دفاع پرس بررسی می‌کند؛

پژاک؛ از ظهور تا افول

گروهک تروریستی پژاک که در سال 82 تاسیس شد بعد از شرارت‌هایی که در خاک ایران انجام داد، نیروی زمینی سپاه در سال 90 ضربات سختی را به پیکره این گروهک تروریستی وارد کرد به نحوی که مجبور شدند خواسته‌های ایران را بپذیرند.
کد خبر: ۲۴۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ - 01June 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ‌ رحیم محمدی؛ پژاک هم زمان با دخالت نظامی آمریکا در عراق و به هم خوردن معادلات منطقه ای تشکیل شد یعنی پس از دستگیری عبدالله اوجلان رهبر حزب پ. ک. ک. در هشتمین کنگره این حزب که در ۱۶ فروردین ۱۳۸۱ برگزار شد، نام پ.ک.ک به «کادک» تغییر یافت و تصمیم گرفته شد که حزب در کشورهای ترکیه، عراق، ایران و سوریه شعباتی داشته باشد.

بنابراین در کنگره نهم پ.ک.ک که در تاریخ ۴آبان ۱۳۸۲ در محلی به نام قرارگاه «هارون» واقع در خاک عراق و با حضور تعدادی از افراد آمریکایی و انگلیسی حزب «حیات آزاد کردستان» معروف به «پژاک» تشکیل شد، مقرر شد حوزه فعالیت آنها، ایران و عناصر تشکیل دهنده آن نیز از مناطق کردنشین باشد.

اهداف پژاک به واقع همان اهداف حزب دموکرات کردستان یعنی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران آن هم از طریق فعالیت های مسلحانه است. تعدادی از افراد حزب هم همان نیرو های حزب دموکرات هستند که به پژاک پیوسته اند و بقیه اهل ترکیه و سوریه هستند.

این در حالی است که افسران رژیم صهیونیستی نیز افراد گروه را آموزش می دهند و سیا و موساد هم از آنها حمایت می کنند از سوی دیگر گرایش اعضای پژاک کمونیستی بوده و مراسم آنها نیز فاقد رنگ و بوی مذهبی است.

تاریخچه تشکیل پژاک

پژاک شاخه ایرانی پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) است؛ حزبی که پایه های اصلی آن توسط «عبدالله اوجلان»، «کسیره بیلدریم»، «شاهین دونمز» و تعداد دیگری از دانشجویان کرد در سال ۱۹۷۴ توسط دانشجویان کرد بنا نهاده شد تا اینکه در سال ۱۹۷۸ در استان کرد نشین «دیار بکر» در جنوب شرق ترکیه به طور رسمی موجودیت آن را اعلام کردند.

عبدا اوجالان متولد سال ۱۹۴۷ روستای «لیجه» منطقه «دیاربکر» ترکیه است. او از پدر خود به نفرت یاد کرده و با طغیان مقابل خانواده خود، از روستای محل سکونت شان فرار می کند و در سال آخر دبیرستان با پیداکردن گرایشات کمونیستی، خود را یک کمونیست می داند به طوری که به فردی ضد دین تبدیل شده و از عقاید دینی با نفرت یاد می کند و حتی آنها را عامل عقب ماندگی جامعه می داند.

پژاک؛ ظهور تا افول 

بنابر این با پیدا شدن افکار کمونیستی در عبدا اوجالان و وصل شدن به سرویس های اطلاعاتی کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق، وی در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۷۸ میلادی حزب پ.ک.ک را با ایدلولوژی مارکسیست لنینیست و همچنین با هدف ایجاد کردستان مستقل یا همان «کردستان بزرگ» در روستای زادگاه خود تشکیل داد.

اما در سال ۱۳۸۲ و به دنبال معامله سران کشورهای ترکیه، آمریکا و هماهنگی سرویس های اطلاعاتی این کشورها در نامبرده در کشور «کنیا» دستگیر و به ترکیه آورده شد. لذا به دنبال این رویداد، حزب پ.ک.ک برای برون رفت از سردرگمی و فراز و نشیب های بوجود آمده از این اتفاق، استراتژی جدیدی را طرح ریزی و به مورد اجرا در آورد که کشاندن مبارزه به سایر کشورها و در عین حال رفع اتهام تروریست بودن برای حزب از سوی دیگر بود.

به دنبال این حرکت ها و تهییج احساسات کردها، سران حزب متوجه پتانسیل موجود در دیگر کشورها شده و بر این اساس، در سال ۱۳۸۲ در راستای هدف فریب کارانه خود یعنی تشکیل کشور«کردستان بزرگ»، متشکل از مناطق کردنشین در چهار کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه و نیز برای فعال کردن کردهای ساکن در این کشورها و کشاندن آنها به مبارزه با دولت های مرکزی شان و نیز برای اینکه متهم به دخالت در سایر کشورها نشود و اقدامات تروریستی پ.ک.ک در کشورهای یادشده را یک امر داخلی و توسط کردهای ساکن در این کشورها جلوه دهد، احزاب مختلف و هم عرض پ.ک.ک را در این کشورها تشکیل داده و فعالیت آنها را در چهار کشور یادشده توسعه داده است.

بدین ترتیب «پژاک» در ۴ آوریل ۲۰۰۳ روز تولد عبدالله اوجلان رهبر گروهک پ.ک.ک در ایران، «چاره سری» در عراق، «جنبش ملی دموکراتیک» در ترکیه و حزب «اتحاد دموکراتیک» در سوریه، راه اندازی شد و مجموعه اشرار تحت امر خود را هم با عنوان HPG (ارتش رهایی بخش خلق) سازماندهی کرد که اشرار پژاک در این ارتش «گریلا» خوانده می شود.

شاخه ایرانی پ. ک. ک. که پژاک نامیده می شود و بنابر ادعای منابع آمریکایی شمار اعضای آنها در حدود ۳ هزار نفر هستند به صورت کامل به کردی«پارتی ژیانی ئازادی کوردستان»یعنی« حزب حیات آزاد کردستان» خوانده می شود و فعالیت آنها هم بیشتر در مرز ایران ، عراق و ترکیه و منطقه «قلعه رش» در آذربایجان غربی، منطقه اورامانات از توابع کرمانشاه و «ایوان» از توابع ایلام و مریوان و منطقه «چهل چشمه» از توابع کردستان و بخش شرقی کوهستان «قندیل» در کردستان عراق است که تحت هدایت و رهبری حزب پ.ک.ک فعالیت می کند.

سران و سرکردگان

دبیر کل پژاک فردی به نام «رحمان حاجی احمدی» متولد سال 1320(۱۹۴۱میلادی) در ایران و از عناصر با سابقه و رده بالای حزب دمکرات است که مسئولیت های بزرگی در حزب داشته و پس از شکست حزب دموکرات، سال ها در اروپا ساکن بوده و در سال های اخیر با ماموریتی که از طرف استکبار به وی داده شده به منطقه بازگشته است.

پژاک؛ ظهور تا افول 
رحمان حاجی احمدی رهبر گروهک پژاک

ترکیب نیرویی و هویت اشرار پژاک

از آنجایی که این گروه در واقع شاخه ایرانی پ.ک.ک است، لذا بخش اعظم مسئولان و اشرار فعال در گروه را نیز اعضای پ.ک.ک که تابعیت کشور ترکیه را دارند تشکیل می دهند. بر این اساس این گروهک، یک گروهک بیگانه تروریستی است که با سوء استفاده از نام کردهای ایران، در نوار مرزی و نقاط دور افتاده کشور شرارت می کند.

مبانی فکری

اما مبانی فکری پژاک عبارتند از: نفی نظام خانواده مبتنی بر شوهر و زن، اعتقاد به اشتراک جنسی در جامعه (بی بند و باری جنسی)، نفی سنت ها و آدابی که اخلاق جنسی را تایید می کند، نفی قیود خانواده از زن و جامعه مبتنی بر زن سالاری، نفی اخلاق و نسبی شمردن آن در رفتارهای خانوادگی.

از سوی دیگر سران پژاک اعتقاد به قرابت و نزدیکی خاصی با صهیونیسم ها دارند زیرا عنوان می کنند قرابت و نزدیکی خاصی بین برگزیدگان فرزندان بنی اسرائیل و کرد وجود دارد و حتی بین فرزندان یهود و کرد قابلیت های مشترک وجود دارد.

از سوی دیگر معتقدند آنچه تاکنون ماموریت صهیونیسم بوده باید به کرد واگذار شود لذا می بایستی پیوند مشترکی بین حکومت شمال عراق و اسرائیل ایجاد شود.

شیوه های جذب گروهک پژاک

این گروهک با دادن وعده و وعید هایی همچون:‌ اعزام به اروپا و تحصیل، ازدواج، زندگی و شغل خوب و پر درآمد در کشورهای اروپایی، جوانان ساده را فریب داده و وارد گروهک می کند؛ بدین صورت که ابتدا به آنها وعده می دهند اگر در عملیات علیه جمهوری اسلامی شرکت کنند و چند عملیات موفق داشته باشند، آنها را برای زندگی و کار در اروپا به یکی از کشورهای اروپایی انتقال می دهند.

اما پس از اینکه این جوانان فریب خورده در عملیات علیه نیروهای جمهوری اسلامی شرکت کردند و دستشان به جنایت آغشته شد، به آنها گفته می شود که جان شما از سوی جمهوری اسلامی در داخل و خارج در خطر است و شما راه بازگشت به ایران یا عزیمت به کشورهای خارجی را ندارید پس باید در گروه بمانید.

مهمترین شگرد این گروهک هم در تبلیغ و عملیات روانی برای جذب نیرو، دادن وعده و وعید و زندگی و کار در اروپا و یا حقوق مکفی در گروه است و برای مقابله با همکاران نظام و جلوگیری از پیوستن مردم روستاهای مناطق مرزی به بسیج و همکاری آنان با نیروهای نظامی و انتظامی، به شیوه های تهدید، ربایش فرد یا اعضای خانواده، ضرب و شتم، قتل و اعدام و همین طور غارت اموال و نوامیس مردم کرد محلی متوسل می شوند تا با ایجاد یک فضای رعب و وحشت، مانع از همکاری آنان با نظام شوند.

در حوزه رسانه، گروهک برای برقراری ارتباط با مردم منطقه، از شبکه های ماهواره ای مانند «روژ تی وی» بعنوان کانال رسمی پژاک که از سوی استکبار جهانی در اختیار آنان قرار داده، بهره می گیرد. ضمن اینکه سایر گروه های کردی از قبیل پ.ک.ک، دموکرات، کومله، منطقه اقلیم شمال عراق از قبیل «تیشک تی وی»، «روژ هلات»، «کرد تی وی» و نیز به نوعی همدیگر را پشتیبانی می کنند.

علاوه بر این رادیو «مزوپوتامیا» متعلق به پ.ک.ک و پژاک نیز در حوزه صدا و خبر رسانی و پخش سرودهای کردی و مصاحبه با افراد مختلف پیرامون موضوع کردستان به شدت فعال است.

جرائم، جنایات و اقدامات تروریستی و ضد مردمی پژاک

گروهک ضد مردمی و تروریستی پژاک تاکنون اقدامات تروریستی فراوانی را علیه مردم کرد منطقه انجام داده و جنایات بیشماری را مرتکب شده است که به بخش هایی از آن اشاره می شود:

۱ ـ ترانزیت مواد مخدر: این گروهک مهمترین و بلکه تنها ترانزیت کننده سازماندهی شده مواد مخدر در این منطقه است به نحوی که اگر فرد یا گروهی به صورت مجزا و مستقل از این گروه به این کار مبادرت ورزد، سریعاً وارد عمل شده و با وی تسویه حساب کرده و از مقابل خود بر می دارند.

۲ ـ قاچاق گسترده مشروبات الکلی: بنا بر اعلام مراجع رسمی کشور، بیش از ۸۰ درصد مشروبات الکلی وارد شده به کشور با کمک یا دخالت مستقیم این گروهک صورت می گیرد.

۳ ـ قاچاق انسان: این گروهک در قبال دریافت مبالغ هنگفت اقدام به قاچاق انسان اعم از اتباع ایرانی یا اتباع کشورها مانند: افغانستان و پاکستان و با وعده کار در شمال عراق یا کشورهای اروپایی به طور گسترده ای می کند.

۴ ـ قاچاق سلاح و مهمات: پژاک با کمک و پشتیبانی آمریکایی ها و با همکاری منافقین، انواع سلاح، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی را با هدف ناامن ساختن شهرهای کشور به ویژه تهران و شهرهای بزرگ وارد کشور می کند. دستگیر شدگان در فتنه ۸۸ و سلاح و مهمات بدست آمده در این فتنه و اعترافات دستگیر شدگان، نقش این گروهک در قاچاق سلاح و مهمات را به خوبی آشکار ساخت.

۵ ـ ایجاد نا امنی در منطقه: انفجار و تله گذاری در مسیر انسان های بی گناه، حمله به نیروهای نظامی و انتظامی که مسئول حفظ آرامش و امنیت در کشورند و همین طور حمله به پاسگاه های پلیس و راهنمایی و رانندگی که مسئول حفظ نظم و سهولت آمد و شد در شهرها و جاده های کشور هستند و یا حمله به سایر کارمندان دولت که مشغول جاده سازی، عمران و آبادانی و خدمات رسانی به مردم هستند، همه و همه تنها بخشی از جنایات این گروهک است که از بدو پیدایش آن تاکنون به کررات در گوشه و کنار این منطقه اتفاق افتاده است.

۶ ـ تهدید و ضرب و شتم مردم و همکاران نظام: اعضای این گروهک، در روستاها و مناطق دور افتاده که نیروهای نظامی و انتظامی در آنجاها حضور ندارند، با مراجعه به در منازل مردم فهیم، انقلابی و با فرهنگ منطقه که به عضویت سپاه و بسیج در آمده و در راستای مقابله با بیگانگان و مزدوران آنها با نظام اسللامی همکاری می کنند ، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و ضرب و شتم و تهدید کرده و از آنها می خواهند تا همکاری خود را با نظام و مأموران دولتی متوقف سازند.

۷ ـ ترور روحانیت اهل تسنن: تعداد زیادی از ماموستاهای(روحانیون) منطقه به علت عدم همراهی با این گروهک، به طرز وحشیانه ای به شهادت رسیده اند که عمق عصبانیت گروهک از مردم و روحانیت و همین طور فاصله مردم و روحانیت با این گروهک مزدور بیگانه را نشان می دهد.

۸ ـ آدم ربایی، تجاوز به نوامیس، باجگیری و غارت اموال: ربایش اعضای خانواده همکاران نظام در منطقه و اخاذی برای آزادی آنها، قتل و غارت اموال و نوامیس مردم، موضوعی است که به کرات در روستاهای مرزی اتفاق می افتد و مردم نجیب و صبور منطقه همواره از تعدیات و ظلم و جنایات این گروهک مزدور و ضد خدا و ضد مردم ، بارها و بارها نالیده اند.

۹ ـ جلوگیری از عمران و آبادانی منطقه: از آنجایی که حیات گروهک در ناامنی و عقب ماندگی منطقه نهفته است، لذا این گروهک با آتش زدن ماشین آلات مهندسی و راهسازی که مشغول خدمات عمرانی و سازندگی در کردستان هستند و تهدید و ضرب و شتم و به شهادت رساندن خدمه آنها سعی دارند مانع از عمران و آبادانی منطقه شده و به این وسیله دستاویزی برای اقدامات ضد مردمی و جنایتکارانه خود داشته باشد.

وارد آوردن تلفات سنگین به پژاک

این گروهک با استفاده از موقعیت جغرافیایی پیچیده منطقه کردستان و امکانات نظامی با نفوذ به نوار مرزی ایران اقدام به ایجاد ناامنی ترور و رعب و وحشت در میان مردم منطقه می کرد لذا با بالا گرفتن کار این گروه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای مقابله وارد عمل شده و علی‌رغم پیچیدگی بالای منطقه از نظر جغرافیایی و همچنین سازماندهی چریکی گروه فوق، تا تیرماه 1390ضرباتی جدی بر آن‌ها وارد ساخت، به گونه‌ای که این گروهک با وساطت حکومت اقلیم کردستان عراق و به بهانه ماه مبارک رمضان تقاضای آتش‌بسی یک ماهه کرد که به واسطه تقاضای حکومت اقلیم کردستان عراق، ایران با این خواست موافقت می‌کند.

پژاک؛ ظهور تا افول

اما 11 شهریورماه و در پایان این مهلت یک ماهه پژاک به گمان ضعف در نیروهای ایرانی مجددا حملات تروریستی خود را آغاز کرده و به گروهی از کارکنان راه‌سازی ایرانی که در نزدیکی نوار مرزی مشغول به کار بودند حمله کرده و تعدادی را به شهادت می‌رساند.

طی دو روز بعد از این حمله پاسخ ایران به اندازه‌ای کوبنده بود که پژاک با تلفات بسیار بالا در 14 شهریورماه مجددا درخواست آتش بس می‌دهد که این درخواست با عدم موافقت ایران روبه‌رو می‌شود؛ چهار روز بعد اعلام شد که در همان روز اول عملیات مجدد سپاه، یعنی 12 شهریورماه جانشین فرمانده عملیاتی کل گروهک پژاک توسط نیروهای سپاه به هلاکت رسیده است.

تلفات گروهک پژاک تا روزهای بعد به اندازه‌ای بالا بود که گفته شده بیش از 180 نیروی ورزیده و 300 زخمی را متحمل شدند؛ به همین علت آنها پیش از اتمام شهریورماه کل خاک ایران را ترک کرده و با تمامی شروط ایران نظیر نزدیک نشدن به یک کیلومتری مرزهای ایران، عدم جذب نیرو از اتباع ایران و ... موافقت کردند.

پس از این، مقامات جمهوری اسلامی ایران نظیر وزیر اطلاعات و مقامات سپاه تاکید کردند که علی‌رغم نابودی بخش عمده‌ای از نیروهای پژاک، مقابله با این گروهک تروریستی را در ابعاد اطلاعاتی و امنیتی رها نخواهند کرد. در عین حال شکست سهمگین پژاک سبب خشم حامیان غربی آنان شد به گونه‌ای که در روزهای آخر BBC، VOA و حتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علنا مواضعی در حمایت از این گروهک تروریستی اتخاذ کردند.

بنابراین گروهک پژاک با رشادت نیروهای نیروی زمینی سپاه با شکست کامل و بدون کمترین موفقیتی مرزهای ایران را ترک کرد، لیکن بیشترین سهم در این پیروزی از آن مردم کرد منطقه بود؛ مردمانی که بر خلاف محاسبه دشمنان، وفاداری کامل خود را به میهن و انقلابشان نشان دادند.

آمار عملیات‌های تروریستی پژاک

بنا به آمار مراجع رسمی، این گروهک تروریستی از بدو تاسیس خود در سال 1382 تاکنون عامل شهادت بیش از 300 شهروند ایرانی و همچنین مجروح نمودن بیش از 259 نفر دیگر است. علاوه بر این در کارنامه این گروهک تروریستی 248 مورد درگیری مسلحانه، 71 مورد مین‌گذاری، 53 مورد عملیات ترور، 9 مورد بمب‌گذاری و 80 مورد تهدید و ارعاب دیده می شود.

سلاح و تجهیزات

بنا به اسناد فراوان نظیر مشاهدات خبرنگاران شبکه‌های غربی و مستندهای تهیه شده از محل استقرار این گروه، آنان از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی و مخابراتی برخوردارند که به نظر می‌رسد توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در اختیار آنان قرار داده شده است.

گروهک پژاک هرچند توسط آمریکا به عنوان گروهکی تروریستی شناخته شده لیکن بنا به مدارک فراوان تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد.

پژاک در اسناد ویکی لیکس

یکی از مهمترین این اسناد، گزارش مربوط به ملاقات «میر داگان» رئیس وقت سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) و «نیکلاس برنز» معاون وزیر امورخارجه آمریکا در دولت بوش است. بنابر این گزارش در این ملاقات داگان راه مقابله با ایران را ناآرامیهای قومی و در پی آن تجزیه خاک ایران دانسته است.

وی در این گفتگو تاکید ویژه‌ای بر گروههای مسلح تجزیه طلب کرد میکند که تنها نمونه خارجی آن گروهک تروریستی پژاک است. داگان در این گفتگو تصریح میکند که گروههای فوق آماده روی آوردن به خشونت و حرکات تروریستی هستند.

سند دیگر در این رابطه مربوط به گزارشی محرمانه از سفارت آمریکا در ترکیه است؛ این سند به دیداری بین یک ژنرال بلندپایه آمریکایی و یک ژنرال بلندپایه ارتش ترکیه اختصاص دارد.

در این دیدار ژنرال ترک به ژنرال آمریکایی یادآوری میکند که نیروهای ارتش ترکیه موفق شدهاند فیلمی را از یکی از کمپهای پژاک و پکک در کوههای «قندیل» تهیه کنند که در آن گروهی از جمله تعدادی سرباز آمریکایی در حال تحویل آذوقه و مهمات به نیروهای پژاک و پکک هستند. ژنرال ترک این موضوع را نیز یادآور شده است که این فیلم را به ژنرالهای آمریکایی نیز نشان داده است.

سندی دیگر مربوط به سفارت آمریکا در عراق است؛ آن گونه که در این سند آورده شده هنگامی که رابطین سفارت، از نماینده دولت اقلیم کردستان عراق درخواست می کنند که مانع از فعالیت پ.ک.ک. شوند، وی از آنچه آن را استانداردهای دوگانه امریکا می خواندانتقاد کرده و به آن ها یادآوری می کندکهآمریکایی ها خود پژاک و مجاهدین خلق(منافقین) را مورد حمایت قرار داده و به آن هااجازه می دهند آزادانه در خاک عراق به فعالیت بپردازند.

در سندی دیگر که مربوط به دیدار فرمانده یکی از گروههای کرد متحد آمریکا با مقامات نظامی آمریکا در عراق است؛ وی ضمن یادآوری تلاش آمریکا برای ناامن کردن مرزهای ایران بهوسیله کمک به پژاک، آمادگی خود جهت کمک به آمریکا در این زمینه را به مقامات نظامی آمریکایی اعلام میکند
در سند بعدی به مصاحبه مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا با یکی از رسانههای ترکیه پرداخته می شود. وی در این مصاحبه یادآور میشود که آمریکا چشمان خود را بر روی فعالیتهای پکک بسته است و خودِ آمریکا پژاک را با ایران درگیر کرده است.

سندی دیگر نیز به بازتاب گزارش معروف «سیمور هرش» در ترکیه میپردازد؛ سیمور هرش روزنامهنگار معروف آمریکایی در مقالهای مفصل، آمریکا را حامی اصلی پژاک معرفی کرده و پرده از حمایتهای آمریکا از پژاک برداشته بود.

در این سند سفارت آمریکا در ترکیه به تحلیل بازتابهای این گزارش در رسانههای ترکیه میپردازد و بیان میدارد که تا چه اندازه گزارش «هرش» با اقبال و نظر مساعد رسانههای ترکیه روبرو شده است.

همچنین در سندی دیگر سفارت ترکیه به گزارشی از بازتاب رسانههای ترکیه پرداخته است که در آن از رفت و آمد مکرر هلی کوپترهای آمریکایی به کمپهای پکک و پژاک و همچنین حمایت کامل آمریکا از پژاک جهت ایجاد آشوب و تخریب زیر ساختها در ایران پرده برداشته شده است.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار