

سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، طراحی این توطئه‌ها که علیه ایران انجام می‌شود را از سوی عربستان، امارات و پدر همه آن‌ها یعنی آمریکا می‌داند و در این رابطه گفته است: «عربستانی‌ها به گونه‌ای در کشور همسایه ورود کرده‌اند که در راه‌های منتهی به مرز با ایران افرادی را قرار داده‌اند تا به محض اینکه متوجه شوند فردی قصد ورود به ایران را دارد از او می‌پرسند آیا انگیزه‌ای داری برای اینکه عملیاتی در ایران انجام دهی؟ اگر جواب مثبت باشد در همان لحظه پول و اسلحه می‌دهند.»

برخی از کشورهای عربی منطقه همانگونه که حامیان سیاسی این گروهک‌های تروریستی هستند، با دلارها و درهم‌هایشان به حمایت مادی از اینان نیز می‌پردازند.

ذکر این نکته هم لازم است که برخی از تروریست‌هایی که به کشور وارد می‌شوند، هویتی غیر ایرانی دارند که وزیر اطلاعات چند روز پیش عنوان کرد که یک تونسی روز قدس سال گذشته قصد ایجاد ناامنی در کشور داشت که دستگیر و هم اکنون در اوین زندانی است.

پوشش تبلیغی برای ایجاد ناامنی

فعالیت تروریست‌ها در کشورمان شامل دو بخش نظامی و تبلیغی است. فعالیت تبلیغی پوشش برای انجام ماموریت اصلی‌شان در ایران یعنی ایجاد ناامنی است. آنان همچنین از این رهگذر تلاش دارند تا برخی از افراد را به خود جذب کنند تا مانعی برای انجام فعالیت‌هایشان نداشته باشند اما شواهد نشان می‌دهد که آنان نتوانسته‌اند جایگاه و پایگاهی در بین مردم به دست بیاورند و مردم به دلیل تنفر از تروریست‌ها، با مشاهده هرگونه تحرک مشکوکی در محل زندگی خود آن را به ماموران امنیتی اطلاع داده‌اند.

لوازمی که از تروریست‌ها در مدت اخیر به دست آمده نشان می‌دهد که هدف اصلی آنان ایجاد ناامنی بوده و نشر تفکرات سلفی وهابی که منجر به خشونت و ترور می‌شود، هدف دومشان بوده است چرا که خود به این نتیجه رسیده‌اند که حرف‌هایشان در ایران اسلامی خریداری ندارد.

مواد منفجره، کلاشینکف، مهمات جنگی، مواد پیش سازنده‌ی بمب، کمربند انفجاری، کلت کمری، پرچم داعش و مدارک جعلی؛ مواردی هستند که از تروریست‌ها به دست آمده است.

سد محکم در برابر تروریست‌ها

با توجه به حجم بسیار زیادی از تروریست‌ها که طی سال‌های گذشته با بدرقه دلارهای سعودی وارد کشور شده‌اند، آنان موفقیت چندانی برای ایجاد ناامنی در کشور نداشته‌اند. به گفته وزیر اطلاعات از برخی از تیم‌های تروریستی به قدری اسلحه و مهمات کشف شده که این میزان برای انجام یک عملیات نظامی و نه تروریستی است. هدف، طراحی و برنامه ریزی دشمنان بر ایجاد ناامنی‌های وسیع در داخل کشور بوده است اما با سد محکمی از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی روبرو شدند.

در دستگیری گروهک‌های تروریستی و مقابله با آنان، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه، ارتش و قوه قضائیه نقش داشته است. برخی از عملیات‌های دستگیری و مقابله جنبه شناسایی و برخی همچون به هلاکت رساندن سرکرده گروهک انصارالفرقان در قصر قند سیستان و بلوچستان جنبه نظامی داشته است. همچنین در جریان درگیری نیروهای امنیتی با تروریست‌ها در چابهار «حسن عشوری» از نیروهای وزارت اطلاعات به شهادت رسید.

فروپاشی خانه‌های عنکبوتی؛ یکی پس از دیگری 

در کنار ایثارگری‌ها و فداکاری‌ها نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، نقش مردم یک نقش مهم و اساسی بوده است. نخست اینکه نیروهای مسلح و اطلاعاتی به پشتوانه مردم با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند و دوم اینکه مردم در معرفی تروریست‌ها بسیار موثر بوده‌اند؛ به خصوص مردمی که از قومیت‌هایی همچون کُرد و بلوچ هستند و امروز به همت همین مردم امنیتی پایدار در کشور برقرار شده است.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار