درویشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

اقدامات اصولی برای کنترل ریزگردها انجام نشده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به دلیل مدیریت نادرستی که وجود دارد، اقدامات اصولی جهت کنترل ریزگردها در کشور انجام نشده است.
کد خبر: ۲۳۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱ - 24April 2017
کارهای اصولی در جهت کنترل ریزگردها در کشور وجود ندارد
«علی درویشی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس در خصوص ریزگردها و کانون این معضل گفت: ریزگردها از سه کانون مهم تشکیل می‌شوند که عبارتند از زمین‌های کشاورزی، مراتعی که به دلایل مختلف تخریب شد‌ه‌اند و جاهایی که بستر خشکیده رودها و تالاب‌ها هستند.
 
وی در ادامه افزود: ریزگردهایی که در بعضی مواقع باعث کاهش دید و دردسرهایی برای مردم در برخی از استان‌ها می‌شوند علاوه بر سه منشای که ذکر شد، منشا خارجی و از کشورهای عراق و افغانستان نیز دارند که بر استان خوزستان در جنوب غرب کشور و بر استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور بسیار ثاثیرگذار هستند.

درویشی در ادامه با اشاره به راهکارهایی در جهت کنترل این ریزگردها، اظهار کرد: به دلیل اینکه کانون‌های ریزگردها در ایران به صورت یکسان نیست راهکارهای متفاوتی دارد، در حوزه زمین‌های کشاورزی باید با برنامه ریزی درست و با کشت و تجهیزات کشاورزی مانع به وجود آمدن ریزگردها شد، در حوزه مراتع نیز باید با پوشش گیاهی و با پاشیدن مالچ‌های سلولزی این مشکل را کنترل کرد و در حوزه بستر رودخانه‌های خشک شده و تالاب‌ها نیز باید با مدیریت منابع آب جلوی ریزگردها را بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در حوزه مدیریت مشکل اساسی داریم چرا که مدیریت این موضوع به محیط زیست واگذار شده در صورتی که محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و وظیفه اجرایی در این حوزه ندارد.

درویشی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کارهای اصولی در راستای کنترل ریزگزدها در کشور صورت کرفته است، گفت: با روندی که در جامعه و در بین متوالیان این امر وجود دارد و ساختار مدیریتی نادرستی که است راهکارهای اصولی برای جلوگیری از ریزگردها اتخاذ نشده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار