رمضانی‌بونش در گفت‌وگو با دفاع پرس:

چرایی پذیرش فرماندهی ائتلاف سعودی توسط «راحیل شریف»/ پیامدهای مشارکت پاکستان در ائتلاف ضد یمن

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان چرایی پذیرش فرماندهی ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن توسط «راحیل شریف» گفت: مشارکت پاکستان در ائتلاف عربستان پیامدهای داخلی و منطقه‌ای در بر خواهد داشت و سیاست‌های بی‌طرفانه این کشور را در بحران‌های منطقه زیر سوال می‌برد.
کد خبر: ۲۳۶۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ - 25April 2017

چرایی پذیرش فرماندهی ائتلاف سعودی توسط «راحیل شریف»/ پیامدهای مشارکت پاکستان در ائتلاف ضد یمنگروه بین‌الملل دفاع پرس: ارتش متجاوز آل‌ سعود بیش از دو سال است که با تشکیل ارتشی به نام ائتلاف اسلامی متشکل از نیروهای نظامی کشورهای مختلف دست به کشتار مسلمانان مظلوم یمن زده است تا رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور را به قدرت برگرداند و همچنین از نفوذ نیروی مردمی انصار الله جلوگیری کند.

در همین راستا سعودی‌ها از آغاز حملات به‌طور مکرر از پاکستان درخواست کرده بودند که نیروهای ارتش خود را برای نبرد زمینی به یمن اعزام کند، ولی مجلس پاکستان این کار را کشتار مسلمانان خوانده و آن را رد کرده بود که اخیرا برخی از رسانه‌های خبری منتشر کردند که اخیرا دولت و ارتش پاکستان در یک اقدام هماهنگ، مجوزی صادر کردند که ژنرال راحیل شریف فرماندهی ائتلاف سعودی علیه یمن را قبول کند.

فرزاد رمضانی‌بونش کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: پاکستان یکی از کشورهای اسلامی می‌باشد که دارای ارتشی با توان هسته‌ای است، لذا این کشور برای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی خیلی تاثیرگذار است. با توجه به اینکه ائتلاف عربی علیه یمن در شرایط کنونی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، مقامات سعودی نیز به نوعی تلاش می‌کنند، نظر دولت و ارتش پاکستان را جذب کنند تا به کمک آنها از باتلاقی که در یمن گیر کرده‌اند، رهایی یابند.

وی گفت: با مجوزی که دولت و ارتش پاکستان صادر کرده،‌ که قرار است ژنرال راحیل شریف به مدت سه سال فرماندهی ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم عربستان را بر عهده بگیرد، ولی با توجه به نظر مجلس پاکستان و نگاه جریان مخالف دولت و ارتش پاکستان با واکنش‌هایی چالش‌بر انگیزی در خصوص اینکه راحیل شریف فرماندهی ائتلاف را بر عهده گرفته، روبرو خواهند شد.

کارشناس مسائل منطقه در ادامه افزود: افرادی که موافقند راحیل شریف فرماندهی ائتلاف عربی علیه یمن را بر عهده بگیرد خلاف نظر پارلمان پاکستان که مبنی بر بی‌طرفی و عدم شرکت در بحران‌های منطقه‌ای است، حرکت می‌کنند. مخالفان این اقدام نیز معتقدند که پیوستن پاکستان به ائتلاف سعودی پیامدهای داخلی زیادی به بار خواهد آورد که یکی از آنها تحریک گروه‌های تندروی داعشی و سلفی علیه گروه‌های شیعه و ... است. یکی دیگر هم این است که تلاش‌هایی که ارتش پاکستان برای تامین امنیت در نواحی مختلف کشور مبذول داشته، بی‌اهمیت جلوه داده شده و از مشروعیت ارتش پاکستان نیز کاسته می‌شود.

رمضانی‌بونش با اشاره اینکه اقدام دولت و ارتش پاکستان مبنی بر صدور مجوز برای پذیرش فرماندهی ائتلاف سعودی توسط راحیل شریف در سطح منطقه نیز پیامد‌های منفی خواهد داشت، تصریح کرد: این امر در سطح منطقه موجب کاهش سطح ارتباط پاکستان با ایران می‌شود و هچنین به نوعی حضور راحیل شریف در کنار سعودی‌ها نیز موجب می‌شود که نگاه توازن‌بخشی و سیاست بی‌طرفانه پاکستانی‌ها در روابط ایران و عربستان دچار چالش شده و کاهش پیدا می‌کند و این اقدام همچنین باعث خواهد شد که پاکستان عملا جانب عربستان را بگیرد.

وی گفت: راحیل شریف یک ژنرال بازنشسته است، لذا حضور وی در ائتلاف عربی علیه یمن حضور رسمی پاکستان در این ائتلاف نیست. راحیل شریف پیش‌شرط‌هایی برای عهده‌دار شدن این مسئولیت مطرح کرده است که برخی از آنها داشتن اختیاراتی برای کاهش دامنه نفوذ عربستان در ائتلاف عربی و میانجیگری‌ بین ایران و عربستان است، که معلوم نیست تا چه حدی مطالباتش عملی شود.

رمضانی بونش در ادامه به اخباری که اخیرا در رسانه‌های منتشر شده که قرار است 5 هزار نیروی نظامی پاکستان زیر پرچم عربستان به مرزهای یمن اعزام شود، خاطرنشان کرد: این خبر به صورت رسمی منتشر نشده است، اما اگر این اقدام صورت گیرد به نوعی می‌شود گفت که این اقدام نشان دهنده راهکار نوین سعودی‌ها در جنگ یمن است. البته در حال حاضر هم نیروهای پاکستانی در عربستان حضور دارند و به آموزش نظامیان سعودی مشغول هستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها