معاون هنری موسسه ۲۷ بعثت در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

اتمام ساخت سریال شهید «محسن وزوایی» تا سال ۱۳۹۷/ «نبرد بازی‌ دراز» اردیبهشت سال جاری از رسانه ملی پخش می‌شود

مازیار حاتمی با اشاره به تولیدات تلویزیونی موسسه ۲۷ بعثت، گفت: سریال تلویزیونی شهید «محسن وزوایی» تا سال ۱۳۹۷ از رسانه ملی پخش می‌شود.
کد خبر: ۲۳۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ - 22April 2017
اتمام ساخت سریال شهید «محسن وزوایی» تا سال ۱۳۹۷/ «نبرد بازی‌دراز» اردیبهشت سال جاری از رسانه ملی پخش می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مازیار حاتمی» معاون هنری موسسه ۲۷ روایت بعثت تاکنون چندین فیلم مستند درباره کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) تولید کرده و همه این مستندها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است. این فیلمساز سینمای دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس درباره فعالیت‌های موسسه ۲۷ بعثت، در حوزه تولید مستند توضیحاتی داده است، که در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: لطفا کمی راجع به فعالیت‌های هنری موسسه روایت ۲۷ بعثت توضیح دهید؟

موسسه در قالب سه واحد معاونت هنری، ادبی و نیروی انسانی و پشتیبانی در حال فعالیت است. در بخش هنری شامل واحد رسانه و تولید آثار مستند است که تمامی رویدادهای لشکر ۲۷ در زمان دفاع مقدس، عملیات به عملیات و گاهی «موضوعی» را مستندنگاری می‌کند. تا کنون نیز عملیات‌های مسلم بن عقیل، ‌والفجر ۴، خیبر و کربلای ۱ را ساخته و تولید کرده است و در حال حاضر نیز در حال پیش تولید عملیات «بازی‌ دراز» هستیم. بخش بعدی هنر واحد گرافیک است و کلیه کارهای مربوط به طراحی جلد، صفحه آرایی، طراحی پوستر و لگوی مستندها را انجام می‌دهد.

دفاع پرس: موسسه ۲۷ در تولید کتاب فقط به موضوعاتی می‌پردازد که مربوط به لشکر ۲۷ است، در تولید مستند نیز همین رویه را در نظر دارید؟

هدف اصلی تاسیس موسسه روایت ۲۷ این است که هم آثار ۲۷ لشکر رسول اکرم (ص) تالیف شود و هم مستندهای آن ساخته شود؛ اما بعضی اوقات موضوع قابل توجهی پیدا می‌شود که به لشکر ۲۷ ارتباط پیدا نمی‌کند اما ارزش کار کردن دارد، که آن را در بحث کتاب و فیلم مستند کار کردیم و کار خواهیم کرد. شهید «حامد کوچک‌زاده» از نمونه این کارهاست. این شهید بزرگوار هم از شهدای مدافع حرم بودند و هم اینکه شخصیت فرهنگی داشتند. همین باعث شد که درباره این شهید کتاب «بی‌قرار» را تالیف و فیلم مستند این شهید را تولید کردیم.

دفاع پرس: فیلم‌های تولید شده در موسسه سریالی است یا مستند سینمایی؟

همه کارهای موسسه تک قسمتی و چند قسمتی است. مثلا عملیات والفجر مقدماتی به دلیل وسعتی که داشت در پنج قسمت تولید شد. این مستند حجم زیادی از کار و مطلب را به دنبال داشت که با همه سختی‌هایی که داشت آن را تولید کردیم. عملیات‌هایی هم بوده که در یک قسمت ساخته و تولید شد.

دفاع پرس: اولویت بندی ساخت مستند بر چه اساسی است، آیا فقط سلسله حوادث تاریخی آن اهمیت دارد یا شرایط خاصی را در بر می‌گیرد؟

ما سعی کردیم عملیات‌ها را به ترتیب جلو برویم. اولین کاری که کردیم مستند «الی بیت المقدس» بود. این مستند با نام «افتخار فتح» تولید شد که به آزادسازی خرمشهر می‌پرداخت، ولی بعضی اوقات می‌دیدیم که شرایط برای ساخت یک عملیات مهیا شده است مثلا افرادی که در عملیات مورد نظر کار کرده‌اند حضور دارند یا اطلاعات ما از آن عملیات کامل است؛ در این شرایط کار ساخت را شروع می‌کنیم. برای همین صرف توالی عملیات‌ها مهم نیست. باید دید که شرایط برای چه کاری مساعدتر است. به هر حال ما همیشه برای ساخت و تولید آمادگی کامل را داریم. باید شرایط بیرونی ایجاب کند. ما تمام کسانی که در مستندات روایت ۲۷ کار کرده‌اند را به مناطق عملیاتی مورد نظر می‌بریم. مثلا برای والفجر ۴ به پنجوین عراق رفتیم. این جمع کردن افراد و بردن آنها به مناطق عملیاتی قدری مشکل است.

دفاع پرس: کارگردان‌ها به چه شکل انتخاب می‌شوند، از افراد موسسه انتخاب یا از بیرون دعوت به کار می‌شوند؟

برای سه فیلم «چشم مجنون» به کارگردانی «وحید پرشاد»، «سرگذشت‌نامه مهدی خندان» به کارگردانی «محمد زارع» و «مادرانه » با کارگردانی «حمید معصوم‌نژاد» افراد خارج از مجموعه کار کردند. مابقی آثار مستند را هم بنده کارگردانی کردم. تمامی این مستندها از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند. در سال ۱۳۹۵ حدود هزار و ۲۰۰ دقیقه فیلم پخش شده است. با توجه به پیامک‌هایی که به دست ما رسیده خوشبختانه این آثار دیده شده است.

دفاع پرس: این آثار مستند به غیر از پخش از تلویزیون منتشر هم شده؟

در همه فروشگاه‌های موسسه در تهران و دوکوهه آثار مستند روایت ۲۷ بعثت توزیع و عرضه می‌شوند.

دفاع پرس: این مستندها صرفا به عملیات‌ها می‌پردازند یا درباره شخص خاصی هم کار کرده‌اید؟

نه الزاما چنین نیست که فقط راجع به عملیات‌ها کار کنیم. در ایام رحلت امام خمینی (ره) مستند «فرزندان روح‌الله» را تولید کردیم. این فیلم دیدگاه رزمندگان به امام را در زمان دفاع مقدس بررسی می‌کرد. همچنین اینکه احساس‌شان در زمان ارتحال امام خمینی (ره) چه بود را به تصویر می‌کشید. سال بعد «فرزندان روح‌الله» را با محوریت همسران شهدا کار کردیم. سال پیش هم مستند «روایت ناتمام» را تولید کردیم که

به موضوع رفتن لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به سوریه و لبنان به فرماندهی «حاج احمد متوسلیان» می‌پرداخت. این مستند در ایام دستگیر شدن متوسلیان پخش شد.

دفاع پرس: چرا به سمت ساخت فیلم‌های داستانی نمی‌روید؟

موسسه روایت ۲۷ با همکاری موسسه اوج فیلم «ایستاده در غبار» را تولید کرد. الان هم سریال شهید «محسن وزوایی» با تهیه‌کنندگی «جواد نوروزبیگی» را برای تولید در نظر داریم که مراحل نوشتن متن به نویسندگی «زامیاد سدوندیان» در حال طی شدن است که در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته خواهد شد. امیدوارم که به یاری خدا در سال ۱۳۹۷ از تلویزیون پخش شود.

دفاع پرس: آیا آماری هم دارید که چه آثاری بیشتر فروش داشته است؟

مستندها که مخاطب خاص خود را دارد، اما برای ما صرف فروش ملاک نیست چون به هر حال فیلم مستند مخاطب خود را پیدا می‌کند ولو اینکه چند سالی هم طول بکشد. ما سعی داریم آثار لشکر ۲۷ را در یک گنجینه جمع آوری کنیم که برای همیشه ماندگار شود. هر چند ممکن است که امروز توجهی به آن نشود. ارز ش مستند به این است که بازتاب واقعیات باشد تا اگر روزی سوالی در زمینه تاریخ دفاع مقدس مطرح شد مستندهای ما پاسخ‌گوی آن باشد.

دفاع پرس: آثار مستند روایت ۲۷ در جشنواره‌ها هم شرکت داده شده یا نه؟

فعلا چنین تصمیمی نداریم و فقط به تولید خوب فیلم فکر می‌کنیم. چون هدف ما اصولا جشنواره و مسابقه نیست، ما فقط مستندنگاری درست را در برنامه داریم. باید بگویم که مهم‌تر از این جشنواره ‌ها این است که جوانان هنرمند در سایر شهرستان‌ها یک انقلابی در عرصه دفاع مقدس داشته باشند. می‌بینیم که قالب والدین شهدا یا در قید حیات نیستند یا به دلیل کهولت سن توانایی یادآوری خاطرات را ندارند. این قضیه بیشترین ضرر را به ما می‌زند. این خانواده‌ها نباید فراموش شده و حتما باید در آثار مستند دیده شوند. جوانان ما باید خودجوش وارد این عرصه شوند. این مهم هم با ساز و کار اداری پیش نمی‌رود. مسئولان ما توانایی این کار را ندارند. بنابراین جوانان هنرمند باید وارد میدان شده و اجازه ندهند که پدر و مادر شهدا از یاد بروند. این الگوها باید بدست آینده برسد، برای همین است که موسسه به جشنواره فکر نمی‌کند؛ چرا که کارهای زیادی روی زمین مانده است.

دفاع پرس: آیا شما در موسسه شرایطی ایجاد کرده‌اید تا جوانان شهرستانی آثار مستند تولید کنند؟

در سال ۱۳۹۵ مصوبه‌ای از فرماندهی سپاه حضرت رسول (ص) دریافت کردیم که موسسه در خلال کارهای لشکر ۲۷ آثار فاخری که از دیگر شهرستان‌ها می‌آید را چه در قالب کتاب چه مستند، حمایت کند؛ اما این به آن معنا نیست که همه انرژی خود را روی شهرستان‌ها بگذاریم. تهران نزدیک به ۱۵۰ فرمانده گردان و واحد شهید و نزدیک به ۵۰ فرمانده لشکر شهید و جانشین و مسئول ستاد دارد باید همه این شهدا کار شوند که ما تا الان ۶۰ کتاب تولید کردیم. یا ۳۰ سرگذشت‌نامه‌ها از ۱۹۰ شهید تالیف شده است. در بحث فیلم که انگشت شمار پرداخته شده است.

دفاع پرس: در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

فعلا در حال کار روی مستند عملیات «بازی‌ دراز» هستم. این مستند با نام «نبرد بازی‌ دراز» به واقعه عملیات دوم بازی‌ دراز می‌پردازد و در سال‌روز انجام این عملیات - سوم تا پنجم اردیبهشت - پخش خواهد شد. همچنین عملیات آبی خاکی بدر و عملیات والفجر ۱ را هم امسال تولید خواهیم کرد. در ماه مبارک رمضان امسال یک مجموعه محوریت جهاد و شهادت در سی قسمت ۴ دقیقه‌ای قبل از اذان پخش خواهد شد.

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار