امام جمعه موقت قم:

ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری روز ارتش برای دفاع از این نیروی عظیم بود

آیت الله سعیدی گفت: دلیل نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش از سوی امام خمینی(ره) حفظ این نیروی عظیم و دفاع از آن بود و ارتش جمهوری اسلامی در طول انقلاب و 8 سال دفاع مقدس شهدای بسیاری را تقدیم نمود.
کد خبر: ۲۳۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ - 14April 2017
ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری روز ارتش برای دفاع از این نیروی عظیم بودبه گزارش دفاع پرس از قم، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم که در مصلای قدس این شهر برگزار شد، با بیان اینکه انسان با تقوا، با خوبان و راست‌گویان هم‌نشینی و مجالست دارد، اظهار داشت: به‌طور کلی می‌توان گفت که اثر تقوا بر انسان خویشتن‌داری است و از آنچه که انسان را از خدا غافل کرده دور می‌کند، بنابراین از شیطان نیز دوری کرده و در برابر نفس اماره مقاومت می‌کند که این انسان بهشتی می‌شود.

امام‌جمعه موقت قم با اشاره به آیه 3 سوره مبارکه «ممتحنه»، تصریح کرد: این آیه، سه درس و سه پیام دارد و درس در رابطه با برخی از مسلمان‌ها است که به خاطر اینکه خانواده‌هایشان در میان کفار زندگی می‌کردند اقداماتی را برای رفاه آن‌ها انجام می‌دادند و حتی اخبار را برای کفار می‌فرستادند و جاسوسی می‌کردند.

وی ادامه داد: قرآن کریم در توجیه آن‌ها می‌گوید: ای مؤمنان کسانی که به خاطر آن‌ها خود را به آب و آتش می‌زنید و با کفار هم‌دست می‌شوید، هیچ به درد شما نمی‌خورند، چراکه این‌ها در روز قیامت با شما نبوده و از شما جدا هستند.

سعیدی با تأکید براینکه تلاش خلاف شرع برای فرزندان و خانواده امری اشتباه است، عنوان کرد: در قیامت همه از یکدیگر جدا هستند و تلاش برای ارحام باید به‌گونه‌ای باشد که بازتاب اخروی آن به ضرر فرد نباشد، همچنین باید توجه کرد که این دنیا زمینه شکل‌گیری آخرت است؛ انسان باید به فکر قیامت خود باشد و رفتار خود را براساس آن تنظیم کند، هنگام کار برای فرزندان و خانواده نیز باید ببیند که چه بازتابی در قیامت دارد.

امام‌جمعه موقت قم آیه 67 زخرف را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: رابطه انسان با فرزندان و ارحام و غیره تنها برای ساماندهی زندگی اجتماعی دنیا است، درحالی‌ که ساز و کار ارتباط انسان با قیامت متفاوت از دنیا است و صله‌رحم نیز برای دنیا است، چرا که در قیامت این‌چنین نیست و در قیامت به درد نمی‌خورد.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت انسان در دنیا به هم گره‌ خورده است، افزود: انسان‌ها در قیامت از هم فرار می‌کنند، گویی که انگار هیچ آشنایی باهم نداشتند و براساس این آیه حتی دوستان نیز از یکدیگر فرار کرده و گاهی دوستان دنیایی دشمنان اخروی یکدیگر نیز هستند.

امام جمعه موقت قم بابیان اینکه درس دوم این آیه انتخاب صحیح دوستان در دنیا است، گفت: مراقب روابط خود در دنیا باشید و طبق موازین شرعی دوست بگیرید تا این دوستی‌ها استمرار داشته باشد.

آیت‌الله سعیدی رحلت حضرت زینب(س) را مورداشاره قرار داد و گفت: ایشان سفرهای متعددی داشتند که به‌جز چند بار همیشه همراه برادرشان امام حسین(ع) بودند، اما سفر سوم ایشان به همراه امام حسین(ع) و جوانان بنی‌هاشم به کربلا بود که خیلی غم‌انگیز بوده و سختی‌های بسیاری را بر ایشان متحمل کرد.

امام‌جمعه قم تقوا را لازمه قدرت، اراده و شخصیت انسان برشمرد و عنوان کرد: انسان به برکت تقوا مالک خود شده و بر خود مسلط می‌شود، اما بی‌تقوایی انسان را خار و زبون می‌کند، مانند کسی که سوار مرکبی شده که به هر سو می‌رود و از خود اختیاری ندارد. اراده متقی سبب می‌شود که او را به سمت هدف حرکت داده و به برکت تقوا در روز قیامت پاداش بگیرد.

وی29 فروردین‌ماه روز ارتش و نیروی زمینی را مورداشاره قرار داد و گفت: نام‌گذاری این روز به ابتکار امام راحل است تا با صداهای شومی که برای انحلال ارتش بلند شد، مقابله شود.

وی خاطرنشان ساخت: بعد از پیروزی انقلاب سم پاشی و جنگ روانی علیه ارتش شروع و زمزمه هایی برای انحلال ارتش آغاز شد، امام برای حفظ و دفاع از این نیروی عظیم، 29 فروردین را روز ارتش نامیدند تا به یاوه گویی ها پاسخ دهند، ارتش در طول 8 سال دفاع مقدس و انقلاب شهدای بسیاری تقدیم کرده است.

امام‌جمعه موقت قم برگزاری انتخابات در شان نظام جمهوری اسلامی را الزامی دانست و گفت: به یاری خدای متعال در دو امتحان مهم قرار گرفته‌ایم و در ایران انتخابات در واقع تجلی مردم‌سالاری دینی بوده و جشن سیاسی ملتی به شمار می‌رود که قبل از انقلاب از این حق محروم بوده‌اند.

وی با تأکید براینکه عملکرد مجریان کاندیداها و طرفدارانشان باید برمبنای قانون باشد، ادامه داد: در این ایام نباید کسانی که صلاحیت ندارند، سواد ندارند و قبول نمی‌شوند، نام‌نویسی کنند، چراکه این عمل توهین به‌نظام است.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه کاندیداها باید ولایت‌مدار باشند، گفت: تجربه 38 ساله انقلاب نشان داده است کسانی که ولایتمدار نیستند نتوانستند کشور را به‌خوبی اداره کنند، بنابراین ولایت شعاران بدانند در میان مردم هیچ جایگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه کاندیداها باید برای حل مشکلات معیشت مردم نیز طرح عملی و برنامه داشته باشند، ادامه داد: طرح عملی این است که اثر آن در جیب مردم دیده شود و ما رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که در این زمینه‌ها برنامه داشته باشد.

امام‌جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: ویژگی سوم کاندیداها نیز باید این باشد که جانش کانون نفرت از مستکبران باشد و کاندیدای اصلح این است که در مواجهه با مستکبران موضع قوی بگیرد و باورش نیز باید باور امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار