توسط انتشارات بوستان کتاب؛

جلد چهاردهم «دائرةالمعارف قرآن کریم» منتشر شد

چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین و از سوی انتشارات بوستان کتاب منتشر شد.
کد خبر: ۲۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ - 20June 2017
انتشار جلد چهاردهم «دائرةالمعارف قرآن کریم»
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم که سابقه انجام نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنی دارد با بهره‌گیری از تجربیات و پژوهش‌های صورت گرفته، نخستین‌بار در جهان اسلام به تالیف دائره‌المعارف قرآن کریم اقدام کرده است. هدف اصلی از تالیف این اثر، ارائه دسترسی آسان اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنی است به گونه‌ای که اهل تحقیق را به مثابه منبعی ماندگار از منابع فرعی بی‌نیاز کند.

این دائره‌المعارف به ترتیب حروف الفبایی تنظیم شده و جلد چهاردهم آن شامل «رضاع-زیور» است.
 
در صفحه 256 کتاب در ذیل مدخل «زبان قرآن» آمده است: «زبان قرآن از گرایش‌های مهم علوم قرآن و از مباحث چالشی در عصر حاضر است که مفاهیم و گزاره‌ها و آموزه‌های موجود در قرآن را از جنبه‌های گوناگون پژوهش می‌کند. زبان قرآن در خانواده «زبان دین» جای دارد، از این‌رو همه یا بخش عمده مباحث این حوزه درباره زبان قرآن نیز طرح می‌شوند.
 
زبان دین از موضوعات مهم پژوهشی در فلسفه دین و مباحث معرفت‌شناسی است که مسائل گوناگونی را در بردارد که برخی از آن‌ها دیرینه و برخی دیگر نوپدید یا دارای زوایایی تازه هستند... براساس آثار تفسیری اهل کتاب، می‌توان گفت دیدگاه‌های سنتی ایشان بر معناداری متون دینی مبتنی است و آنان شیوه زبان متون دینی را شیوه زبان متعارف در میان عموم عقلا می‌دانند نه زبانی خاص، از همین‌رو همه تلاش خود را بر فهم این متون متمرکز کرده‌اند.»
 
همچنین در صفحه 273 درباره «رابطه دین و اخلاق» می‌خوانیم: «رویکرد کارکردگرایانه در زبان دین در پی آن است تا دین را در قالب توصیه‌های اخلاقی خلاصه کرده، ارتباط آن با واقعیت را مخدوش کند؛ اما داوری در این زمینه تا حدودی منوط به بررسی ارتباط دین و اخلاق است.
 
در نسبت دین و اخلاق دیدگاه‌های گوناگونی ابراز شده‌اند؛ برخی آن‌دو را یک حقیقت و برخی آن‌ها را دو حقیقت بی ارتباط به یکدیگر شمرده‌اند. دیدگاه سوم اخلاق را غایت دین و دین را وسیله تحقق آن پنداشته است و در چهارمین نگاه رابطه اخلاق و دین رابزه کل و جزء دانسته شده و اخلاق جزء تفکیک‌ناپذیر دین به‌شمار آمده است.»  
                            
نخستین چاپ از چهاردهمین جلد «دائرةالمعارف قرآن کریم» در 632 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 44 هزار تومان از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است. 
 
 انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار