سردار دهقان در مراسم رونمایی از جدیدترین دستاوردهای دفاعی:

جت «کوثر» قابلیت اجرای ماموریت‌های پشتیبانی دارد/ «مهاجر 6» پهپاد تراز اول دنیاست/ ساخت نخستین موشک هوا به هوا/ موشک کروز «نصیر» به تولید انبوه می‌رسد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تشریح ویژگی‌های آخرین دستاوردهای دفاعی که صبح امروز با حضور رئیس جمهور رونمایی شد، پرداخت.
کد خبر: ۲۳۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ - 15April 2017

جت «کوثر» قابلیت اجرای ماموریت‌های پشتیبانی دارد/ «مهاجر 6» پهپاد تراز اول دنیاست/ ساخت نخستین موشک هوا به هوا/ موشک کروز «نصیر» به تولید انبوه می‌رسدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، در بيست و ششمين روز از سال اقتصاد مقاومتی: توليد – اشتغال حجت الاسلام حسن روحانی رئيس جمهوری اسلامي ايران با حضور در شركت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ضمن بازديد از نمايشگاه دستاوردهای 2 سال اخير وزارت دفاع، نخستين هواپيمای جت آموزشی بومی كشور با نام كوثر، پهپاد تاكتيكی مراقبت شناسايی و مسلح مهاجر 6، موشك كروز ضد كشتی نصير و موشک هوا به هوای فکور را رونمايی و فرمان آغاز آزمايشات حركت بر روی زمين(تاكسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمايشی جنگنده قاهر 313 و تحويل دهی 20 فروند بالگرد تعمير اساسی شده به نيروهای مسلح و كاربران كشوری را صادر كرد.

سردار دهقان كه رئيس جمهور را در اين برنامه همراهی می‌كرد، طی سخناني اظهار داشت: به حول قوه الهی متخصصان و دانشمندان متعهد و انقلابی پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وجود تحریم‌ها، اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی را كه با استفاده از توانایی‌ها و پتانسیل شركت‌های دانش بنيان طراحی و ساخته شده است آماده‌ی انجام آزمایش‌های زمینی كردند.

وی افزود: این هواپیما که به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات خواهد داشت و انشالله پس از اتمام آزمایش‌های لازم، تحویل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌شود.
 
وزير دفاع تصريح كرد: ایده پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که از ابتدا تا انتها در داخل کشور صورت گرفته است، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیمای در این کلاس قرار داده است.
 
وی اظهار كرد: این دستاورد مهم در راستای اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی که مورد تأکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) می‌باشد، حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است.
 
سردار دهقان پيرامون پهپاد مهاجر 6 نيز گفت: اين پهپاد توانمندی انجام ماموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.
 
وی افزود: پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و توسعه پذیری، توسط متخصصان سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طراحی شده است تا در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر کارآمد باشد.
 
وزير دفاع ارسال داده‌های ماموریتی تصویری به هنگام، در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه  برای اشراف كامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه را از ديگر ویژگی این پهپاد ذكر كرد و افزود: به همين دليل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم‌رده‌ی خود متمایز و در رده پهپادهای تراز اول دنيا قرار داده است.
 
وی همچنين با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در تقويت روز افزون توان موشكي نيروهای مسلح طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمايشات پروازی موفق موشك نصير گفت: موشك كروز سطح به سطح نصير با قابليت شليک از ساحل و دريا عليه اهداف دريايی از جمله كشتی‌های جنگی و اسكله‌ها بكار گرفته می‌شود.
 
سردار دهقان آماده سازی و واكنش سريع، ارتفاع پروازی پايين، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخريب زياد، قابليت ضد جمينگ بالا به واسطه رادار پيشرفته و شليک از روی شناورهای تندرو را از ويژگی‌های موشک جديد نصير ذكر كرد كه به دست متخصصان اقتدار آفرين سازمان صنايع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نيروی دريايی سپاه تحويل می‌گردد.
 
وزير دفاع در ارتباط با موشک هوا به هوای فكور اظهار داشت، اين موشک با نصب بر روی هواپيماهای جنگنده قابليت درگيری با انواع تهديدات هوايی را دارد.
 
وی افزود: موشك فكور نخستين موشک هوا به هوای كشور است كه توسط متخصصان هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده كه با تحويل آن به نيروی هوايي ارتش توان عملياتي اين نيرو در برابر تهديدات هوايی به نحو چشمگيری افزايش می‌يابد.
 
سردار دهقان در خصوص جنگنده قاهر 313 نيز با بيان اينكه پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق و توسعه و زمان دستیابی به محصول، با استفاده از فناوری‌ها و فرآیندهای نوین بکار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقّق دستیابی به محصول کاملا بومی در انتهای مسیر برنامه ریزی شده، با ساخت نمونه اثبات فناوری آغاز گردید، گفت: جنگنده قاهر F-313 به دست متخصصین جوان و انقلابی این کشور طراحی گردیده و اولین نمونه اثبات فناوری آن در سال 1392 رونمایی گردید.
 
وزير دفاع، طراحی بومی و منحصر بفرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات بر اساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از ماموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت زنی و مراقبت را از مهمترين ويژگی‌های اين جنگنده ذكر كرد.
 
وی گفت: در سال‌های گذشته فرایند تحقیق و توسعه این هواپیما تکمیل شده و بحمدالله امروز با حضور رياست محترم جمهور انجام آزمایش زمینی كه اصطلاحا تاكسی گفته می‌شود انجام شد.
 
سردار دهقان همچنين با اشاره به تحويل 20 فروند بالگرد تعمير اساسی شده به نيروهای مسلح و كاربران كشوری گفت: متخصصان افتخارآفرين شركت پنها با روحيه جهادی امروز قادرند تعميرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در اين مجموعه انجام دهند و بحمدالله كشور در اين زمينه كاملا متكی به توان داخلی است و خدمات مهندسی خود را نيز به خارج از كشور ارائه می‌كند.
 
وزير دفاع با اشاره به اينكه متخصصان، دانشمندان، مديران و كاركنان وزارت دفاع شعار «ما می‌توانيم» را محقق كرده‌اند، اين دستاوردهای ارزشمند را به محضر فرمانده معظم كل قوا تبريک گفت و با تشكر و قدردانی از دست اندركاران اين دستاوردهای مهم تأكيد كرد: روند تكاملی و توسعه فناوری‌های پيشرفته با صلابت در مجموعه صنايع وزارت دفاع جريان دارد و روز به روز بر شتاب آن افزوده خواهد شد.
 
سردار دهقان در پايان گفت: دستاوردهای متعددی در اين نمايشگاه در معرض بازديد رئيس جمهور قرار گرفت كه در فرصت مناسب رسانه‌ای و به استحضار ملت شريف ايران خواهد رسيد.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار