معرفی کتاب؛

پای درس ایثار و شهادتِ «آموزگار حماسه»

کد خبر: ۲۳۵۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ - 17April 2017
پای درس ایثار و شهادتِ «آموزگار حماسه»

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آموزگار حماسه» از مجموعه خاطره‌نگاری‌هایی است که به زندگی معلم شهید «منوچهر پیرسمسار» می‌پردازد.

در این اثر برهه‌هایی از زندگی این شهید روایت شده است و می‌توان آن را یک مستندنگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست.

این کتاب در پنح فصل شامل «آشنایی»، «شاگردان مدرسه رازی و خاطرات ماندگار»، «شلمچه، منطقه موعود» و «در جستجوی او» به انضمام نامه‌ها و اسناد خاطرات سال‌ها رزم شهید پیرسمسار را بازخوانی کرده است.

شهید منوچهر پیرسمساری دی ماه سال 1331 در تبریز متولد شد و با تربیتی اصیل و اسلامی به عنوان یکی از رزمندگان پرورش یافت. فعالیت‌های انقلابی و حضور در جبهه‌ها طی 30 سال، از او شخصیتی ممتاز ساخت. وجهه فرهنگی این شهید از ویژگی‌های بارز اوست، که توانست شاگردان بسیاری را تربیت کند.

این شهید بزرگوار پس از سال‌ها جهاد در جبهه فرهنگی و دفاع مقدس در عملیات رمضان به دیدار معبود نائل آمد. پیکر شهید پیرسمسار سال‌ها در خاک دشمن بعثی باقی مانده بود، که سرانجام در سال 1373 به کشور آورده و در گلزار شهدای تبریز به خاک سپرده شد.

قسمتی از متن کتاب

«چند هفته‌ بعد از شنیدن خبر شهادت منچهر، دانش‌آموزان مدرسه رازی آمدند منزل‌مان، برای دیدن پدر و مادر شهید و عرض تسلیت؛ اما هر دانش‌آموزی که وارد حیاط می‌شد و پیکان منوچهر را می‌دید بی‌اختیار اشک از چشمانش سرازیر می‌گشت.حیاط خانه مملو از دانش‌آموز بود و آقای بهرامی خودشان هم حضور داشتند. پدرم خطاب به بچه‌ها گفت:

آمدید به من تسلی بدهید یا دل مرا بیشتر آتش بزنید؟

یکی از دانش‌آموزان جواب داد:

ما گویی پدر از دست داده‌ایم و شما فرزند....»

«آموزگار حماسه» در 225 صفحه به قلم «منوچهر نظمی‌تبار» تدوین و در 2000 نسخه از سوی نشر «صریر» و به اهتمام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی» منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار