دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آشنایی با نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند+ تصاویر

نیروهای عملیاتی ویژه همواره نقشی مهم در راهگشایی برای سایر نیروهای عملیاتی در نیروهای مسلح جهان دارند؛ که داشتن چنین نیروهایی خود یکی از عوامل بازدارنده در مقابل تهدیدات احتمالی است.
کد خبر: ۲۳۵۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ - 17April 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس: نیروهای ویژه برترین واحدهای سازماندهی شده نظامی در هر کشوری محسوب می‌شوند و هر کشوری به وسیله آنها قدرت خود را به رخ کشورهای دیگر می‌کشاند. سربازان دشمن با شنیدن نام این نیروها لرزه بر اندام‌شان می‌افتد. داشتن چنین نیروهایی خود یکی از عوامل بازدارنده در مقابل تهدیدات احتمالی است. نیروهای ویژه عمدتا در عملیات‌هایی سرنوشت‌ساز و حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

نیروهای ویژه طی مراحل و آموزش‌های ویژه نظامی، از آمادگی و توانایی‌های به خصوصی برخوردارند. نیروهای ویژه غالبا بر اساس توانایی‌های فیزیکی از بین نیروهای عادی گلچین شده و پس از آموزش‌ها و آزمون‌های سخت و طاقت فرسا به خدمت در می‌آیند.

کماندوهای کلاه‌سبز ارتش، نیروهای ویژه پلیس ایران (نوپو) و یگان صابرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو نخبه‌ترین نیروهای ویژه هستند که لرزه بر اندام دشمنان این مرز و بوم می‌اندازند.

در ادامه به معرفی نیروهای ویژه کشورمان که دشمن متجاوز با شنیدن اسم این نیروها مثل بید به لرزه می‌افتند به صورت مختصر می‌پردازیم:
 
تیپ 65 نیروی ویژه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی (موسوم به نوهد/کلاه‌سبزها)
 
تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد (موسوم به تیپ نوهد) به عنوان یگان عملیاتی نخبه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. این تیپ بخشی از لشکر 23 نوهد بود که در سال 1370 پس از جدا شدن از این لشکر، تبدیل به تیپ مستقل نوهد شد. نیروهای این تیپ آموزش‌های مخصوصی نظیر سقوط آزاد، حضور در شرایط سخت آب‌وهوایی، آموزش رهایی گروگان، عملیات ضد تروریسم و ضد خرابکاری و... را در مراکز آموزشی این تیپ، بویژه کوه‌ها و جنگل‌های شمال کشور طی می‌کنند. نیروهای این تیپ به دلیل نوع پوشش مخصوص خود، که برگرفته از تکاوران کلاه سبز نیروی زمینی ارتش آمریکا است، به «کلاه‌سبزها» نیز شهرت دارند.
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
کارنامه عملیاتی تیپ نوهد به پیش از انقلاب اسلامی و دوران رژیم ستم‌شاهی باز می‌گردد. در این دوران، تیپ نوهد برای سرکوب نیروهای ملی‌گرای ضد سلطنتی در عمان، وارد این کشور شد و برای تأمین منافع غرب و ژاندارم منطقه‌ای آن محمدرضا پهلوی، با ملی‌گرایان تحت حمایت پکن و مسکو در این کشور نبرد و آنان را به طور کامل سرکوب کرد؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بیعت با امام(ره) و پس از آن تجربه موفقیت‌آمیز در نبرد با ضد انقلاب در کردستان و با حمایت شهید چمران، از خطر انحلال رهایی یافت. این تیپ مأموریت‌های دشواری را در تاریخ خود با موفقیت سپری کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجربه اخیر در سوریه است که علی‌رغم شهادت چند تن از افسران زبده این یگان در نبرد با تروریست‌های تکفیری، ضرباتی سخت از سوی تیپ نوهد به این گروهک‌ها وارد شد.
 
یگان ویژه تکاوری نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (موسوم به صابرین)
 
یگان ویژه تکاوری صابرین، واحدی است متشکل از نیروهای زبده و آموزش دیده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در اوایل دهه 80 شمسی و همزمان با فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی در شمال غرب و جنوب شرق کشور تأسیس شد. نیروهای این یگان عملیاتی، دارای پوششی به صورت لباس تاکتیکال با استتار کامپیوتری خاکی، مشابه نیروهای ویژه ارتش آمریکا در زمان حضور در عراق و افغانستان، هستند. آموزش‌های این واحد عملیاتی بر اساس ترکیبی از آموزش‌های یگان‌های ویژه در نیروهای مسلح جهان با تجربیات سپاه پاسداران، بویژه در حیطه عملیات‌های نامنظم، در هشت سال دفاع مقدس است.
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
نیروهای یگان صابرین در تمام تجربیات خود با موفقیت ظاهر شده‌اند. حضور در کردستان، بویژه ارتفاعات مرزی جاسوسان در شهرستان سردشت که علی رغم شهادت شهید جعفرخانی از فرماندهان شاخص صابرین، منجر به اخراج تروریست‌های پژاک از خاک ایران شد، علاوه بر تجربه موفقیت‌آمیز در سوریه، نام یگان صابرین را به عنوان نیرویی زبده در کنار دیگر واحدهای عملیاتی مطرح کرده است.
 
نیروهای ویژه ضد تروریست نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (موسوم به پاسداران ولایت یا به اختصار «نوپو»)
 
یگان عملیات ضد تروریستی نیروی انتظامی، با نام «نیروهای ویژه پاسداران ولایت» یا به اختصار «نوپو»، واحدی است از مجموعه نیروهای ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا). طرح راه‌اندازی این یگان همزمان با تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در سال 1370 مطرح شد و سپس در سال 1374 ساختار آن به شکل منسجم‌تری درآمد و از سال 1376 مأموریت‌های عملیاتی ضد تروریستی به این واحد سپرده شد.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
مهم‌ترین خصوصیاتی که نیروهای نوپو باید داشته باشند، تقید به ولایت‌فقیه و آمادگی برای ایثارگری است تا در هنگام مقابله با عملیات تروریستی، حتی در گذشت از جان خود نیز تردید به خرج ندهند. علاوه بر این‌ دو موضوع، آمادگی جسمی و ذهنی و داشتن توان بالا در اتخاذ تصمیم درست، نقش مهمی در انتخاب فرد به عنوان داوطلب آموزش در نوپو ایفا می‌کند. نیروهای نوپو نقش مهمی در جلوگیری از کاهش اغتشاشات عناصر فتنه با استفاده از شیوه‌های غیرجنگی داشتند که همزمان با جلوگیری از گسترش آشوب بویژه در تهران، از ورود هر نوع تلفات به عوامل فتنه و در پی آن جلوگیری از پروژه شهیدسازی توسط آنان جلوگیری کردند.
 
 
حال به سراغ زبده‌ترین نیروهای محور مقاومت می‌رویم.
 
 
واحد عملیات ویژه مقاومت اسلامی لبنان
 
نیروهای ویژه مقاومت اسلامی لبنان، که متشکل از چندین واحد عملیاتی در استعداد تیپ و گردان هستند، فعالیت‌های خود را از اواخر دهه هشتاد میلادی (شصت شمسی) به فاصله مدت کوتاهی از اعلام موجودیت رسمی حزب‌الله لبنان آغاز کردند. این نیروها در اولین عملیات برون‌مرزی خود در بوسنی و هرزگوین، که در کنار مجاهدان و نیروهای ارتش بوسنی با شبه‌نظامیان افراطی صرب می‌جنگیدند، تجربیات قابل توجهی کسب کردند. چندین مورد از عملیات‌های حمله به پایگاه‌های ارتش اسرائیل و مزدوران لحدی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان توسط نیروهای این واحد صورت گرفت؛ اما با این حال مهم‌ترین تجارب این واحد عملیات‌های «انصاریه» و «تل جبور» هستند که علیه نیروهای ویژه ارتش اسرائیل و پس از شناسایی‌های دقیق اطلاعاتی صورت گرفت.  
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه 

تمام عملیات‌های اسیرگیری از زمان آزادسازی جنوب لبنان تا آغاز جنگ 33 روزه توسط نیروهای این یگان به اجرا درآمد که موفق‌ترین آن‌ها عملیات «خله ورده» در 22 تیر 1385 بود که دشمن پس از اجرای موفق آن، دشمن طرح جنگ 33 روزه را زودتر از موعد علیه ملت لبنان و مقاومت اسلامی به اجرا درآورد. نیروهای ویژه مقاومت اسلامی در چند عملیات از جنگ 33 روزه بویژه نبرد با تکاوران چترباز این رژیم در منطقه غندوریه، ضرباتی سخت به آنان وارد کردند. علاوه بر واحد تکاوری «رضوان» از مجموعه نیروهای ویژه مقاومت اسلامی در نبردهای سوریه، بویژه عملیات آزادسازی ارتفاعات قلمون و شهر زبدانی، یگان‌هایی نظیر گردان‌های «عباس(ع)» (موسوم به کتائب العباس)، که با پوشش مشکی رنگ خود در مراسم روز عاشورا معروف شده‌اند، نیز نقش مهمی در تأمین امنیت جنوب اماکن و برنامه‌های مهم مربوط به مقاومت اسلامی، خصوصا مراسم عاشورا، در بیروت ایفا می‌کنند. 
 
در ادامه این گزارش نیز به معرفی برخی از نیروهای ویژه برخی از کشورهای جهان پرداخته می‌شود که در ذیل آمده است:   
 
نیروهای ویژه هوابرد انگلیس (با نام اصلی «واحد خدمت ویژه هوایی» موسوم به SAS)
 
«اس‌ای‌اس» نیروی ویژه هوابرد بریتانیا است که در سال 1941 میلادی به عنوان تیپی در کنار سایر نیروهای وابسته به جبهه متفقین، با جبهه متحدین (آلمان، ایتالیا، ژاپن، مجارستان و نیروهای متحد آنان) در جنگ جهانی دوم مقابله می‌کرد. بیشتر افسران این یگان را نیروهای هوابرد تشکیل می‌دهد.  نیروهایی برای خدمت در این یگان انتخاب می‌شوند که باید از لحاظ آمادگی جسمانی و روحی در سطوح بالایی قرار گرفته باشند.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
یکی از بندهای آزمونی که برای جذب به این تیپ در نظر گرفته شده است، آزمون پیاده روی است که هر دواطلب باید 64 کیلومتر را در  20 ساعت طی و تقریبا 3 کیلومتر در عرض یک‌ونیم ساعت شنا کند. دوی سرعت به طول 6 کیلومتر در عرض نیم ساعت نیز یکی از بندهای آزمون جذب نیرو در این تیپ به شمار می‌رود.
 
نیروهایی که جذب این تیپ می‌شوند باید مدتی در جنگل زندگی کنند تا مهارت‌های زنده ماندن و جهت‌یابی را به درستی یاد بگیرند. آخرین مرحله آزمون، امتحان شکستن عزم آنها در مدت زمان  36 ساعت است.

این یگان همچنین از سوی رکن پنجم (MI5) و رکن ششم ارتش بریتانیا که همان دستگاه اطلاعاتی معروف به (MI6) است، آموزش‌های لازم را می‌بینند.

یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا (SEALs) (معروف به نوی سیل یا سیلز)

این واحد عملیاتی، که زیر نظر فرماندهی مشترک عملیات ویژه (JSOC) فعالیت می‌کند، در سال 1964 تشکیل شد. این یگان وظیفه حملات دریایی ضربتی، عملیات‌های مخفی در عمق خاک دشمن و قابلیت حملات هم‌زمان را دارد. نوی سیل‌ها بعد از اجرای عملیات ترور «أسامه بن‌لادن» سرکرده گروه تروریستی «القاعده» در شهر «أبوت آباد» پاکستان شهرت وسیعی یافتند. (البته ناگفته نماند که برخی افراد و رسانه‌ها در مورد مرگ «أسامه بن‌لادن» ابهاماتی را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم معتقدند که وی قبل از این عملیات به مرگ طبیعی مرده و آمریکا نقشی در مرگ وی نداشته‌است. عده‌ای نیز این نظریه را مطرح می‌کنند که وی هنوز زنده است.)
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
دو مؤلفه مهم برای پیوستن به این یگان یکی قدرت بدنی بالا و دومی داشتن هوش عالی است. دوره آموزشی این نیروها یک‌ سال کامل طول می‌کشد که شامل شنا، دوی سرعت و ... در زمان‌های معین می باشد.
 
نیروی ویژه ضد تروریسم ارتش آمریکا (موسوم به دلتا)
 
نیروی دلتای آمریکا، یگان ضد تروریستی ارتش این کشور است که در سال 1977 تشکیل شد. این یگان به همراه واحد ویژه نوی سیلز نیروی دریایی آمریکا، تحت فرماندهی ستاد مشترک عملیات ویژه فعالیت می‌کنند. مأموریت این واحد رزمی اقدامات ضد تروریستی و نجات گروگان علاوه بر اجرای عملیات‌های ویژه است. تمام عملیات‌هایی که توسط این واحد اجرا می‌شوند، در حیطه عملیات‌های دارای طبقه‌بندی بالا از نظر اطلاعاتی قرار دارند.
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
این واحد عملیاتی، همان یگانی است که قرار بود برای اجرای عملیات نظامی در اوایل انقلاب اسلامی و رهایی پرسنل لانه جاسوسی آمریکا، وارد تهران شود اما در طوفان طبس گرفتار خشم الهی شد. همچنین این واحد عملیاتی در چندین عملیات دیگر در ویتنام، سومالی و عراق نیز مشارکت داشته است.
 
یگان ویژه کماندویی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی (موسوم به شایطِت 13)

واحد کماندویی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در سال 1948 میلادی همزمان با تأسیس این رژیم نامشروع، تشکیل شد که از زمان تشکیلش در عملیات‌ها و جنگ‌های زیادی مشارکت داشته است. این نیرو مأموریت‌های زیاد و متنوعی از جمله نجات گروگان‌ها و جمع‌آوری اطلاعات بر عهده دارند. دوره آموزش کاماندوهای نیروی دریایی اسرائیل 20 ماه طول می‌کشد که در این مدت داوطلبان تحت فشارهای روانی زیادی قرار می‌گیرند تا سنجیده شوند.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
گفته می‌شود این نیروها بعد از تشکیل در عملیات‌هایی که به آنها محول شده بود به خاطر سوء آموزش و میزان بودجه اختصاصی متحمل شکست‌های زیادی شدند که در پی آن در دهه هفتاد این گروه مجددا مورد بازبینی قرار گرفت تا نیروهای آن از آمادگی جسمانی و روحی بالایی برخوردار باشند.
 
این واحد نظامی در عملیات محاصره و بمباران غزه مشارکت داشت. برجسته‌ترین عملیات‌های آن مقابله با مهاجمانی که بازیکنان رژیم صهیونیستی را در سال 1972 بعد از المپیک مونیخ مورد حمله قرار داده بودند، می‌باشد.
 

هویت این واحد حدود 50 سال از همگان مخفی بود تا اینکه در سال 1997 (1376) و پس از کمین محکم نیروهای ویژه مقاومت اسلامی لبنان به این واحد عملیاتی در منطقه ساحلی انصاریه در حومه شهر صیدا در جنوب لبنان، که مشخص شد با شناسایی دقیق و اطلاع کامل نیروهای ویژه حزب‌الله همراه بوده است، هویت آن آشکار شد.
این واحد عملیاتی در جنگ 33 روزه لبنان نیز اقدام به عملیات‌هایی محدود علیه مقاومت اسلامی در جنوب لبنان کرد.

نیروهای ویژه ارتش روسیه (موسوم به یگان آلفا، Alpha Spetsnaz)

نیروهای ویژه روسیه موسوم به آلفا، 29 ژوئیه سال 1974 میلادی «یوری آندروپوف»، رئیس وقت کمیته دولتی امنیت اتحاد شوروی فرمان تأسیس این گروه را به عنوان اولین گروه ویژه ضد تروریستی در کشور را امضا کرد.

این گروه بعد از جنگ شوروی با أفغانستان مخصوصا زمانی‌که توانستند کاخ ریاست جمهوری را در کابل به تسخیر در بیاورند و همه افراد حاضر در آن را به قتل رساندند، شهرت زیادی به دست آوردند.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه 

در سال 1985 چهار تن از دیپلمات‌های شوروی به گروگان گرفته شدند که این یگان به سرعت برای نجات گروگان‌ها وارد عمل شدند؛ اما قبل از اینکه گروگان‌ها را نجات دهند گروگانگیر آنها را کشتند. بعد از آن نیز این نیروها نزدیکان مجریان عملیات آدم‌ ربایی را شکار کردند و آنها را کشتند.

این گروه در بزرگترین عملیات‌های تروریستی مثل واقعه گروگان‌گیری در مدرسه بیسلان که توسط تروریست‌های چچنی در سال 2004 میلادی صورت گرفته بود، شرکت کردند و همچنین این نیروها در گروگان‌گیری تئاتر مسکو که با نام محاصره شمال شرق (۲۰۰۲) شناخته می‌شود، مشارکت داشتند.  

نیروهای ویژه کانادا (جِی‌تی‌اف)

این نیرو در سال 1993 تشکیل شد و و در ابتدا 100 عضو داشت که بعد از حادثه 11 سپتامبر توسعه یافت. وظیفه اصلی این نیرو عملیات‌های ضد تروریسم می‌باشد. اطلاعات درباره این نیرو همچون تعداد نیروهای آن در حال حاضر محرمانه و از سوی دولت کانادا اعلام نشده است. این نیرو تامین امنیت شخصیت‌های مهم در بازی‌های المپیک در سال 2010 را بر عهده داشت.

نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
فرماندهی این یگان در پایگاه تورنتو تقریبا در 4 کیلومتری شمال شرق شهر تورنتو قرار دارد. این یگان در جنگ بوسنی، جنگ کوزوو، جنگ با شورشی‌های هایتی در سال 2004، جنگ عراق، عملیات Mobile در لیبی در سال 2011 و از سال 2001 تاکنون در افغانستان در عملیات Anaconda  و عملیات مشترک با نیروهای ویژه آمریکایی در Task Force K-Bar و Task Force 11 و Task Force 121 شرکت داشته JTF2 در بحران گروگانگیری 2005 تا 2006 عراق نیز عملیات‌هایی اجرا کرد.

نیروهای این یگان آموزش‌های مشترک زیادی نیز با نیروهای ویژه آمریکایی می‌بینند و برخی بر این باورند که این یگان توانی برابر DELTA Force آمریکا دارد. بیشتر تفنگ‌های مورد استفاده آنها نیز همان تفنگ‌های مورد استفاده نیروهای ویژه آمریکا می‌باشد.
 
واحد ایکو کبرای اتریش

این یگان بعد از حوادثی که در بازی المپیک مونیخ در سال 1972 به منظور مبارزه با تروریسم تشکیل شده است؛ که متشکل از 450 نفر از نظامیانی که سابقه فعالیت در پلیس فدرال اتریش را در پرونده کاری خود دارند.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
نیروهای این یگان دوره‌های زبان آموزی، رزم و روحی برای عضویت می‌گذرانند.  آزاد کردن گروگان‌های زندان «گراز کارلاو» در سال 1996 از برجسته ترین عملیات‌هایی است که این یگان آنرا اجرا کردهاست و یکی از یگان‌های مبارزه با تروریسم است که توانست عملیات هواپیما ربایی را در نصف مسیر خنثی کند.

در این عملیات هواپیما ربایی 4 نفر از نیروهای این یگان حضور داشتند که توانستند  این عملیات را با شکست روبرو کنند به نظر می رسید که این از شانس بد هواپیما ربا ها بود که این هواپیما را برای ربودن انتخاب کرده بودند.

یگان خدمت ویژه پاکستان (موسوم به اس اس جی)

این یگان در سال 1956 میلادی از بین نیروهای ارتش این کشور تشکیل شد. از 4 نفر یک نفر در آموزش‌های سنگینی که در این یگان برای نیروها تعریف شده است، عقب نشینی می‌کند. آموزش نیروهای این یگان 9 ماه طول می‌کشد که شامل سقوط هوایی، رزم می‌شود. این گروه در محیط‌های مختلفی مثل بیابان کوه جنگ و زیر آب دوره می‌بینند. این یگان در کنار مجاهدان افغانی در آغاز جنگ شوری علیه افغانستان در ده هشتاد مشارکت داشتند.
 
نیروهای ویژه در جهان/ سه نیروی ویژه‌ ایران که لرزه بر تن دشمن می‌اندازند/نیروهای ویژه حزب‌الله؛ از بوسنی تا سوریه
 
این یگان در عملیات‌های زیادی مشارکت داشته است که بارزترین آنها عملیات پلیس لاهور در سال 2009 و نجات گروگان‌هایی که بعد از حمله به مرکز فرماندهی نیروهای مسلح پاکستان به گروگان  گرفته شده بودند، است.
 
گزارش از سیروس فتح‌اله و محمدجواد مهدی‌زاده 
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها