دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مروری بر زندگی شهید سرهنگ دوم خلبان «روزبه ناظریان»

شهید خلبان روزبه ناظریان نماد شهامت، ایثار و از خود گذشتگی بود و همیشه تلاش داشت تا راه شهید خلبان خلعتبری را ادامه دهد.
کد خبر: ۲۴۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ - 26May 2017
مروری کوتاه بر زندگی شهید سرهنگ دوم خلبان روزبه ناظریان
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- «رضا جهان‌فر»؛ وقتی وارد شهرستان تنکابن می‌شوید با نام‌های بزرگی مواجه خواهید شد که تأثیرگذاری خوبی در سال‌های دفاع مقدس بر امنیت مردم ایران داشتند. نام‌هایی همچون شهید خلبان شیرودی، شهید خلبان خلعتبری، شهید خلبان شیخ حسنی، شهید خلبان منصوری و...

این افراد خلبانانی بودند که کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشتند. حقیقت آن است که شهرهای غرب مازندران به ویژه تنکابن و رامسر زادگاه خلبانان رشیدی بوده است که نقش تعیین کننده‌ای در سال‌های دفاع مقدس ایفا کردند. اگرچه این خلبانان مربوط به سال‌های دفاع مقدس هستند؛ اما معنای این جملات مترادف با عدم وجود خلبانان مؤثر از این شهرها در روزگار کنونی نیست. در روزهای اخیر خلبان دیگری از تنکابن به جمع شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست؛ شهید سرهنگ دوم خلبان روزبه ناظریان. خلبان روزبه ناظریان در روز سه‌شنبه 4خرداد 1395 در حین مأموریت آموزشی در پایگاه هوایی شهید نوژه دچار نقص‌ فنی و مجبور به فرود اضطراری شد. در این حادثه سرگرد خلبان «روزبه ناظریان» دچار آسیب جدی شد و با وجود تلاش پزشکان برای بازگرداندن او به زندگی، این سرگرد جوان به شهادت رسید و پیکر پاکش در گلزار شهدای زادگاهش تنکابن (شهسوار) به خاک سپرده شد. برابر قوانین نظامی با توجه به شهادت، تاریخ ترفیع وی با یک درجه ارشدیت از یک روز قبل از شهادت محاسبه شده و به درجه سرهنگ دومی نائل شد.
 
روزبه در سال 1358 در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی در شهرستان شهسوار –که بعدها به تنکابن تغییر نام یافت- دیده به جهان گشود. والدینش از دبیران خوش نام دبیرستان‌های تنکابن بودند.
 
صفر علی ناظریان و سیده اعظم سمائی سال‌ها برای تعلیم و تربیت فرزندان مردم شهسوار و رامسر زحمت کشیده بودند. قدمت تدریس صفرعلی ناظریان نزدیک به نیم قرن است. وی 49 سال در آموزش و پرورش تدریس کرد که نوعی رکورد محسوب می‌شود.
 
روزبه ناظریان که تحصیلات خود تا پایان دبیرستان در تنکابن پشت سر گذاشت در سال 1377 پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان دهخدا و قبولی در  چند رشته دانشگاهی در کنکور سراسری  وارد دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش شده و تحصیل در رشته تحصیلی خلبانی را آغاز کرد و در سال 1381 با درجه ستوان دومی و تخصص خلبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.
 
پایگاه چهارم شکاری دزفول اولین یگان خدمتی وی پس از فارغ‌التحصیلی به شمار می‌رود. تا قبل از پرواز با هواپیمای میگ-29، تجربه پرواز با هواپیمای اف-5 در پایگاه دزفول،  هواپیماهای آموزشی بونانزا  در کوشک نصرت و pc-7  در پایگاه‌هوایی شهید بابایی اصفهان، میگ-29 در پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز را تجربه کرده بود. در نهایت وی به عنوان خلبان هواپیمای میگ-29 پایگاه یکم شکاری مهرآباد و همچنین  افسر بازرسی ایمنی گردان شکاری میگ-29 پایگاه هوای مهرآباد مشغول به انجام پروازهای تعیین شد.
 
جنگنده میگ- 29، جت جنگنده دوموتوره و دوسکانه فرامانورپذیر است که در شرکت میگ روسیه (شوروی سابق) به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد. از جمله توانمندی‌های میگ-29 برخاستن از باندهای کوچک و جاده‌ها و رهگیری سریع هواپیماهای دشمن با سامانه ردگیری فروسرخ است. خلبانان این هواپیمای جنگنده ره‌گیر عموماً دارای توانایی‌های خاص هستند. برابر نتایج آزمون‌های مختلف، «روزبه» دارای خصوصیاتی همچون شجاعت، سرعت در تصمیم‌گیری، هوش بالا و دقت در عمل بود. همین ویژگی‌ها منجر به این شده بود که ناظریان به عنوان خلبانی قابل اطمینان در نهاجا شناخته شود.
 
همکارانش خصوصیات جالبی از وی ذکر کرده‌اند. آنها معتقدند که «تمام خوبی‌ها در روزبه جمع شده بود. روابط عمومی خوبی داشت. مهربان و صبور بود. همیشه لبخندی بر لب داشت.»
 
اقدام وی برای به سلامت نشاندن هواپیمای میگ-29 و خودداری از ایجکت نشان دهنده تلاش وی برای حفظ امانتی است که میلیاردها تومان از بیت المال ارزش دارد. تلاشی در راه جلوگیری از آسیب و زیان به توان رزم نیروی هوایی در تحریم. او می‌دانست که جایگزینی یک فروند هواپیمای میگ-29 برای نیروی هوایی که در شرایط تحریم به سر می‌برد، کاری مشکل است. لذا تا آخرین لحظه از هواپیمایش جدا نشد و موفق شد که هواپیما را با کمترین آسیب به زمین بنشاند. مطابق اظهارات مسئولان مربوطه در ارتش جمهوری اسلامی ایران خسارت وارده به هواپیمای میگ-29 جزئی بوده و در آینده نزدیک به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی خواهد پیوست.
 
 این از خودگذشتگی روزبه ناظریان علاوه بر ارزش‌های عملیاتی، دارای ارزش و تأثیرگزاری راهبردی است. زیرا اقدامی ماندگار در راستای تحکیم اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز نیز محسوب می‌شود. کشوری که در تلاش برای نهادینه کردن آموزه‌های اقتصاد مقاومتی است به چنین الگوهایی نیاز دارد.
 
پس از شنیده شدن خبر شهادت وی، شهروندان تنکابنی دچار غم و اندوهی شدند که بر اثر آن فضای عمومی شهر عزادار شد. نصب بنرها و پرچم‌ها و اعلامیه‌های تسلیت، پیام‌های تسلیت مسئولان استان مازندران و شهرستان تنکابن به خانواده شهید، حضور انبوه جمعیت در تشیع پیکر شهید و مراسم یادبود وی نشان دهنده وجود همدلی نسبت به شهادت این خلبان ارزشمند بود.
 
در مراسم یادبود شهید ناظریان که در مسجد جامع شهرستان تنکابن برگزار شد، امیر سرتیپ دوم خلبان حسین چیت فروش به نمایندگی از فرماندهی نهاجا حضور داشت و در سخنرانی خود به ویژگی‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «سرعت، قابلیت انعطاف و قدرت کوبندگی زیاد از ویژگی‌های نیروی هوایی است که بارها در دوران دفاع مقدس آنها را نشان داده است. حمایت ها و پشتیبانی‌های نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس بود که عملیات‌های بزرگی همچون بیت المقدس، فتح المبین و دیگر عملیات‌ها به پیروزی منتهی شد. امروز نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی دفاع مقدس باید عادلانه و به حق باشد، تا آیندگان از دفاع مقدس تصور درستی پیدا بکنند... شهید خلبان روزبه ناظریان نماد شهامت، ایثار و از خود گذشتگی بود و همیشه تلاش داشت تا راه شهید خلبان خلعتبری را ادامه دهد.»

از شهید ناظریان فرزندی چهار ساله به یادگار مانده است. وی در دست‌نوشته‌ای به فرزندش «آریو برزن» که در قرآن قرار داده بود، نکات جالبی را مطرح کرده است:

 «پدربزرگت به من گفت به مردم محبت کن و دروغ نگو و با آنها صادق باش؛ آنها محبت تو را احساس می‌کنند و تو قلب آن ها را تسخیر می‌کنی و من هم این را به تو می‌گویم: در تمام لحظات زندگیت با دروغ گفتن مبارزه کن و صداقت را سرلوحه کارت قرار ده؛ امیدوارم روزهای خوبی را در این دنیا سپری کنی. نوشته‌هایم را برایت در میان این کتاب با ارزش نوشتم که فرستاده خداوند است؛ برای شناخت خداوند نشانه‌های بسیار واضح و روشنی وجود دارد و هرگز سراغ چیزهای عجیب و غریب نرو! در این کتاب پندها و نصایح فراوانی وجود دارد و خداوند به زبانی ساده با همه بندگانش حرف زده است و هر وقت دلت از این دنیا گرفت به سراغش بیا و با خداوند حرف بزن».

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار