تحلیل‌گران سیاسی در لندن تاکید کردند:

ایران خواهان ثبات درمنطقه/ سیاست‌های سعودی متجاوزانه و تنش‌آفرین است

دو تن از تحلیل‌گران در انگلیس ضمن برشمردن سیاست‌های تنش‌آفرین و متجاوزانه ریاض در خاورمیانه، بر نقش سازنده ایران در منطقه تاکید و گفتند تهران خواهان ثبات در خاورمیانه است.
کد خبر: ۲۳۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳ - 04April 2017

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «جناثان فرایر»، تحلیل گر سیاسی، نویسنده و مجری پیشین شبکه رادیویی 'بی.بی.سی 4' روز (سه شنبه) در گفت وگویی بیان داشت: به نظر می‌رسد که عربستان سعودی می‌خواهد برتری‌اش را در منطقه به رخ بکشد. ریاض در حال حاضر ایران را اصلی‌ترین رقیب خود می‌داند.

وی افزود: ریاض تمایل دارد که شرایط کنونی را حفظ کند تا خاندان سلطنتی و نظام پادشاهی به حیاتش ادامه دهد. چرا که پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ، آنها بیش از پیش احساس خطر می کنند.

فرایر با بیان اینکه «ایران از تاریخ بزرگ و شکوهمندی برخوردار و کشور مهمی در منطقه به شمار می آید»، افزود: من امیدوارم که ایران اکنون بتواند از کاهش تحریم های بین المللی بهره ببرد تا قادر باشد نقش سازنده و قدرتمندی را، نه تنها در منطقه بلکه در جهان ایفا کند.

وی افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی از نقش فعالانه ایران به ویژه در حل بحران سوریه که اصلی ترین بحران منطقه به شمار می رود استقبال می کنند. چرا که حل مشکلات منطقه بدون مشارکت ایران ممکن نیست و ما بایستی قادر باشیم تا از ظرفیت ایران در حل مسائل بین المللی بهره ببریم.

این تحلیل گر سیاسی با رد ادعای عربستان مبنی بر دخالت ایران در امور منطقه، گفت: پر واضح است که گفتمان دخالت ایران در منطقه ابتدا از سوی ریاض مطرح و سپس بحرین آن را ترویج می دهد.

وی افزود: من در سال 2011، زمانی که نا آرامی ها در بحرین آغاز گردید، آنجا بودم و از نزدیک می دیدم که دولت بحرین و عربستان این خط فکری را دنبال می کنند. البته رابطه ای میان شیعیان شرق عربستان و بحرین با ایران وجود دارد اما این ارتباط لزوما بدین معنا نیست که فعالیت های خرابکارانه ای در جریان است.

فرایر گفت: به نظر من در بحث شیعه و سنی به گونه ای که ایران رئیس اردوگاه شیعیان و عربستان رئیس اردوگاه اهل سنت معرفی می شود بیش از اندازه مبالغه شده، این در حالی است که این گفتمان سودمندی برای درک واقعی شرایط نیست و مساله اصلی، دارای ابعاد سیاسی است.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با آینده منطقه با توجه به گرایش مثبت دولت جدید آمریکا به عربستان سعودی، گفت: به نظرم ما هنوز در روزهای نخست دوره دونالد ترامپ به سر می بریم و آگاه نیستیم که سیاست های آتی او در قبال منطقه چگونه خواهد بود.

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: ترامپ کسی است که هیچ تجربه‌ای در امور سیاسی و ژئوپلیتیک منطقه ندارد. او یک تاجر است و احتمالاً تصور کرده که عربستان منافع تجاری خوبی برای آمریکا به همراه دارد و به همین خاطر این کشور را در فرمان ضد مهاجرتی اش قرار نداده است! .

وی در همین حال اضافه کرد: اما بسیاری در وزارت خارجه آمریکا هستند که نسبت به گسترش و تعمیق روابط دوجانبه واشنگتن با ریاض نگران هستند. آنها هم مثل من درک می کنند که آینده خاندان سلطنتی در عربستان زیر سئوال است. ممکن است امروز، فردا و یا ماه دیگر اتفاقی رخ ندهد اما یقینا در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در عربستان خواهیم بود.

دکتر سعید الشهابی دبیر کل جنبش احرار بحرین و مدیر اندیشکده «خانه ابرار» نیز روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: هر چند عربستان سعودی نقش مهمی در منطقه ایفا می کند اما متاسفانه در موضوعات منطقه ای عملکرد خوبی نداشته است.

وی افزود: ریاض همواره سیاست های تجاوزکارانه داشته است. 200 سال پیش به عراق حمله و حرم حضرت امام حسین (ع) را تخریب کرد. در دهه 1960 میلادی نیز به دلیل حمایت یمنی ها از جمال عبدالناصر به این کشور حمله کرد.

این فعال مدنی اضافه کرد: سابقه سعودی ها در افغانستان، هند و پاکستان نیز چندان روشن نیست. آنها حتی با همسایگانشان اختلاف دارند: با قطر در موضوعات مرزی اختلاف دارند، با کویت و عمان هم نزاع هایی در جریان است که برخی از آنها همچنان ادامه دارد. لذا آنها از تاکتیک زورگویی برای مهار دیگران استفاده می کنند.

وی در مورد ادعای عربستان مبنی بر دخالت و نفوذ ایران در امور منطقه، گفت: ما بایستی معنای نفوذ را به درستی درک کنیم.
دکتر شهابی افزود: به نظر من ایران خواهان ثبات و آرامش در منطقه است. ایران خواهان خشونت و دشمنی در مرزهایش نیست و می خواهد که با عراق و سوریه رابطه صمیمانه داشته باشد که به نظر من خواسته عادی است.

این فعال مدنی گفت: برقراری رابطه صمیمانه و برخورداری از متحدان خوب در منطقه، مساله ای عادی است. اما مشکل زمانی شروع می شود که شما به سایر کشورها حمله می کنید، مثل زمانی که صدام به ایران حمله کرد.

وی با بیان اینکه «شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ایران به کشوری حمله کرده باشد»، افزود: بنابراین گزینه های مشروعی برای گسترش نفوذ در منطقه وجود دارد که برپایی جنگ، جزئی از این گزینه ها به شمار نمی آید.

شهابی در پاسخ به این سئوال که آینده منطقه را با توجه به تصمیم کاخ سفید مبنی بر از سرگیری فروش اسلحه به عربستان را چگونه ارزیابی می کند، گفت: این مساله تازه ای نیست که آمریکا بخواهد به عربستان سلاح بفروشد. آنها در گذشته هم این کار انجام داده اند.

وی افزود: به نظر من تغییر قابل توجهی در سیاست های کاخ سفید صورت نگرفته است. آنها هرگز نقش مثبتی نه در منطقه و نه در جهان نداشته اند. آنها در کل صاحب قدرت هستند و هرکجا می روند درگیری ایجاد می کنند. حالا هم به چین گیر داده و می خواهند آنجا را نیز درگیر نا آرامی کنند.

این فعال مدنی افزود: آمریکا خواهان استمرار تسلطش بر خاورمیانه است و لذا نمی خواهد که در منطقه دمکراسی و احترام به حقوق بشر جاری شود.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها