دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«کرار» مشت آتشین صحنه‌های نبرد

تانک «کرار» با برخورداری از قابلیت‌های جنگ الکترونیک، لیزری، آفندی و پدافندی حداقل تا 10 سال آینده پاسخگوی نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است و قطعا در اختیار داشتن چنین تانکی با قابلیت‌هایی در طراز تانک‌های روز دنیا می‌تواند، دست ایران را در خرید و نوسازی یگان زرهی در سال‌های آتی بازتر کند.
کد خبر: ۲۴۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ - 30May 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، یگان زرهی همواره از مهمترین ارکان قدرت هر نیروی زمینی در عرصه منازعات و دفاع زمینی محسوب می‌شود. چنانچه در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم همواره از تانک‌ها به مثابه سکوهای متحرک پرتاب آتش در جهت پیشروی یا دفاع از مواضع داخلی استفاده شده، که بیانگر میزان اهمیت یگان زرهی است.
 
ارتش‌های جهان به جهت اهمیت توان زرهی همواره به طراحی، ساخت و ارتقای این بخش از توان زمینی خود پرداخته‌اند و این روند تا به امروز نیز ادامه دارد. به طوری که رقابت نزدیکی میان سازندگان این نوع تسلیحات وجود دارد.
 
تانک‌هایی که امروز طراحی و ساخته می‌شوند، تفاوت‌های فاحشی با تانک‌های قدیمی دارند، به طوری که تنها به شاخصه‌های کالیبر، گلوله و پرتاب آتش خلاصه نمی‌شود. تانک‌های امروزی برای تمامی وضعیت‌های صحنه نبرد، جنگ الکترونیک، مقابله با موشک‌های ضد زره و لیزری و مقابله با پهپادها و بالگردها بر اساس سیستم‌های آفندی و پدافندی مناسب طراحی شده است تا شانس حضور خود در میادین رزم را تا جایی که امکان دارد، افزایش دهد.
 
در کنار موارد ذکر شده، مولفه‌هایی چون قدرت، سرعت، هدف‌گیری و افزایش حوزه دید و انواع زره پوش‌ها نیز در صنعت تانک‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرند.
 
ایران اسلامی نیز با توجه به گستردگی مرزهای خشکی و دکترین دفاعی خود تاکنون طیف وسیعی از تانک‌ها را با قابلیت‌های متنوع طراحی و ساخته است که می‌توان گفت هر کدام ضمن مهندسی معکوس از نوع خارجی، تلفیقی از تجارب فنی و عملیاتی چندین ساله را نیز در خود داشته‌اند.
 
«کرار» مشت آتشین صحنه‌های نبرد 
 
براساس این گزارش تانک «سبلان» نوع ارتقا یافته تانک ام 47 پاتن و تانک «ذوالفقار» نیز نوع پیشرفته و ارتقا یافته تانک تی 72 است، همچنین تانک «تیام» که در سال گذشته وارد چرخه دفاعی نیروی زمینی ارتش شد از شاسی و عراده‌های تانک ام 47 و برجک تانک‌های سری تی استفاده شده است. تانک «صمصام» نوع ارتقا یافته تانک ام 60 پاتن است که در حوزه سامانه‌های ارتباطی، سامانه اجرای آتش آن نسبت به نوع اولیه پیشرفته‌تر است، همچنین این تانک از توپ 105 میلیمتری، سامانه‌های مسافت یاب لیزری، هشدار دهنده لیزری، دو جمر فروسرخ و زره واکنشی بهره می‌برد.
 
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اسفند ماه سال 95 از جدیدترین فناوری خود در حوزه تجهیزات زرهی با نام تانک «کرار» رونمایی کرد. سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران در روز رونمایی «کرار» گفت: تانک کرار با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده در زمره‌ی پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا به شمار می‌رود و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به نحو مطلوبی تامین کند.
 
وی مجهز بودن به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز را از جمله ویژگی‌های تانک کرار ذکر کرد و افزود: تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن وامکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را دارا می‌باشد.

وزیر دفاع در تشریح دیگر ویژگی‌های تانک کرار افزود: این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف می‌باشد و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته و مجهز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک می‌باشد. این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد زره محافظت می‌شود.

«کرار» مشت آتشین صحنه‌های نبرد 
 
روزنامه انگلیسی «تایمز» عنوان کرده است: تانک «کرار» قابل مقایسه با تانک‌های «آبرامز» و «چلنجر-2» دو تانک پیشرفته آمریکایی و انگلیسی است.

کرار  شباهت‌هایی به تانک تی 90 دارد. این تانک از سیستم هدف گیری اپتیکی و سیستم کنترل آتش کامپیوتری نسل سوم برخوردار است. همچنین این تانک در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک؛ حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد؛ قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا می‌باشد.

نصب دو دوربین در قسمت جلو و انتهایی این تانک موجب افزایش دید کاربر، تحرک بهتر تانک و سرعت در تغییر وضعیت در صحنه نبرد می‌شود.
 
همچنین تانک کرار به سیستم هشدار دهنده قفل لیزری مجهز شده و بدین ترتیب در برابر فعال شدن سیستم هدف یابی و مسافت یاب لیزری دشمن اخطار می‌دهد.
 
اگرچه این تانک با موفقیت مراحل تست عملیاتی خود را گذرانده است اما هنوز به طور رسمی در هیچ رزمایشی شرکت نداشته است.

براساس آنچه که از قابلیت‌های این تانک گفته شده است، کرار حداقل تا 10 سال آینده قادر به پاسخگویی عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌باشد. همچنین در اختیار داشتن چنین تانکی با قابلیت‌هایی در طراز تانک‌های روز دنیا می‌تواند، دست ایران را در خرید و نوسازی یگان زرهی در سال‌های آتی بازتر کند.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار