کارشناس فلسطینی:

اجلاس اتحادیه عرب نشستی ناامیدکننده برای ملت فلسطین بود

یک کارشناس فلسطینی نشست اخیر اتحادیه عرب را فاقد هرگونه مضمون و محتوا و ناامیدکننده برای ملت فلسطین توصیف کرد.
کد خبر: ۲۳۴۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ - 05April 2017
اجلاس اتحادیه عرب نشستی ناامیدکننده برای ملت فلسطین بودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «طلال ابوظریفه» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین و کارشناس مسائل سیاسی منطقه، نشست اتحادیه عرب در اردن را نشستی سنتی و متعارف توصیف کرد که فاقد هرگونه تازگی و امری جدید برای قضیه فلسطین بود.

راه حل دو دولت مردود است

این کارشناس مسائل سیاسی منطقه خاطر نشان کرد: تنها رخداد قابل ذکر تاکید مجدد بر راه حل دو دولت آن هم بر اساس طرح پیشنهادی عربی در این قضیه بود که از سوی اسرائیل رد شد.

ابو ظریفه تاکید کرد: شایسته بود، قضیه فلسطین به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین قضیه جهان عرب در راس موضوعات نشست قرار گیرد و شرکت‌کنندگان به بحث و مناقشه درباره تهدیدات و خطراتی که این قضیه را تهدید می‌کند، بپردازند.

وی ادامه داد: اما با کمال تاسف شاهد بودیم، بیانیه پایانی نه تنها هیچ اشاره‌ای به راهبردهای دور کردن تهدیدات از طرح ملی فلسطین در قدس اشغالی و نوار غزه نکرد، حتی از نحوه مقابله با کشتارهای روزانه و دست‌اندازی‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری هم امتناع کرد.

ابو ظریفه این نشست را برای ملت فلسطین، نشستی مایوسانه و ناامید کننده توصیف کرد و افزود: نشست امان تا حدود زیادی درد و رنج ملت فلسطین و تجاوزات و تعدی‌های روزانه اشغالگران را نادیده گرفت، به ویژه تجاوزاتی که در کرانه باختری و قدس اشغالی به سرحد جنایات جنگی می‌رسد.

عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین گفت: بیانیه اختتامیه که توسط دبیرکل اتحادیه عرب قرائت شد و در آن آمده بود، رهبران جهان عرب در قبال عقب‌نشینی اسرائیل از تمام اراضی عربی به پشت مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 میلادی، مصالحه و آشتی با اسرائیل را می‌پذیرند که ازسرگیری روند سازش براساس طرح سابق و گذشته است.

اعراب فاقد اعتبار و برش

وی تصریح کرد: اسرائیل راه حل دو دولت و امکان تاسیس دولت فلسطین در مرزهای 67 را با شهرک‌سازی و یهودی‌سازی و مصادره اراضی و بیرون راندن فلسطینیان از بین برد، حال سوال این است در این شرایط اعراب چگونه می‌توانند اسرائیل را وادار کنند دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد و سیاست شهرک‌سازی و سرکوب فلسطینیان را متوقف کند.

ابو ظریفه با تاکید بر اینکه کشورهای عربی دارای اهرم‌های فشاری بسیاری هستند که می‌توانند، از آنها به سود قضیه فلسطینی بهره‌برداری کنند و آمریکا را تحت فشار بگذارند تا اسرائیل را وادار به توقف شهرک‌سازی کند، خاطر نشان کرد: اما متاسفانه هیچ میل و رغبتی بین اعراب جهت اقدام در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

راهبرد اشتباه ایران هراسی

عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک فلسطین در ادامه به تمرکز کشورهای عربی بر نقش ایران در منطقه و تبدیل آن به خطری که موجودیت آنها را تهدید می‌کند و در نشست اخیر اتحادیه عرب نیز به آن اشاره شده بود، پرداخت و گفت: چنین تعاملی را تنها می‌توان، فرار از مشکل و تحریف نگاه‌ها از دشمن اصلی یعنی «اسرائیل» توصیف کرد.

وی با بیان اینکه وجود اختلاف و نزاع مذهبی و طایفه‌ای تنها به سود رژیم اشغالگر است تا از آن به عنوان برگی برنده استفاده کند، بر ضرورت از سرگیری روابط با ایران و رسیدگی و حل و فصل مسائل و مشکلات به دور از سیاست اتهام‌زنی و متهم کردن هم به خیانت تاکید کرد.

ابو ظریفه خاطر نشان کرد: طرح عربی سال 2002 درحالی ارائه شد که ابزارهای اجرایی و الزامات قانونی برای آن در نظر گرفته نشده بود، لذا در مسیر اجرا آنقدر مانع تراشی شد تا این طرح مرده متولد شد، با اینکه بسیاری از فلسطینی‌ها خواهان آن و متقابلا صهیونیست‌ها مخالف آن بودند.

فراموشی قضیه فلسطین

وی درباره توجه به قضیه فلسطین و حضور آن در نشست‌های عربی نیز گفت: در گفتار قضیه فلسطین اولین قضیه جهان عرب و اسلام است، اما بحران‌ سوریه، عراق و یمن موجب شد، این قضیه فراموش شود و این همان خواست رژیم صهیونیستی است تا با استفاده از شرایط و نقض قوانین بین المللی به بهانه مبارزه با تروریسم باب روابط با کشورهای عربی را بگشاید.

ابو ظریفه در پایان تاکید کرد: کشورهای عربی هم اکنون نگرش جدی برای واداشتن اسرائیل به نشستن پای میز مذاکره برای حل قضیه فلسطینی بر اساس قوانین و معاهدات بین المللی ندارند، بهمین دلیل اظهارات سران عرب در حد گفته باقی خواهد ماند و عملی نخواهد شد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار