یادداشت/ سردار زهدی

پیروزی در عملیات «والفجر 8» مرهون نبوغ شهید شفیع‌زاده است

همه فرماندهان پیروزی عملیات والفجر 8 را مرهون آتش موثر و قدرتمند توپخانه می‌دانند و این میسر نبود مگر با نبوغ عملیاتی و توانایی ستودنی فکری و مدیریتی شهید شفیع زاده.
کد خبر: ۲۳۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ - 27April 2017

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس- سردار سرتیپ پاسدار «یعقوب زهدی» جانشین فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس، طی یادداشتی که به مناسبت سالگرد شهادت شهید «حسن شفیع زاده» در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده، به تشریح فعالیت‌های این شهید بزرگوار در عملیات والفجر 8 پرداخته است، که در ادامه می‌خوانید:

انقلاب اسلامی ملت بزرگ ايران كه با دست با كفايت حضرت امام خمينی (ره) بنيانگذاری شد و به ثمر نشست، دستاوردها و بركات فراوانی به ارمغان آورد. يكي از مهم‌ترين ثمرات آن پرورش نسل جوان و انقلابي و مؤمن بود كه در مقطع شروع انقلاب اسلامی (1342) پا به عرصه‌ی وجود گذاشت و در دوران اوج‌گيری انقلاب اسلامی (57-1356) شكوفا شد و در دوران دفاع مقدس به ثمر نشست، بخش عمده‌ای از اين نسل جوان را قشر دانشگاهی تشكيل می‌دادند، كه به‌ دليل برخورداری از ويژگی‌هايی مانند آگاهی و روشن‌بينی، عدالت‌طلبی، وارستگی و روحيه‌ی ضد استبدادی و ظلم‌ستيزی، همواره در نوک پيكان حركت‌های انقلابی و آزادی‌خواهی قرار داشته‌اند.

شهيد همت، شهيد باكری، شهيد بروجردی، شهيد باقری، شهيد كاظمی، شهيد خرازی و... همگی از همين قشر بودند، كه اعتماد حضرت امام (ره) به جوانان و واگذاری مديريت صحنه‌ی دفاع مقدس به آنان موجب رشد و اعتلای نسل انقلاب و موفقيت ملت مسلمان ايران در دفاع مقدس شد.

پیروزی در عملیات والفجر 8 مرهون نبوغ شهید شفیع زاده است

در پی پیروزی در عملیات طریق القدس و آزادسازی بستان، امام خمینی (ره) در 8 آذر 1360 طی پیامی این عملیات را فتح الفتوح نامیدند و فرمودند: «‌آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخارآفرین است، ‌روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزانی که سربازان حقیقی ولی الله اعظم ارواحنا له فداء هستند. و این است فتح الفتوح، من به ملت بزرگ ایران و به فرماندهان شجاع، قبل از آنکه پیروزی شرافتمندانه و بزرگ خوزستان را تبریک بگویم، وجود چنین رزمندگانی را که در دو جبهه معنوی و ظاهر و باطن از امتحان سرافراز بیرون آمده اند تبریک می گویم.»

شهید شفیع زاده یکی از مصادیق بارز این رزمندگان بود، که در عملیات طریق القدس شکوفا شد و مسیر اعتلا را به سرعت پیمود و دیری نپائید که به عنوان فرمانده‌ای موثر، کاردان و مدیری توانمند وخوش‌فکر در عرصه طراحی و هدایت عملیات‌ها جلوه کرد.

او با درایت و دوراندیشی دریافت که در جنگ آینده به مراتب سخت‌تری پیش رو داریم، سازمان رزم سپاه نیز در حال توسعه است؛ لذا نیاز مبرم به آتش پشتیبانی و توپخانه قوی داریم.

الطاف و عنایات الهی در عملیات‌های ظفرمند فتح المبین و بیت المقدس بر رزمندگان اسلام نازل شده و ده‌ها قبضه توپ به غنیمت گرفته شد. شهید حسن مقدم که حکم سازماندهی توپخانه سپاه را از فرمانده کل سپاه دریافت کرده بود با شناختی که از شفیع زاده و توانمندی‌های بی‌بدیل وی داشت و در آبادان و سوسنگرد با وی همرزم بود، به سراغش شتافت و آن دو یار یک‌دل و صمیمی به اتفاق تنی چند از همرزمانشان توپخانه قدرتمند سپاه را ایجاد کردند. در سال 63 شهید مقدم با مشاهده شرارت‌های صدام ملعون در موشک‌باران و بمباران شهرها و به خاک و خون کشیدن مردم بی‌دفاع و بی‌گناه و فریاد آنان مبنی بر موشک جواب موشک، عزم راه‌اندازی قدرت موشکی برای جمهوری اسلامی ایران کرد، تا دست امام (ره) در مقابله با دشمنان خدا خالی نباشد.

پیروزی در عملیات والفجر 8 مرهون نبوغ شهید شفیع زاده است

وقتی از وی سوال شد که تکلیف توپخانه در غیاب شما چه می‌شود، با اطمینان پاسخ داد: «با وجود شفیع زاده و همکارانش قطعاً توپخانه با قدرت به رشد وتوسعه خود ادامه خواهد داد.» و حقا که با یاری خداوند متعال همینطور هم شد.

موشک‌های شهید مقدم در اواخر همان سال (1363) بغداد را به لرزه در آورد و توپخانه شهید شفیع زاده در عملیات والفجر8  (1364) جهنم آتشین و سوزان را به بعثیون کافر نشان داد و آتش متمرکز و انبوهی را که از اول جنگ بی سابقه بود، بر سر آنان ریخت. یگان‌های دشمن که از بصره به طرف فاو حرکت می‌کردند، در طول مسیر حدود یکصد کیلومتری زیر آتش توپخانه قرار داشتند و بخش قابل توجهی ازاستعداد خود را از دست می‌دادند، به‌طوری‌که وقتی به خط مقدم می‌رسیدند آمادگی رزمی خود را از دست داده بودند و قادر به اقدام موثری نبودند. همه فرماندهان پیروزی عملیات والفجر8 را مرهون آتش موثر و قدرتمند توپخانه می‌دانند و این میسر نبود مگر به نبوغ عملیاتی و توانائی ستودنی فکری و مدیریتی شهید شفیع زاده.

پیروزی در عملیات والفجر 8 مرهون نبوغ شهید شفیع زاده است

وی نه تنها در طراحی پشتیبانی آتش مورد اتکا و اعتماد فرمانده کل سپاه و سایر فرماندهان ارشد جنگ بود، بلکه از مشاوره‌ها و نظرات وی در مورد طرح‌های عملیاتی نیز بهره وافر گرفته می‌شد.

شهید شفیع زاده محبوبیت خاصی بین فرماندهان جنگ حتی فرماندهان ارتش داشت و این نتیجه شرح صدر و حسن سلوک و ادب وی بود. با زیردستان نیز در امور ماموریتی و انجام وظایف کاملأ جدی و محکم ولی در روابط شخصی فوق العاده متواضع و مهربان بود.

خطه مردپرور آذربایجان همواره در برهه‌های سرنوشت ساز در دفاع از دین و میهن و ارزشها و اعتقادات رسالت خود را ادا کرده و در این رهگذر نام های بزرگی را در تاریخ به ثبت رسانده است، حسن شفیع زاده غیورمردی است از تبار آن بزرگان، که نامش در کتیبه دلها محفوظ خواهد ماند.

انتهای پیام/ 131
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار