محمد گلریز در گفت‌وگو با دفاع پرس:

موسیقی درباره «قدس» کم‌کاری کرده است/ کم‌توجهی به موسیقی انقلاب، خطر مهم فرهنگی است

خواننده مطرح سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به کم‌توجهی به موسیقی انقلاب اسلامی گفت:‌ موسیقی درباره «قدس» کم‌کاری کرده است.
کد خبر: ۲۴۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ - 19June 2017
موسیقی درباره «قدس» کم کاری کرده است/ کم توجهی به موسیقی انقلاب، خطر مهم فرهنگی است«محمد گلریز» خواننده مطرح سرودهای انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه هنر به طور کلی یک مُحبت الهی است که خداوند به انسان عطا می‌کند، اظهار داشت: یکی از مهمترین ابعاد هنر موسیقی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موسیقی ایران مورد تحول قرار گرفت و در عرصه موسیقی متعهد و مقاومت کارهای ماندگار و جاودانه‌ای تولید شد.

وی گفت: ما از اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس در کنار هنرمندانی چون «احمدعلی راغب»، «حمید سبزواری»، «مشفق کاشانی»، «حمید شاهنگیان» تلاش‌های زیادی برای سرودهای انقلاب و دفاع مقدس کردیم و شاهد بودیم سرود چقدر در پیروزی انقلاب موثر بود و مردم را برای حضور و مقاومت در میدان تهییج می‌کرد که باید گفت بخشی از پیروزی انقلاب مدیون سرودها و آهنگ‌های انقلابی و تبلیغاتی بود که در این عرصه تولید شد.

این خواننده مطرح انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: همیشه تبلیغات نقش موثری در موفقیت امور مختلف داشته است حالا اگر این تبلیغات توام با سرود حماسی باشد، می‌تواند به مردم انگیزه دهد. ما دیدیم که اوایل انقلاب چقدر مردم با سرود زندگی می‌کردند. ما ملودی‌های موسیقی‌ها را از حنجره مردم می‌گرفتیم. سرودهایی که ساخته شد به پیروزی انقلاب اسلامی و جریان دفاع مقدس کمک کرد.

گلریز ادامه داد: خیلی از سرودها در رژه‌های رزمندگان زمزمه و یا پخش می‌شد که خیلی عجیب بود. نمونه سرودهای موفق و ماندگار انقلاب اسلامی «خجسته باد پیروزی» بود. رزمندگان دفاع مقدس خودشان می‌گفتند سرودهای انقلاب در خلال عملیات‌ها پخش می‌شد و ما از آن‌ها روحیه می‌گرفتیم که این نشان از اهمیت سرود متعهد دارد.

اشک ایرانیان مقیم فرانسه بعد از اجرای کنسرت موسیقی «ای ایران»

وی با ذکر خاطره‌ای از اجرای سرود «ای ایران» در فرانسه گفت: ما برای اجرای کنسرتی به فرانسه رفته بودیم و در یک سالن هزار نفری از ایرانیان مقیم فرانسه کار را اجرا کردیم. پس از اجرای این سرود همه سالن بلند شدند و اشک می‌ریختند و با شوق سرود را زمزمه می‌کردند.

این خواننده سرودهای انقلاب اظهار داشت: سرود و موسیقی اگر با انگیزه تعهد ساخته شود می‎تواند تاثیرگذار باشد. رسانه‌های ما امروز دیگر توجهی به موسیقی ارزشمند و متعهد ندارند.

گلریز گفت: اکثر موسیقی‌های ما درباره موضوعات انقلاب اسلامی از جمله روز قدس از گذشته ضبط شده و کار جدیدی تولید نشده است؛ موسیقی درباره قدس کم کاری کرده است. نیروهای مسلح و ارگان‌هایی که از دل انقلاب اسلامی برآمده‌اند باید برای تولید موسیقی‌های متعهد درباره روز قدس و مناسبت‌های مهم کشور احساس وظیفه کنند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع اقشار مختلف جامعه به برگشت به فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تاکید دارد و بیان می‌دارند که «من انقلابی‌ام» و به موضوعات دفاع مقدس بپردازید و سرودهای انقلابی را زنده کنید. بارها رهبری فرمودند می‌توانیم داستان‌ها، فیلم‌ها و تولیدات هنری درباره شهدا داشته باشیم. متاسفانه هیچ بار برای شهدای مطرح موسیقی تولید نشده است. آیا نباید درباره «شهید علی صیادشیرازی» که اسوه فداکاری و گذشت بودند هر ساله موسیقی تولید شود؟ در دفاع مقدس سرداران زیادی برای دفاع مقدس زحمت کشیده‌اند که باید برای هر کدام از آن‌ها سرودهای ماندگار تولید شود.

لزوم توجه موسیقی به سرداران و امیران دوران دفاع مقدس

این خواننده مطرح سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد: امروز موسیقی مبتذل، ذهن و فکر همه جوانان ما را فراگرفته و جریان موسیقی متعهد فقط نظاره می‌کند و حتی درباره موضوعاتی همچون دفاع مقدس و روز قدس کاری تولید نمی‌کند! ما در گذشته در سرود موفق بودیم و با تولیداتمان به مردم انگیزه می‌دادیم و باید ادامه پیدا کند. باید از پتانسیل سرود و موسیقی انقلاب استفاده کنیم و تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌های معاند قرار نگیریم. چرا نباید درباره سرداران و امیران دفاع مقدس سرود تولید شود! باید با موسیقی و سرود خاطرات و خدمات سرداران و امیران دفاع مقدس را زنده نگهداریم.

گلریز گفت: وزارت ارشاد همه جشنواره‌های مربوط به جریان مقاومت را تعطیل کرده، این در حالی است که سال‌های گذشته جشنواره‌ موسیقی مقاومت وجود داشت. متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر از انقلاب و دفاع مقدس هیچ تولیدی وجود ندارد و برنامه‌ای در این رابطه مطرح نمی‌شود اما توقع است جریانات فرهنگی متعهد نیز به فریاد جریان موسیقی انقلابی برسند.

وی افزود: ما امروز در حال از دست دادن پتانسیل بزرگی در عرصه هنر هستیم که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد. موج عظیم جوانان و مردم در تجمعات ملی و انقلابی همچون روز 22 بهمن و روز قدس نشانگر علاقه طیف‌های مختلف به انقلاب اسلامی است که باید مورد توجه قرار گیرد. جریان امروز مدافعان حرم مهمترین اتفاق این روزهای منطقه است که کمترین کار هنری درباره آن‌ها شکل گرفته است.

کم توجهی به موسیقی انقلاب اسلامی یک خطر جدی فرهنگی است 

این خواننده مطرح سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: بارها از تلویزیون اعلام کرده‌ام که آمادگی دارم درباره مدافعان حرم سرود و موسیقی تولید کنم چون امنیت امروز ما مدیون از خودگذشتگی آن‌هاست. ما وظیفه داریم درباره مدافعان حرم کار ماندگار تولید کنیم تا حرف آن‌ها به گوش مردم برسد. به عنوان یک عضو کوچک از جریان هنری انقلاب اسلامی خواهش می‌کنم جریانات انقلابی مرتبط با فرهنگ درباره موسیقی تصمیم جدی اتخاذ کند. به نظرم کم توجهی به موسیقی انقلاب اسلامی یک خطر جدی فرهنگی است و منجر به از دست دادن یک جبهه مهم فرهنگی می‌شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها