دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سپاه با کدام موشک‌ها مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داد؟

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از موشک‌های بالستیک میان برد که در دوران تحریم ساخته شده‌اند، مواضع تروریست‌ها در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار داد.
کد خبر: ۲۴۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴ - 19June 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، ساعتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک موشک‌هایی از استان‌های کرمانشاه و کردستان مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه را هدف قرار داد و در پاسخ به حمله تروریست‌ها به حرم مطهر امام خمینی (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی سیلی محکمی بر صورت آنان زد.
 
طبق اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مواضع شامل مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری است.
 
فاصله تقریبی استان‌های کرمانشاه و کردستان در غرب کشور تا استان دیرالزور سوریه حدود 367 مایل و یا 650 کیلومتر است و سپاه برای هدف قراردادن مراکز تروریست‌ها از موشک‌های میان برد زمین به زمین استفاده کرده است.
 
سپاه با کدام موشک‌ها مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داد؟ 
 
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته با توان متخصصان داخلی توانسته نمونه‌هایی از موشک‌های میان برد را ساخته و به تولید انبوه برساند. این موشک‌های میان برد بالستیک شامل ذوالفقار، سجیل یک و دو، شهاب 3 (نسل اول)، شهاب 2، عاشورا، قیام یک، قدر F و قدر یک است و حداکثر برد این موشک‌ها 2 هزار کیلومتر است یعنی این موشک‌ها می‌توانند سرزمین‌های فلسطین اشغالی را نیز هدف قرار دهند. 
 
موشک ذوالفقار اولین موشک میان برد نقطه زن سپاه است. این موشک از خانواده فاتح 110 است که از کوتاه برد به میان برد ارتقا یافته است و نخستین بار در جریان رژه روز 31 شهریور سال 95 رونمایی شد. یک نوع این موشک دارای کلاهک بارانی است که این کلاهک دربردارنده ریزبمب‌های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است و با فرود آمدن در محوطه‌ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد.
 
این گونه از کلاهک‌ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه‌ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می‌گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه‌های روباز یا زیر سایه‌بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر. با توجه به مواضع مورد هدف قرار داده شده، به نظر می‌رسد که این موشک گزینه مناسبی برای این عملیات بوده است.
 
سپاه با کدام موشک‌ها مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داد؟

احتمال دارد نیروی هوافضای سپاه با استفاده از این موشک مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داده باشد. این موشک بر اساس گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه حدود 700 تا 750 کیلومتر برد دارد.
 
رادارگریزی ویژگی‌ مهم این موشک است. همچنین سردار دهقان وزیر دفاع تاکتیکی بودن و آماده سازی سریع را از دیگر ویژگی‌های این موشک عنوان کرده است که موجب غافلگیری و فریب دشمن می‌شود. خاطرنشان می‌سازد این موشک در دوران تحریم ساخته شده است.
 
شرح دیگر موشک‌هایی که احتمال دارد سپاه در این حمله به کار برده باشند نیز در زیر آمده است:
 
موشک سجیل حداکثر بردش 2 هزار کیلومتر با سوخت جامد و با وزن 23 هزار و 623 کیلوگرم است. این موشک مشابه خارجی ندارد و اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است. سامانه پرتاب این موشک، متحرک با قابلیت موشک آماده پرتاب است. آماده سازی آن سریع و ترک سریع پرتابگر از محل پس از شلیک از ویژگی‌های پرتابگر است. امکان ردگیری در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم است و اکنون در دو نمونه سجیل یک و دو معرفی شده است. این موشک دو مرحله‌ای است.
 
موشک شهاب 3 با حداکثر برد 1300 کیلومتر و با سوخت مایع، جرمش 17 هزار و 410 کیلوگرم است. این موشک یک مرحله‌ای است و قابلیت به کارگیری انواع مختلف کلاهک‌ها از جمله کلاهک بارانی که شرح آن در بالا آمد را دارد. نمونه‌های جدیدتر این موشک با برد 1800 کیلومتر است. دیگر موشک این خانواده، شهاب 2 است که دارای برد 800 کیلومتر است.
 
موشک عاشورا با برد 2 هزار کیلومتر و با سوخت جامد، ساخته شده بر اساس شهاب 3 است که قابلیت حمل چند نوع سر جنگی دارد. کارشناسان خارجی برد 2500 تا 3 هزار کیلومتری را برای آن متصورند.
 
سپاه با کدام موشک‌ها مواضع تروریست‌ها را هدف قرار داد؟
 لحظه شلیک یکی از موشک‌ها به سوی مواضع تروریست‌های تکفیری در دیرالزور
 
موشک قیام یک با حداکثر برد 800 کیلومتر و با سوخت مایع، وزنش 6 هزار و 155 کیلوگرم است. این موشک نخستین موشک بدون بالک است که به سرعت می‌توان برای شلیک آماده سازی کرد و از قابلیت شلیک در مکان‌های متنوع برخوردار است.
 
موشک قدر F با برد 2 هزار کیلومتر و با سوخت مایع، جرمش 17 هزار و 460 کیلوگرم است و در حال حاضر ارتقا یافته به سامانه موشکی قدر H است.
 
موشک قدر 1 با برد 2 هزار کیلومتر و با سوخت مایع، موشکی تک مرحله‌ای است که یکی از نمونه‌های خانواده شهاب به حساب می‌آید. زمان کوتاه‌تر آماده سازی در مقایسه با نمونه‌های قبلی از ویژگی‌های این موشک است. برخی از انواع موشک مجهز به کلاهک خوشه‌ای است. کلاهک آن نیز از نوع جدا شونده می‌باشد.
 
با توجه به مسافت اعلامی و برد موشک‌ها، به احتمال زیاد ذوالفقار، قیام و شهاب 2 مهمترین گزینه‌های سپاه برای این عملیات بوده‌اند، البته ممکن است نیروی هوافضای سپاه از موشک‌های دیگری که تاکنون رونمایی نکرده است نیز استفاده کرده باشد.
 
تکمیلی - 29 خرداد: سردار شریف سخنگوی سپاه در گفت‌وگویی اعلام کرد تعدادی از موشک‌های شلیک شده از نوع ذوالفقار بوده‌اند.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها