یادداشت/ سیروس فتح‌اله

«غرب»؛ دایه‌ مهربان‌تر از «مادر» برای «داعش»

شواهد موجود نشان می‌دهد حضور بلندمدت داعش در منطقه با هدف دور کردن خطرات امنیتی آن از حوزه غرب، در دستور کار کشورهای غربی به رهبری آمریکا قرار دارد و آنها مثل دایه مهربان‌تر از مادر به حمایت خود از این گروه تروریستی ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ - 24April 2017
«غرب»؛ دایه‌ مهربان‌تر از «مادر» برای «داعش»
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ داعش علی‌رغم پیروزی‌های چشمگیری که در اوائل ظهور خود در سوریه و عراق داشت، از سال 2014 به بعد شاهد شکست‌های راهبردی در سوریه و مخصوصا در عراق بوده است. در واقع می‌توان گفت که این گروه تروریستی تقریبا در عراق نفس‌های آخر را می‌کشد و با شتاب بیشتری به سمت شکست نهایی پیش می‌رود و در سوریه نیز از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست.
 
اطلاعات گردآوردی شده در اندیشکده «رند» نیز نشان می‌‌دهد که این گروه تا اوائل سال 2017، در مجموع حدود 57 درصد از سرزمین‌ها و 73 درصد از جمعیتی که تحت کنترل خود داشت را از دست داده است. بنابراین اگر روند مبارزه با داعش در سوریه  و عراق به همان شکلی که در حال حاضر است، پیش برود و غربی‌ها و آمریکایی‌ها هم در این مسیر سنگ‌اندازی نکنند، در واقع شکست‌های داعش روز به روز افزایش خواهد یافت و آرزوی دست نیافتنی این گروه تروریستی که تشکیل «خلافت به اصطلاح اسلامی» است، برای همیشه از حافظه سرکردگان این گروه پاک خواهد.

البته همانطور که شواهد نشان می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود داعش با این شکست‌ها به سازمانی مخفی و زیرزمینی تبدیل و در سراسر جهان اقدام به عضوگیری خواهد کرد تا از طریق اعضای بین‌المللی خود اقدامات تروریستی را در اقصی نقاط جهان انجام و هدایت کند؛ همچنانکه اخیرا در کشورهایی مثل «آمریکا»، «فرانسه»، «روسیه» و ... شاهد اقدامات تروریستی بودیم که داعش مسئولیت این حملات تروریستی را بر عهده گرفت.

لذا احتمال اینکه داعش اقدامات تروریستی خود را به محدوده‌ای خارج از عراق و سوریه انتقال دهد، چندان بعید نیست. ارزیابی از این گروه تروریستی در سوریه و عراق نیز نشان می‌دهد که پتانسیل آنها در جذب نیروهای خارجی از کشورهای غربی و آمریکایی بسیار بالاست. داعش طی این مدتی که در سوریه و عراق حضور دارد، توانسته است 30 هزار نفر از سراسر جهان جذب سازمان تروریستی خود کند، پس انتقال عملیات‌های تروریستی با این حجم عناصر خارجی که این گروه تروریستی دارد، به کشورهای غربی و یا دور از منطقه غرب آسیا بعید به نظر نمی‌رسد؛ اما احتمال اینکه داعش در این زمینه نتواند موفق عمل کند، زیاد است؛ چرا که هماهنگ کردن برنامه‌های تروریستی داعش با توجه به نافرمانی‌هایی که از سوی برخی عناصر آن سر خواهد زد، که بعید نیست، مشکلات عدیده‌ای را به بار خواهد آورد که نه‌تنها مانع رسیدن داعش به اهداف ائدلوژیک خود خواهد شد، بلکه باعث ایجاد نفرت جهانی از این گروه تروریستی در میان افکار عمومی و حتی کسانی ‌که گرایش‌هایی نزدیک به این گروه تروریستی دارند، خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت که داعش در آینده‌ای نزدیک به سرنوشتی مثل سرنوشت «القاعده» مبتلا می‌شود، زیرا القاعده نیز پس از یک دهه فعالیت دچار فرسایش ائدلوژیک شد و تقریبا از سال 2001 تا کنون 80 درصد از اعضای خود را از دست داده و بساط شبکه جهانی این گروه تروریستی هم تقریبا بر چیده شده است.
 
با این تفاسیر اگر شکست‌های داعش در عراق و سوریه به سرعت پیش برود، احتمال دارد این گروه تروریستی برای حفظ بقا و تأمین امنیت طرفداران خود در کشورهای غربی، دست به اقدامات تروریستی در این کشورها بزند؛ چون که ابعاد اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی به دلیل «قدرت رسانه‌ای غرب»، که موجب «جلب توجه جهانی» می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و داعشی‌ها نیز از این طریق می‌توانند زمینه جذب افرادی را که به نوعی از غرب و آمریکا نفرت دارند، فراهم کنند که در این‌صورت ثبات و امنیت داخلی کشورهای غربی و حتی آمریکا دچار چالش شده و موجب می‌شود، این کشورها تمرکز امنیتی خود را از سوریه و عراق به سمت کشورهای خود سوق دهند. هر چند این مسئله قطعا خوشایند غربی‌ها و آمریکایی‌ها نخواهد بود، اما چاره چیست! آتش تروریست‌های تکفیری بالاخره دامن حامیان خود را فراگرفته است. از سوی دیگر چون غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای تامین منافع خود در منطقه خاورمیانه به حضور تروریست‌ها در این منطقه نیاز دارند، لذا احتمال اینکه آنها به موازات ادامه اقدامات به ظاهر ضد تروریستی خود علیه داعش، شرایط لازم برای بقای طولانی مدت داعش در سوریه و سایر مناطق خاورمیانه که زمینه‌های فعالیت این گروه در آن‌ها وجود دارد را همچنان فراهم کنند، چندان دور از ذهن نیست.

شواهد موجود نیز گویای آن است که حضور بلندمدت داعش در منطقه با هدف دورکردن خطرات امنیتی آن از حوزه غرب در دستور کار بلندمدت کشورهای غربی به رهبری آمریکا قرار دارد؛ لذا غربی‌ها در کنار آمریکایی‌ها مثل دایه مهربان‌تر از مادر به حمایت خود از این گروه تروریستی ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار