گزارش دفاع پرس؛

ایجاد یگان‌های واکنش سریع متناسب با تهدیدات جنگ‌های نیابتی

نیروی زمینی ارتش همواره تحولات منطقه‌ای را رصد کرده و متناسب با تهدیدات نوین ظرفیت‌های دفاعی لازم را ایجاد می‌کند؛ تشکیل یگان‌های واکنش سریع از 2 سال گذشته نیز به منظور مقابله با تهدیدات تکفیری‌ها در عرصه جنگ‌های نیابتی بوده است.
کد خبر: ۲۳۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ - 24April 2017
ایجاد یگان‌های واکنش سریع متناسب با تهدیدات جنگ‌های نیابتیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) یکی از محوری‌ترین نیروهای مسلح کشور در حفظ امنیت و حراست از مرزهای کشور است، که از آن به عنوان ستون فقرات و بازوان پر توان ارتش یاد می‌شود.
 
این نیرو با در اختیار داشتن بیشترین نیروی انسانی جزو نیروهای انسان محور است، که در راستای آموزش تخصصی و تربیت نیروهای زبده همواره گام‌های اساسی برداشته است.
 
نیروی زمینی با در اختیار داشتن یگان‌های زرهی، توپخانه، پیاده، مکانیزه، لجستیک، جنگال، بالگردی و پهپاد یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهد.
 
این نیرو در پی تهاجم وحشیانه تکفیری‌ها به عراق در سال 93 در مرزهای غربی کشور توانست با استقرار 5 تیپ رزمی دشمن تکفیری را پشت مرزهای کشور زمین گیر کرده و با گرفتن تلفات از آنها اجازه ورود به داخل کشور را به دشمن تکفیری نداد.
 
بعد از این برخورد، امیر پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی تشکیل یگان‌های واکنش سریع را در دستور کار نزاجا قرار داد تا بدین واسطه متناسب با تحولات منطقه و شکل‌گیری تهدید داعش و جنگ نیابتی ظرفیت‌های لازم را جهت مقابله در سطح نیرو ایجاد کند، لذا از سال 94 یگان‌های واکنش سریع در سطح نیروی زمینی رسما کار خود را آغاز کردند.
 
این نیروها ضمن قابلیت انعطاف پذیری در شرایط خطر، قادرند در کمترین زمان ممکن و در دورترین نقاط و سخت‌ترین شرایط اقلیمی ماموریت‌های رزمی تهاجمی خود را به  نحو احسن اجرا کنند، و به سرعت آرایش دفاعی و تهاجمی خود را در شرایط مختلف تغییر دهند.

نیروی زمینی بعد از تشکیل این یگان‌ها در ترکیب ساختار دفاعی خود چندین رزمایش را با محوریت نیروهای واکنش سریع برگزار کرد که یکی از مهمترین آنها رزمایش محرم بود که در غرب کشور برگزار شد.

اخیرا امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش همزمان با 29 فروردین روز ارتش با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحرک پذیری نیروی زمینی ارتش، گفت: در این رابطه دو تیپ دیگر را به یگان واکنش سریع اضافه کردیم. همچنین نیروی زمینی ارتش در حال تکمیل تحول بزرگی است و در این راستا ساختار یگان‌های نیروی زمینی ارتش به یگان واکنش سریع، هجومی و متحرک تغییر خواهد یافت.
 
همچنین به گفته یکی از فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش آموزش این نیروها با در نظر گرفتن 14 پارامتر آموزشی عملیاتی توسط تیپ مخصوص نوهد انجام می‌گیرد.

گردان‌های واکنش سریع که قابلیت‌های لازم را جهت اجرای هرگونه مأموریت نظامی اعم از جنگ چریکی، پارتیزانی، رزم انفرادی، پرش از ارتفاع، چتربازی و سقوط آزاد را دارا هستند قادرند در شرایط بحرانی با سرعت وارد مناطق درگیری شده و با پشتیبانی محدود بالگردی و آتش سبک توپخانه‌های متحرک خود ضمن وارد کردن ضربات مهلک به نیروهای مهاجم، مناطق نفوذ و پیشروی دشمن را مسدود ساخته، و بستر لازم را جهت ورود واحدهای پیاده و مکانیزه خودی آماده می‌کنند.

یگان‌های واکنش سریع در حوزه تجهیزات از انواع تک تیراندازها در کالیبرهای مختلف، انواع نارنجک اندازها، انواع سلاح‌های پدافندی کالیبر کوچک و انواع دوش پرتاب‌ها در حوزه پدافند در ارتفاع پست استفاده می‌کنند که می‌توان برای نمونه به تک تیرانداز شاهر با کالیبر 14.5 و توپ تک تیرانداز باهر با کالیبر 23 اشاره کرد و در حوزه تسلیحات ضد زره از موشک‌های دهلاویه، توسن و طوفان، راکت انداز آرپی جی 29، نارنجک انداز کاوه و سلاح دوش پرتاب سهند نام برد.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها