در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران عنوان شد؛

صالحی: بن رایگان با نظر وزیر ارشاد حذف شد/ شهرام‌نیا: ایجاد ۲۲۶۰ غرفه کتاب در نمایشگاه/ حسن‌پور: عرضه ۲۴۰ هزار عنوان کتاب داخلی

نشست خبری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با حضور «سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزیرارشاد و رئیس نمایشگاه در حضور خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۷۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷ - 29April 2017
صالحی: بن رایگان با نظر وزیر ارشاد حذف شد/ شهرام‌نیا: ایجاد ۲۲۶۰ غرفه کتاب/ حسن‌پور: عرضه ۲۴۰ هزار عنوان کتاب داخلی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور «سیدعباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمايشگاه کتاب، «امیرمسعود شهرام‌نیا» قائم‌مقام رئیس نمایشگاه، «مهدی اسماعیلی» معاون اجرایی و «داود موسایی» مدیر کمیته ناشران خارجی برگزار شد.

صالحی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک پروژه ملی همیشه از نگاه فرهنگی مورد توجه بوده، اظهار داشت: در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب رویکرد خصوصی‌سازی نشر از چند دوره گذشته کلید زده شد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: مسیر واگذاری نمایشگاه کتاب به صنف نشر در 3 سال گذشته به عنوان رویکرد اول ما، مطلوب بوده است که با حضور نمایندگان صنف در شورای سیاست‌گذاری آغاز و تا تصدی سه کمیته ادامه یافته است؛ امسال نیز شورای تشکل‌های نشر، دو تشکل فراگیر را به عنوان نهاد صنفی، مجری نمایشگاه معرفی کرده است.

وی افزود: در رویکرد دوم به تقویت وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب توجه شده است، اتفاقاتی که در سه سال گذشته پدید آمد که در این راستا بخش مهمان‌ویژه با افغانستان شروع شده، با عمان و روسیه ادامه پیدا کرده و امسال نیز به ایتالیا رسیده است.

صالحی تصرح کرد: میهمان‌ویژه شدن ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی دیگر از برنامه‌های ماست، که تقویت حضور ناشران خارجی، شهر میهمان و بورسیه نمایشگاه، از دیگر وجوه تقویت وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب است.

وی همچنین اظهار داشت: از آنجاکه نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند یک آکادمی سیار برای نشر باشد، رویکرد سوم مورد توجه ما، تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بوده است، چراکه همیشه این نقد مطرح شده است که نمایشگاه، فروشگاه است نه نمایشگاه؛ اما چون به دلیل مسائل اقتصادی، در نمایشگاه نمی‌شد به یک جراحی دست زد، برای دیده شدن وجه نمایشگاهی آن، اتفاقاتی خوبی رخ داده است که در نظر گرفتن کتاب‌نماها، پاتوق اهل‌قلم و سایر اتفاقاتی که در کمیته علمی و فرهنگی رخ داده، مسیر نمایشگاهی‌تر شدن آن را میسر کرده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادعان کرد: رویکرد چهارم ما این بود که گرچه نمایشگاه کتاب، به اسم نمایشگاه تهران است اما متعلق به همه ایران است، پس رویکرد بعدی ما توجه به وجه ملی نمایشگاه بود که می‌بایست تقویت می‌شد؛ لذا هرسال با اتلاق نام یک استان به این نمایشگاه، سعی کردیم یک استان را به طور خاص مورد توجه قرار داده و به حضور آن معنای خاص‌تری ببخشیم و از سویی دیگر نگاه به اقوام ایرانی را پررنگ تر کرده باشیم.

وی ادامه داد: رویکرد اصلاح و توسعه نظام حمایتی ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران، در 2 حوزه انجام شد که اولین تغییر، هدایت بن کتاب، در مسیر خرید کتاب بود چراکه آنچه به عنوان قانون در اختیار ماست این بود که بن ها به سمت خرید بروند.

صالحی اذعان کرد: در این دوره بن‌های کاغذی که مفسده‌انگیز بود حذف و الکترونیک شد، چون قدرت رصد آنها وجود نداشت؛ بن‌رایگان با تاکید وزیرسابق و وزیرکنونی حذف شدند تا به جز اهل‌قلم که بن‌هایشان شارژ می‌شود، بن‌رایگان نداشته باشیم تا همین مقدار اندک بن‌یارنه‌ای، صرف خرید کتاب شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: توزیع بن‌دانش‌آموزی از سال گذشته آغاز شده که امسال نیز سایت بن‌دانش‌آموزی به طور جدی در حال ارائه خدمات است و از طرفی از سال گذشته با توجه به اینکه شهرآفتاب، رایگان در اختیار نمایشگاه قرار داده شد، پاره‌ای از حمایت‌ها از ناشران اتفاق افتاده است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران درباره فضای محیطی شهر آفتاب گفت: فضای گذشته نمایشگاه کتاب تهران، یک فضای نمایشگاهی نبود، اما شهر آفتاب که با نگاه نمایشگاهی و با مساحت 135 هزار متر مربعی ساخته شد، می‌تواند به ناشران و بازدیدکنندگان کمک کند.

«امیرمسعود شهرام‌نیا» قائم‌مقام رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: سی‌امین نمایشگاه کتاب با توجه به اینکه دومین تجربه در شهرآفتاب است، باید پربارتر و بی‌عیب‌تر باشد لذا با همکاری 70 دستگاه مختلف در شهر آفتاب، پیش‌بینی می کنیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی گفت: امسال با توجه به واسپاری امور اجرایی مختلف، توانستیم به شرایط نمایشگاهی کمک کنیم که در این میان، دستگاه‌های شهرداری تهران، اورژانس و پلیس، همکاری‌های خوبی با ما داشتهاند.

قائم مقام رییس نمایشگاه بیان کرد: امسال 85 هزار متر مربع سالن موقت وجود دارد که 15  هزار متر مربع از سال گذشته بیشتر است؛ همچنین نمایشگاه امسال، شامل 2260 غرفه و حضور 1668 ناشر است که در همین زمینه، کارگروه نظارت داخلی برای نظارت بر محتوای کتاب ها نیز حضور خواهند داشت.

شهرام نیا درباره حمایت‌ها از خرید کتاب تصریح کرد: 16.5 میلیارد تومان یارانه به همین منظور در نظر گرفته شده است که توسط نهادهای مختلف توزیع می‌شود اما همه این یارانه‌ها از طرف ارشاد نبوده و نهادهای مختلف در تامین آن کمک می‌کنند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران به برنامه‌های فرهنگی مختلف در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: برنامه‌های جنبی متعددی تدارک دیده شده است که شامل سالن‌های ورزشی کودکان و بحث‌های مختلف فرهنگی خواهد بود که حاکی از آن است که امسال قدم‌های خوب و موثری برداشته شده است.

«مهدی اسماعیلی» معاون اجرایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز، گفت: 85 هزار مترمربع افزایش فضا داشته‌ایم که در بخش سالن‌های موقت بوده است، همچنین 2 نمازخانه جدید هم برای رفع مشکل در این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: ظرفیت پارکینگ‌ها را با کمک شهرداری تهران افزایش داده‌ایم؛ شهرداری در حوزه نمایشگاه خیلی زحمت کشید چراکه سال گذشته یکی از مشکلات، پارکینگ‌ها و دسترسی به آنها بود اما امسال شهرداری تهران پارکنیگ‌ها را با کمک پلیس راهور ساماندهی کرد.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: افزایش کیفیت سازه‌های غرفه‌های نمایشگاهی یکی از اتفاقات جدید نمایشگاه است. اطلاع‌رسانی محیطی نمایشگاه و وضعیت تبلیغات محیطی و تبلیغات شهری که سازمان زیباسازی شهرداری زحمت آن را برعهده داشت، بهبود یافته است. مترو امسال خیلی به کمک نمایشگاه آمده است. تمام ایستگاه‌های مترو آماده سرویس‌دهی است و 9 ایستگاه اتوبوسرانی نیز سرویس‌هایی را برای نمایشگاه خواهند داشت.

وی درباره برنامه های این نمایشگاه عنوان کرد: سالن کاریکاتور و کتاب، کارنامه نشر، پاتوق اهلقلم، سرای کودک و نوجوان، شبکه کودک، فعالیت استان‌ها، کتاب در فضای‌مجازی، 30 نشست در سرای اهل‌قلم و 50 جلسه رونمایی نیز، در طول نمایشگاه برگزار خواهد شد.

اسماعیلی خبر داد: فضای امانات‌داری‌ها و استراحتگاه‌ها نیز افزایش مساحت داشته و شرکت پست نیز امسال، تخفیف‌های ویژه‌ای را برای مردم در نظر گرفته است.

همچنین «داود موسایی» مدیر بخش بین‌المللی کتاب تهران گفت: امسال با توافقی که با رئیس‌کل گمرک داشته‌ایم، از هر مبدا ورودی، کتاب‌ها مستقیم وارد نمایشگاه شدند.

وی گفت: امسال 94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در نمایشگاه حضور خواهند داشت؛ در بخش عربی 47 هزار و 234 کتاب و در بخش لاتین 159 هزار و 144 کتاب حضور دارند که ناشران عربی در 2 هزار و 333 مترمربع و ناشران لاتین در فضایی 2 هزار و 85 مترمربعی جانمایی شدند.

مدیر بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: تمام درخواست‌های امسال مبنی بر فضای نمایشگاهی جواب داده شده است. در سرای اهل‌قلم در بخش بین‌المللی، حدود 4  حوزه آسیب‌شناسی ترجمه، رونمایی نشست‌های نقد و بررسی در نظر گرفته شده است لذا از 13 اردیبهشت تا آخر نمایشگاه هر روز برنامه خواهیم داشت.

«هومن حسن‌پور» مدیر بخش داخلی نمایشگاه گفت: در بخش ناشران داخلی 2 هزار و 643  متقاضی داشتیم که یک هزار و 803 غرفه به ایشان تعلق گرفت. 2 هزار و 666 متقاضی مستقل در این بخش وجود داشت که در مجموع 240 هزار کتاب در بخش عمومی نمایشگاه عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها