انتخابات در بیان مقام معظم رهبری؛

به مردم وعده‌های غیر عملی ندهید/ انتخابات یک مسابقه‌ ملی است

در طول چهار دهه‌ای که از عمر با برکت انقلاب می‌گذرد انتخابات متعددی برگزار شده که حوادث تلخ و شیرین بسیاری را با خود به همراه داشت. نگاهی به این انتخابات‌ها و مرور مواضع رهبر معظم انقلاب نسبت به مساله جاری در انتخابات می‌تواند در تصمیم گیری‌های بعدی راه‌گشا باشد.
کد خبر: ۲۳۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹ - 21April 2017
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا بازنگری به مطالبات و بیانات مقام معظم رهبری ضروری به نظر می‌رسد تا با نصب‌العین قرار دادن آن بتوانیم سره را از ناسره جدا و بهترین انتخاب را داشته باشیم.
 
چند نکته مهم که در بیانات رهبر انقلاب به چشم می‌خورد این است که برای داشتن انتخاباتی سالم هم مردم و هم مسئولین به یک اندازه وظیفه دارند. دیگر اینکه ملاک نهایی رای مردم است و همه باید به آن تمکین کنند بخصوص نامزدی که نتوانسته رای لازم را بدست بیاورد.
 
 همچنین تبعیت از قانون در همه حال وظیفه مردم و مسئولان است که تمرد از آن ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.این نکته مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری در همه امور بخصوص زمان انتخابات و مراحل پس از آن است که عمل به آن شیرینی حضور مردم را هرگز تلخ نخواهد کرد.
 
 متن زیر چکیده ای از مواضع و بیانات مقام معظم رهبری در زمینه انتخابات است که در ادامه می‌خوانید.
انتخابات در بیان و بنان مقام معظم رهبری 

رقابت سالم و افتخار برای ملت ایران

توجه کنیم که انتخابات یک رقابت است، یک مسابقه‌ ملی است بین آحاد کشور؛ اگر این مسابقه خوب و سالم و قوی برگزار شد. اگر ملّت ایران، خوب، قوی، جازم و عازم وارد میدان بشود و صندوق‌های رأی را از رأی خود و عزم خود پر کند، ایران خواهد بالید، جمهوری اسلامی خواهد بالید و افتخار خواهد کرد؛ حالا هر که ببرد، هر که ببازد. در واقع برد و باختی برای ملت وجود ندارد؛ ملت در هر صورت برنده است. این نکته‌ اساسی در باب انتخابات است.

خب، رقابت سالم و مسابقه‌ی سالم چیست؟ رقابت سالم این است که همه خوب بازی و حرکت کنند. شرط اول شرکت همگان است. آن کسانی که ممکن است نسبت به نظام جمهوری اسلامی هم حتی مسئله داشته باشند، نسبت به امنیت کشور و اقتدار کشور که دیگر مسئله ندارند. امروز این نظام، امنیت کشور را حفظ و پیشرفت کشور را تسریع کرده و به ملت عزت داده است؛ اینها که دیگر قابل انکار نیست. پس‌ وارد این میدان بشوند برای عزت بخشیدن به ایران و ایرانی، استمرار امنیت ملی و تضمین پیشرفت.

همه باید با نشاط وارد بشوند. این حرف اول من و مهم‌ترین حرف من در همه‌ی دوره‌های انتخابات بوده است، الان هم هست: شرکت همگانی و بانشاط مردم. یک عده‌ای کمین کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه‌ی انتخابات یا با تحریم انتخابات یا با سست‌کردن انتخابات یک مچ‌گیری از نظام جمهوری اسلامی بکنند؛ ملت در مقابل این کمین‌کرده‌های نابکار، کارآمدی خودش را نشان داده است.

سلامت انتخابات

مسئله‌ دوم که سلامت انتخابات و سلامت این رقابت را تأمین و تضمین می‌کند، این است که مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسان‌های صالح را انتخاب بکنند. آدمهایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند.

همین‌جایی که حالا اسم آزادی و اسم دموکراسی و مانند اینها را می‌آورند و به ما اعتراض می‌کنند که شما چرا شورای نگهبان دارید. اینکه ما مقید باشیم کسی برود در مجلس که نظام را، مصالح کشور را، ارزش‌های اساسی کشور را تأیید، تقویت و دنبال بکند، یک حقّ عمومی است. این در انتخابات و سلامت آن مؤثّر است.

قانون‌گرایی و پرهیز اتهام زنی

همه به قانون تمکین کنند. این توصیه‌ی همیشه‌ ما است. بنده همیشه به دست‌اندرکاران ذی‌ربط در قضیّه‌ی انتخابات تأکیدم این است مرّ قانون را رعایت کنید. به نهادهای قانونی که یک وظایفی دارد، نباید مورد افترا و اهانت قرار بدهیم. نهاد قانونی ممکن است اشتباه کند؛ اما این موجب نمی‌شود که ما آن را در تبلیغاتمان تخفیف کنیم؛ این باب اگر باز شد، هرج ‌و مرج خواهد شد. این باب را باز نکنند.

اذهان عمومی را مشوّش نکنند این کار بسیار غلطی است؛ قبلاً هم من تذکر داده‌ام؛ بگذارید مردم همچنان‌که حق است، همچنان‌که واقع است، با شوق، با ذوق، با نشاط بروند به سمت انتخابات. تشویش افکار عمومی کار بسیار غلطی است؛ مردم را به انتخابات بدبین نکنند.

نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر اهانت نکنند. تهمت نزنند حتی غیبت هم نکنند. این هم یک وظیفه است و یک معیار برای سلامت انتخابات است. نمایندگان آنچه را در وسع‌شان، قدرتشان، صلاحیت‌شان است، بیان کنند. مردم هم ـ بررسی ـ می‌کنند و رأی می‌دهند این می‌شود [انتخابات‌] سالم.

وعده‌های غیر عملی ندهند؛ بعضی از نامزدها، وعده‌هایی به مردم می‌دهند که خودشان هم می‌دانند از دست آنها ساخته نیست؛ شما که نمیتوانی این وعده را عملی کنی، چرا به مردم وعده می‌دهی؟ چرا مردم را امیدوار می‌کنید به چیزی که می‌دانید نخواهد شد؟ گاهی وعده‌های غیر قانونی می‌دهند! درحالی‌که می‌دانند آن عمل خلاف قانون است؛ یا خلاف قانون اساسی است. با مردم صادقانه باید برخورد کرد. صادقانه باید با مردم حرف زد. این جزو آداب حتمی انتخابات سالم است.

انتخابات در بیان و بنان مقام معظم رهبری 

توجه به جریان مومن انقلابی

یک عادتی هم در بعضی پیدا شده است که همین‌طور مدام تکرار می‌کنند «تندروها، تندروها»؛ اما [اینکه] تندروی و کندروی چیست، جزو مسائل بیّن نیست، تبیین لازم دارد. بعضی وقتی میگویند تندروی، جریان حزب‌اللّهی و مؤمن مورد نظرشان است. جریان مؤمن و انقلابی و جوانان حزب‌اللّهی را متهم نکنید به تندروی؛ اینها همان کسانی هستند که با همه‌ وجود و همه‌ اخلاص در میدان حاضرند. آنجایی هم که دفاع از مرزها و دفاع از هویت ملی لازم باشد همین‌ها هستند که به میدان می‌آیند.

جماعت مؤمن و جوان‌های انقلابی عقل‌شان و فهم‌شان و تعقل‌شان هم از بعضی از بزرگ‌ترها خیلی بیشتر است، خوب می‌فهمند و تحلیل می‌کنند. انتخابات یک نعمت و فرصت بزرگ است. [باید] سعی کنیم آن را خوب و برگزار کنیم؛ نگذاریم با رفتارها و حرف‌های ما، با بعضی از نسنجیده‌گویی‌ها این حرکت بزرگ مشوش و مشوه بشود.

گاهی اوقات تیرهای تهمت چه در هیئت‌های اجرایی، نظارت؛ وزارت کشور، شورای نگهبان سرازیر می‌شود؛[اگر] نیت‌تان الهی باشد و انجام وظیفه‌ اسلامی و انقلابی باشد، اجرتان پیش خدای متعال بزرگ است؛ بنابراین از سختی این کار و از دشواری این راه واهمه نکنید و کار را با بهترین وجهی دنبال کنید.

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات1394/10/30 

صیانت از آرای مردم

من به این حضرات محترمی که مسئولان صندوق‌ها و مسئولان بازشماری و قرائت آراء هستند، یک توصیه دارم و آن این است که بدانند رأی مردم امانتی است دست آنها و حقالناس است؛ یعنی حفظ امانت در این مسئله، حقالناس است. حقالناس را انسان بیشتر بایستی رعایت کند و خروج از عهدهی حقالناس سختتر است از خروج از عهدهی حقالله. لذا است که خیلی باید در این زمینه توجه کنند.

ملت عزیز ما هم با شوق و انگیزه وارد بشوند؛ بدانند که سرنوشت کشور دست آنها است، و سعادت این ملت بستگی دارد به انتخاب آنها؛ هم به اینکه فرد شایسته را انتخاب کنند، هم به اینکه اصلاً وارد مرحلهی انتخاب بشوند؛ خود این ورود در مرحلهانتخاب، تأثیر دارد در سعادت کشور. شما میبینید مخالفین ملت ایران و دشمنان ملت ایران سعی می‌کنند کاری کنند که مردم یا مأیوس یا بدبین بشوند یا تنبلی کنند یا اهمیت ندهند، تا پای صندوق‌ها نیایند.

دیگر حالا «کارشکنی» از مطبوعات و رسانهها و خبرگزاریها گذشته، به خود سیاست‌مداران جبهه دشمن ملت ایران رسیده؛ آنها هم حتی دخالت می‌کنند. شخصیتهای معروف سیاسی غربی که وابسته به جبهه دشمنند، علیه حضور مردم فعالیت می‌کنند.

بیانات در گفت‌وگو با خبرنگاران صداوسیما پس از شرکت در انتخابات 1392/03/24

انتخابات دمیدن روح تازه در کشور

مسئله انتخابات برای کشور یک مسئله تعیین کننده و تجدید حیات دهنده است. این انتخاباتی که در طول این سال‌ها برگزار شده و مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شدهاند، هر باری یک مجموعه بلایی را از کشور دفع کرده و توانسته است یک قوت و روح جدیدی، در کالبد کشور و ملت و انقلاب بدمد.

توجه شود که توجه به انتخابات ریاست جمهوری نتواند اهمیت انتخابات شوراها را از چشم مسئولین، از چشم مردم، از چشم نخبگان، دور بدارد. این که ما از سطح روستا و شهر تا سطح کشور، کارها را، تصمیم‌ها را، در نهایت به دست مردم می‌سپریم، خیلی حادثه مهمی است. شوراها مظهر یک چنین چیزی است.

امام، مبتکر مردم سالاری دینی

برگزاری انتخابات در کشور، از افتخارات جمهوری اسلامی است. امام بزرگوار ما مبتکر و طراح و مهندس این بنا بود. ایشان از همان اول کار اصرار کرد که باید همهپرسی برای تعیین نظام حکومتی در جمهوری اسلامی هرچه سریعتر انجام بگیرد.کمتر از پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، همهپرسی سراسری انجام گرفت و آن جمعیت کثیر و عظیم و آن نسبت بالا، آمدند پای صندوق‌های رأی این که به چه رأی دادند، مسئله دوم است؛ مسئلهی اول این است که مردم با همه وجود نشان دادند که در صحنه حاضرند و برای اقدام، تصمیمگیری و تعیین خط مشى آینده آمادهاند.

خیلی
ها خواستند انتخابات را کمرنگ کنند اما نتوانستند بعد از این هم به توفیق الهی نخواهند توانست. آن‌ها چرا انگیزه دارند انتخابات را کمرنگ کنند؟ چون دشمن می‌داند که قوام جمهوری اسلامی، متکی به رأی و حضور مردم است. در جمهوری اسلامی اگر مردم در صحنه نباشند، جمهوری اسلامی چیزی نیست. جمهوری اسلامی که چهارتا مسئول از قبیل بنده نیستند؛ جمهوری اسلامی یعنی حضور همگانی ملت ایران و حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها و آرزوهای بزرگ و عملی؛ این معنای جمهوری اسلامی است.

انتخابات در بیان و بنان مقام معظم رهبری

اقتدار جمهوری اسلامی بسته به بصیرت مردم است

اتکاء جمهوری اسلامی و قتدار آن به دل‌ها، عواطف، احساسات، خرد، اندیشه و بصیرت مردم است. حضور مردم است که به نظام اسلامی و به کشور عزیز ما مصونیت می‌بخشد. این حضور مردم عوامل قدرت و قوّت را در درون ما تقویت می‌کند.

راه اساسی برای اینکه مشکلات انتخاباتی پیش نیاید، التزام به قانون است؛ آحاد مردم در هر جای کشور که هستند باید به دنبال این باشند که هر کسی حرفی می‌زند، بر اساس قانون باشد. این توصیه من به شما مسئولان محترم انتخابات هم هست: قانون را معیار قرار دهید. ادای امانت به همین است که طبق مرّ قانون عمل شود؛ هم در مرحله تشخیص صلاحیت‌ها و هم در مرحلهی قرائت آرا، هم در مرحلهی حفظ آرا و صندوق‌ها. باید مرّ قانون رعایت شود.

بدیهی است در هر انتخاباتی، یک عدهای به نتیجهی مطلوب خودشان نمی‌رسند من نمیخواهم اسمش را بگذارم بازنده انتخابات؛ نباید تعبیر برنده و بازنده و این واژهها و اصطلاحات غربى مادی را به کار برد؛ اگر برای خدا و برای انجام تکلیف وارد می‌شویم، برد و باخت وجود ندارد. باید همه آنچه را که پیش میآید - که مبتنی بر قانون است - تحمل کنیم؛ این را باید همهمان یاد بگیریم؛ این صبرِ انقلابی و تحملِ انقلابی است.

کسانی هم که می‌خواهند صلاحیت‌ها را ملاحظه کنند و بر اساس آن تصمیمگیری کنند، همه چیز را در کنار هم باید ببینند. مردمی، مقاوم و ارزشی، باتدبیر و پابند به قوانین و مقررات باشد. باید درد مردم را احساس کند و طبقات مختلف مردم را ببیند؛ این‌ها خصوصیاتی است که در انتخاب آن کسی که ما می‌خواهیم کلید اجرایی کشور را به او بسپریم، نقش دارد. مسلّماً امنیت کشور، مصونیت کشور، پیشرفت کشور، با حضور همگانی و حداکثری مردم افزایش پیدا خواهد کرد.

بیانات در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات‌ 1392/02/1

انتخابات رکن نظام است

انتخابات یک حادثه‌ گذرا نیست، یک حادثه‌ی اثرگذار است؛ لذا روی این باید تأمل کنیم. اولاً انتخابات رکن مهم نظام است. نظام مردم‌سالاری دینی، متکی به انتخابات است. بدون انتخابات، مردم‌سالاری نخواهد بود. معیار تکیه‌ به مردم، معیار مشهود و محسوس و قابل اندازه‌گیری، همین انتخابات است. بنابراین هر کسی به نظام اسلامی اعتقاد دارد، در این اعتقاد صادق است، شرکت در انتخابات را وظیفه‌ی خودش می‌داند؛ ولو حالا ممکن است اعتراضی هم به یک چیزی، به خود این انتخابات، به یک شکلی از اشکال انتخابات داشته باشد؛ لیکن در عین حال با وجود اعتراض، وارد میدان انتخابات می‌شود؛ این وظیفه است.

یک اثری که انتخابات غالباً داردند مسئله‌ توهّم‌زدایی است. انتخابات مثل یک سیلى بیدار کننده و هشیار کننده است به کسانی که در توهمات خودشان غوطه می‌خورند و خیال‌پردازی می‌کنند؛ راجع به آینده‌ نظام، اصل نظام، مردم و کشور، دشمن توهماتی در ذهن دارند، تخیلاتی دارند. انتخابات، این‌ها را از این توهمات خارج می‌کند؛ حقیقت را جلوی این‌ها می‌گذارد.

در مردم‌سالاری اسلامی، روح، لُب و ماده‌ اصلی عبارت است از اسلام؛ در تنظیم قوانین، در گزینش افراد، معیار ما اسلام است. شکل کار، قالب کار، روش مدیریت، مردم‌سالاری است؛ یعنی مردمند که وارد صحنه می‌شوند، به اسلام هم از بن دندان عقیده دارند؛ ولو حالا ممکن است کسی از ظواهر بعضی از آنها حدس نزند که اینها به اسلام و به نظام اسلامی پایبندند؛ اما واقعاً پایبندند، اسلام را دوست می‌دارند.

تجربه‌ نشان داده اسلام می‌تواند به یک کشور عزت بدهد؛ یک ملت را سربلند کند؛ اهداف خوبی را ترسیم کند؛ راه‌هایی را به سوی این اهداف، هموار و مسطح کند؛ حرکت علمی و تقوائی و اخلاقی ایجاد کند. این‌ها اتفاقاتی است که در کشور ما افتاده است. اسلام همچنان لُب و محتوا و ماده‌ی اصلی حرکت نظام ماست، شکل هم شکل مردم‌سالاری است؛ از هم جدا نیستند. یعنی این مردم‌سالاری هم باز از خود اسلام سرچشمه گرفته.

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری 1390/12/18 

پرهیز از اختلاف افکنی

انتخابات در کشور ما همیشه مظهر وحدت ملت و نمایشگر عزت ملی بوده؛ چون هرکسی که پای صندوق رأی می‌آید و رأی به صندوق می‌اندازد، در واقع رأی به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را دارد تکرار می‌کند. مردم هوشیارانه و در مواقع حساس وارد قضایا می‌شدند؛ در مواقعی که کشور احتیاج داشته به اینکه یک فریاد رسا و بلندی را در مقابل مخالفان خود و بدخواهان خود در دنیا مطرح بکند، آمده‌اند پای صندوق‌های رأی.

ما باید سعی کنیم انتخابات مایه‌ انشقاق نشود؛ این حرف اصلی من است. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانی که به رئیس جمهور منتخب این دوره‌ی از انتخابات رأی دادند، همانقدر وابسته‌ی به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانی که رأی ندادند. مجموعه‌های مردمی، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملتند. در اصل قضیه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانی از جمهوری اسلامی، همه‌ اینها با هم یکی هستند.
من معتقدم همه‌ ما وظیفه داریم این را پاسداری کنیم. یعنی این اتحاد ملی را در گفتن و اعلام صریح حمایت از نظام اسلامی را دست‌کم نگیریم؛ این چیز بسیار مهمی است.

البته قاعده‌ی مردم‌سالاری این است که اکثریت بر اقلیت در مقام عمل تقدم پیدا می‌کند. این به معنای ایجاد تزاحم و ایجاد تعارض و دشمنی نیست.

بیانات در دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات 1388/03/26 

انتخابات در بیان و بنان مقام معظم رهبری 

حضور مردم مانع تعرض دشمن

کسانی که امروز با لحن‌های دور از شأن یک انسانِ مستقل و آزاد، به تبع میل دل رسانه‌های غربی، این‌طور وانمود می‌کنند که ملت ما دارد دمکراسی را یاد می‌گیرد، حقیقتاً به این ملت ظلم می‌کنند. این همان حرفی است که رسانه‌های امریکایی و صهیونیستی و دشمنان ملت ایران، برای تحقیر این ملت شریف، دارند آن را بزرگ و بزک و تکرار می‌کنند.

چرا باید کسانی که از دل این ملت برخاسته‌اند و شاهد حضور این مردم و همچنین میدان گسترده‌ی آزادی انتخاب در دوران جمهوری اسلامی بوده‌اند، این حرف ظالمانه و غیرمنصفانه را تکرار کنند؟ نه، ملت ایران در حال آموزش مردم‌سالاری نیست؛ ملت ایران این را از انقلاب یاد گرفت.

آن چیزی که تا امروز مثل سدی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته، حضور مردم است. حضور مردم در روز انتخابات، حضوری واضح‌تر از همه جای دیگر است. همه‌ی مردم کشور پای صندوق‌های رأی میآیند و میتوانند بیایند؛ این یک حضور همگانی است. هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی - میدهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی میکنند حضور مردم را کمرنگ کنند.

مردم از دعواهای سیاسی و اختلافات سیاسی و من خوبم و تو بدی خسته‌اند؛ مردم این چیزها را دوست ندارند. در کشور کارهای زیادی هست که باید انجام بگیرد؛ کارهای زیادی هم انجام گرفته است. مشکلات فراوانی وجود دارد که باید برطرف شود؛ گره‌هایی هست که باید باز شود. در کشور باید فساد ریشه‌کن شود؛ تبعیض نباشد؛ به طبقه‌ی مستضعف و محروم توجه شود؛ اینها وظایف اسلامی ماست؛ وظایفی است که قانون اساسی بر دوش همه‌ مسئولان کشور گذاشته است.

بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم1384/03/25

همه امور کشور به مردم ارتباط پیدا می‌کند

حضور مردم، زنده‌کننده‌ فضای زندگی در یک کشور است. وقتی مردم در سیاست دخالت نکنند و نسبت به اوضاع سیاسی اظهارنظر و دلسوزی ننمایند و ندانند که چه‌کسی آمد و رفت و چه کسی مسؤولیت پیدا کرد و ندانند که با چه کسی مبارزه میکنیم و به کدام سمت میرویم، کشور پیش نخواهد رفت. همه باید به مسؤولان کشور کمک کنند. گذشت آن روزی که کشور متعلق به یک عده و خانواده‌ی خاصی بود و مردم هم آن را باور کرده بودند. گذشت آن وقتی که مردم از امور کشور بیگانه باشند و به آنها ارتباطی نداشته باشد.

امروز، همه‌ی امور کشور، به همه‌ی مردم مربوط است. اقتصاد کشور هم به‌وسیله‌ی مردم و با پشتیبانی آنها باید زنده و فعال بشود. سیاست و استقلال و حضور در صحنه‌ی بین‌المللی و مبارزه با استکبار جهانی هم باید به وسیله‌ مردم و با علم و آگاهى آنها انجام بشود و به همین خاطر است که گویندگان و صداوسیما و ارتباطات عمومی و رسانه‌های جمعی و روزنامه‌ها و همه‌ کسانی که با مردم سر و کار دارند، موظفند مردم را نسبت به مسایل مهم کشور و انقلاب و آنچه که بر انقلاب و مسیر آن می‌گذرد و دشمنی‌هایی که میشود و نفوذی‌های داخلی آن دشمن‌ها، آگاه و روشن کنند. باید مردم همه‌ مسایل مهم کشور را بدانند.

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 1368/09/22

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار