یوسفوندی خبر داد؛

نظارت بر ضابطان نظامی استان تهران از ابتدای سال 96

معاون قضایی دادستان نظامی تهران گفت: در اجرای ماده 607 قانون آئین دادرسی کیفری مبنی بر نظارت مؤثر و کارآمد بر ضابطان نظامی، طرحی با عنوان «نظارت بر ضابطان نظامی استان تهران» از ابتدای سال 96 به مرحله اجرا درآمده است.
کد خبر: ۲۴۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ - 18June 2017
نظارت بر ضابطان نظامی استان تهران از ابتدای سال ۹۶
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «فرامرز یوسفوندی» معاون قضایی دادستان نظامی تهران آموزش قضایی ضابطین، ارتقاء سطح رعایت حقوق شهروندی، افزایش اقتدار مرجع قضایی کیفری - نظامی و افزایش کارآمدی ضابطین نظامی را از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.

این مقام مسئول در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: این طرح در چهار بخش شامل تدوین شیوه‌نامه، طرح تعطیلات نوروزی، تداوم در طول سال و در نهایت تسری به سایر ضابطین نظامی در حال اجرا است.

وی به اقدامات صورت گرفته در تدوین «شیوه‌نامه نحوه نظارت بر عملکرد ضابطان نظامی استان تهران» اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای وظایف نظارتی و آموزشی دادستان نظامی بر ضابطان نظامی به استناد مواد 607 و 603 قانون آئین دادرسی کیفری، شیوه‌نامه‌ای در پنج فصل شامل 21 ماده و 3 تبصره تدوین و به تصویب رسید.

یوسفوندی، با اشاره به اقدامات مؤثر هیئت بررسی قضایی دادسرای نظامی تهران در اجرای طرح نظارت بر ضابطین نیروی انتظامی در تعطیلات نوروزی گفت: با مشارکت فعال بازرسی‌های نیروی انتظامی تهران بزرگ و شرق و غرب استان تهران و پلیس‌های تخصصی فتا، آگاهی، پیشگیری، مواد مخدر، راهور و یگان ویژه، هیئتی مرکب از قضات با تجربه آقایان حاتمی، مرادی و حسینی نسب با نظارت معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران از 65 کلانتری، چادرهای موقت و کانکس‌های پلیس و گشت‌های راهور مستقر در سطح شهرهای استان و جاده‌های خارج از شهرها از بیست و ششم اسفند تا یازدهم فرودین به مدت 16 روز بازدید به عمل آوردند.

معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران، وضعیت رعایت حقوق شاکی و متهم، نحوه اجرای دستورات قضایی و مقررات شکلی و وضعیت عمومی مراکز انتظامی و تحت نظرگاه‌ها و حفاظت از اموال مکشوفه و متهمین را از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی توسط هیئت بازرسی قضایی در مراکز انتظامی عنوان کرد.

یوسفوندی گفت: در زمینه رعایت حقوق شاکی و متهم، وضعیت اخذ شکایت کتبی و شفاهی در همه اوقات و تفهیم حق درخواست جبران خسارت و بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای و معاضدت حقوقی به شاکی، تفهیم حقوق متهم منطبق با قانون آئین دادرسی کیفری و رعایت مقررات قانونی در جلب و احضار، انجام تحقیقات و بازجویی‌ها و تفهیم اتهام افراد از شاخص‌های اصلی بازرسی از مراکز انتظامی است.

وی دقت در اجرای دستورات قضایی و مقررات شکلی را از دیگر مسائل مورد توجه گروه بازرسی در این طرح برشمرد و افزود: کیفیت و اجرای به‌موقع دستورات قضایی در مهلت معین‌شده، اعلام مشخصات و علت تحت نظر قرار گرفتن متهمین به دادسرای محل، دارا بودن شرایط ضابطیت افسران بازجو و مجریان دستور مقامات قضایی و انجام تحقیقات در پرونده زنان بزه توسط مأمورین زن آموزش‌دیده، از اهم موضوعات مورد توجه در این بخش است.

یوسفوندی با اشاره به بازرسی وضعیت عمومی مراکز انتظامی و تحت نظرگاه‌ها و حفاظت از اموال مکشوفه و متهمین، توسط هیئت قضایی برشمرد و افزود: رعایت استانداردهای قابل‌قبول بهداشتی، پیش‌بینی تدابیر لازم برای جلوگیری از خودکشی احتمالی متهمین و افراد تحت نظر، تفکیک محل نگهداری متهمین نوجوان و جرایم مالی از جرایم خشن، فعال بودن دوربین‌های مداربسته مراکز انتظامی و کلانتری‌ها و اهتمام لازم در حفظ و مراقبت از اموال توقیفی و مکشوفه از شاخص‌های مهم مورد نظر بوده است.

معاون قضایی دادستان نظامی استان تهران به مشکلات اجرایی ضابطین در اجرای قوانین آئین دادرسی کیفری و حقوق شهروندی بر اساس بازرسی‌های نوروزی اشاره کرد و اظهار داشت: ضعف در اجرای به هنگام دستورات قضایی، فقدان دوربین مداربسته در بعضی اماکن، ضعف در تفهیم حقوق شکات و متهمین و اجرای دقیق مقررات حاکم بر بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها، از مهم‌ترین مشکلات موجود بود که با تذکر گروه بازرسی قضایی، مقرر شد که با همکاری بازرسی و فرماندهان این نواقص برطرف شود.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار