پاکستان پنجمین انبار بزرگ تسلیحات هسته‌ای بدون امنیت

گزارش افشاگرانه رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در ارتباط با امنیت تسلیحات هسته‌ای پاکستان منتشر شد.
کد خبر: ۲۳۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷ - 21April 2017
پاکستان پنجمین انبار بزرگ تسلیحات هسته‌ای بدون امنیتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «رحمت‌الله نبیل» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در گزارشی افشاگرانه نوشت: پاکستان با وجود تسلیحات هسته‌ای کانون جهادگرایی افراطی محسوب می‌شود و ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای خود استفاده می‌کنند اما مقامات پاکستانی همواره تأکید کرده‌اند که تسلیحات هسته‌ای این کشور محفوظ و از امنیت لازم برخوردار است.

براساس این گزارش، پاکستان نه تنها جز 9 کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای است بلکه این کشور پنجمین دارنده بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای در جهان است.

رحمت‌الله نبیل در این گزارش مدعی شده است که شواهد و مدارکی در پاکستان بر عدم امنیت تسلیحات هسته‌ای این کشور وجود دارد که مقامات پاکستانی نیز در رابطه با آن اطلاع دارند.

وی تأکید کرد که جامعه جهانی، در همکاری با آژانس هسته‌ای و یا شورای امنیت سازمان ملل باید به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه جهانی تدابیری را قبل از اینکه دیر شود اتخاذ کند زیرا پاکستان پنجمین دارنده بزرگترین انبار تسلیحات هسته‌ای است که حتی از انبار تسلیحات هسته‌ای انگلیس نیز بزرگ‌تر است.

در ادامه این گزارش آمده است: درحالیکه دونالد ترامپ در حال تعیین و بازنگری سیاست دولت آمریکا در قبال پاکستان است و برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند، باید رسیدگی به وضعیت پاکستان را در رأس امور قرار دهد.

پس از حمله تروریستی به مدرسه آموزشی ارتش در سال 2014 میلادی در پیشاور، کمیسیون انرژی هسته‌ای پاکستان نامه‌ای فوری با ابراز نگرانی از امنیت تسلیحات هسته‌ای به مدیرکل بخش برنامه‌های ‌استراتژیک که مسئولیت تأمین امنیت تسلیحات هسته‌ای را به عهده دارد، فرستاد.

این گزارش می‌افزاید: کمیسیون انرژی هسته‌ای پاکستان خواستار افزایش نظارت ارتش بر کارمندان بخش هسته‌ای این کشور شد، این نامه که تاکنون مخفی نگه داشته شده بود نشان می‌دهد که حتی مقامات پاکستانی چقدر نگران امنیت تسلیحات هسته‌ای این کشور هستند پس جامعه جهانی نیز باید نگران این موضوع باشند.

این تنها کمیسیون انرژی هسته‌ای پاکستان نیست که با به صدا در آوردن زنگ خطر ابراز نگرانی کرده است بلکه وزارت کشور نیز طرح محرمانه راهکار امنیتی را صادر کرد که رسیدگی به این موضوع را در صدر اولویت‌های نهادهای امنیتی این کشور قرار داد.

این طرح هشدار داده است که بیش از صدها گروه‌ افراطی و تروریستی در پاکستان وجود دارد که در هر چهار ایالت این کشور به ویژه در ایالت پنجاب، اطراف تاسیسات هسته‌ای این کشور فعالیت دارند.

در این راهکار امنیتی همچنین نگرانی‌هایی از گسترش روزافزون نفوذ برخی از گروه‌های تروریستی به ویژه «لشکر طیبه» در ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور تا حد بستگان و اعضای فامیل افسران میان‌رتبه گزارش شده است.

با صرف نظر از همه این نگرانی‌ها، مقامات پاکستانی تأکید دارند که تسلیحات هسته‌ای این کشور محفوظ است، مقامات پاکستانی در نشست امنیت هسته‌ای در نیویورک گفتند از بین همه موضوعات نگران‌کننده جهان، کمترین نگرانی باید از امنیت تسلیحات هسته‌ای پاکستان وجود داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده: مقامات پاکستانی در این نشست با دست‌کم گرفتن تروریسم تأکید کردند که پاکستان به حفاظت و تأمین امنیت تسلیحات هسته‌ای از هرگونه تهدیدی متعهد است.

امروز دولت پاکستان تصریح می‌کند که از عملکرد مدیریت‌ کل بخش برنامه‌های ‌استراتژیک اطمینان دارد زیرا این بخش حرفه‌ای است و سیستم نظارتی شدیدی را برای مقابله با آنهایی که وابستگی‌های خطرناک نژادی و یا سیاسی دارند را اعمال می‌کند و دیگر اینکه کلاهک‌های هسته‌ای از موشک‌ها جدا نگهداری می‌شود اما گزارش‌هایی وجود دارد که پاکستان در حال ساخت تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در ابعاد کوچکتر بوده که به صورت ساده‌تری در میدان‌های جنگ قابل استفاده است.

پاکستان به جای درخواست کمک به منظور از میان برداشتن نقاط آسیب‌پذیر، ارتش و سازمان‌های امنیتی خود را از چشم جهان دور نگه داشته‌ زیرا می‌ترسد که آمریکا تسلیحات هسته‌ای پاکستان را به بهانه‌ اینکه جهان غرب نمی‌تواند به یک کشور مسلمان اجازه دسترسی به تسلیحات هسته‌ای را بدهد، توقیف کند.

پاکستان باید برای تأمین امنیت تسلیحات هسته‌ای خود کمک‌های جامعه جهانی را قبول کند و تا زمانیکه این اتفاق می‌افتد شورای امنیت، آمریکا و کشور متحد پاکستان برای رسیدگی به این موضوع اقدام کنند.

برای تحقق امنیت کامل تسلیحات هسته‌ای این کشور نخست دولت اسلام‌آباد باید کمک‌های جهانی را قبول کند و از سیاست‌دوگانه حمایت از تروریسم در حالیکه مدعی مبارزه با آن است دست بردارد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها