تحولات 24 ساعت گذشته عراق؛

آزادسازی شهر حضر در جنوب موصل

عملیات در نواحی قدیمی شهر موصل همزمان با آغاز حمله بسیجیان عراقی به شهرستان حضر در جنوب این شهر، مهم‌ترین تحول میدانی عراق در 24 ساعت گذشته است.
کد خبر: ۲۳۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ - 27April 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مهم‌ترین تحول 24 ساعت گذشته عراق را ادامه عملیات در شهر موصل، همزمان با عملیات محمد رسول الله(ص) برای آزادسازی شهرستان حضر در غرب موصل، تشکیل می‌دهد. همزمان با این عملیات، دانشگاه شهر موصل نیز از لوث تروریست‌های تکفیری پاکسازی شد و نیروهای عراقی هم‌اکنون به پیشروی خود در معدود محلات قدیمی باقی‌مانده در اشغال داعش، واقع در ساحل راست موصل، ادامه می‌دهند. با این حال، مهم‌ترین تحول را عملیات آزادسازی حضر تشکیل می‌دهد. اهمیت این منطقه را می‌توان از سخنان جانشین فرمانده حشدالشعبی فهمید.
 
ابومهدی مهندس قائم‌مقام بسیج مردمی عراق با اشاره به آغاز عملیات محمد رسول الله(ص)، به اهمیت شهر حضر اشاره کرد و گفت: شهر حضر دژ اصلی نیروهای داعش و تروریست‌های تکفیری در خاک عراق است و نیروهای امنیتی از 2003 (زمان اشغال عراق توسط آمریکا) تا امروز نتوانسته‌اند وارد این شهر شوند.
 
هم‌اکنون عملیات آزادسازی این شهرستان در دو محور شمالی و غربی در جریان است. شهر حضر در 80 کیلومتری جنوب موصل واقع شده است و پس از محاصره معدود نواحی اشغالی غرب موصل از یک‌سو و تلعفر از سوی دیگر، مهم‌ترین پایگاه داعش در خاک عراق است که نقش مهمی در ارتباط با مقرهای باقی‌مانده داعش با دیگر نواحی شمالی و مرکزی عراق خصوصا شهر بیجی دارد. طی عملیات محمد رسول الله(ص) شهر حضر که مرکز منطقه حضر به شمار می‌رود به همراه چندین روستای دیگر آزاده شده است؛ اما نبرد برای آزادسازی کامل این شهرستان همچنان ادامه دارد.
 
هم‌زمان با این تحولات، ترکیه اقدام به بهانه مقابله با گسترش نفوذ کردها، اقدام به بمباران برخی مناطق در شمال‌غرب عراق و شمال سوریه کرد. این اقدام با واکنش ایران، روسیه و اتحادیه عرب مواجه شد، که هر سه، این اقدام آنکارا را محکوم کردند. حملات ترکیه در حالی نسبت به عراق و سوریه در حال اجراست، که دولت این کشور، مجددا به بهانه مقابله با نفوذ «فتح‌الله گولن» رهبر اپوزیسیون این کشور، طی روزهای گذشته مجددا اقدام به دستگیرها صدها نفر از هواداران وی کرد.
 
نکته جالب توجه پیرامون مواضع اخیر ترکیه، همزمانی این حملات با سالگرد کشتار ارامنه توسط حکومت عثمانی است. دولت ترکیه همانگونه که پیش از این و در زمان امپراتوری عثمانی ده‌ها مورد اقدام سرکوبگرانه علیه شیعیان، علویان، کردها و ارامنه انجام داده بود، امروز نیز دقیقا با همان شیوه به پیش می‌رود. چنین رفتارهایی از کسی مانند رجب طیب اردوغان، که رویای احیای امپراتوری عثمانی در روزگار مدرن را در سر می‌پروراند، بهیچوجه عجیب نیست.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار