تخریب هویت تاریخی بروجرد در سایه غفلت متولیان/ فعالان فرهنگی از بی‌توجهی مسئولان انتقاد کردند

وجود بالغ‌بر ۲۸۰ هکتار بافت تاریخی، ۴۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده و ثبت ۱۷۱ اثر در میراث فرهنگی کشور هویت و شناسنامه تاریخی‌ترین شهر غرب کشور است که امروز به دلیل غفلت مسئولان فرهنگی تاریخ را فریاد می‌زند.
کد خبر: ۲۳۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸ - 23March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «زهرا احمدی پور»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز در سفری چندساعته همراه با مسئولان استان لرستان به شهرستان بروجرد آمد تا سفر نیمه‌کاره خود در هفته گذشته به این استان را با بازدید از بناهای تاریخی شهر بروجرد تکمیل کند.

مرگ تدریجی هویت ملی و تاریخی بروجرد

معاون رئیس‌جمهور و هیئت همراه در ابتدا با بازدید از مساجد تاریخی امام(ره) و جامع بروجرد مورد انتقاد شدید فعالان و دلسوزان فرهنگی بروجرد که از ساعت‌ها پیش برای بیان رنج خود از تخریب بناهای تاریخی این شهر در محل‌های بازدید اجتماع کرده بودند، قرار گرفت تا فریادهای آن‌ها برای استیفای حقوق فرهنگی فراموش‌شده این شهر که روزگاری نه‌چندان دور مهد پرورش بزرگان و علما و تأثیرگذاران در تاریخ فرهنگ و هنر این مرزوبوم بوده است را به گوش رئیس‌جمهور برسانند.

اما این انتقادهای دلسوزانه فعالان فرهنگی و برخی خبرنگاران بروجرد در بی‌توجهی و غفلت از بناهای تاریخی این شهر که امروز همه آن‌ها به مخروبه‌هایی برای تجمیع لوازم غیرضروری ادارات و انباری و اماکنی بدون کاربری تبدیل‌شده است واکنش مسئولان را برانگیخت تا هریک از آن‌ها با تعریف و تمجید از سرمایه‌های معنوی و تاریخی شهرستان بروجرد خاطر مکدر شده شهروندان این دیار را قدری آرام کنند و به آن‌ها قول مساعد درزمینهٔ توجه بیشتر به این آثار تاریخی و هویت ملی در آستانه تخریب بروجرد را دهند.

شهروندان بروجردی میراث دار وعده‌های عمل نشده‌ای هستند که نتیجه آن را امروز در مرگ تدریجی هویت ملی و تاریخی بروجرد که بخش عمده‌ای از تاریخی و هنر این مرزوبوم را تشکیل می‌دهند، می‌بینند.

قامت خمیده تاریخی‌ترین مسجد غرب کشور

مسجد جامع بروجرد که قدیمی‌ترین مسجد غرب کشور و به‌نوعی بافتی تاریخی متعلق به‌پیش از ظهور اسلام است که بر روی خرابه‌های یک آتشکده بناشده است امروز وضعیتی اسفناک پیداکرده و دیواره‌های نمناک و مرطوب آن از یک‌سو و تبدیل‌شدن آن به انباری و فراموش‌شدن کاربری واقعی آن از سوی دیگر می‌رود تا این بنای ارزشمند تاریخی را با تخریب جدی در بخش‌هایی از آن مواجه سازد هرچند این بنا با  دارا بودن اعتبار ردیف ملی در سال‌های اخیر بخش‌هایی از گنبد آن مرمت‌شده است اما به دلیل حجم آسیب‌دیدگی‌ها اعتبارات ملی به‌تنهایی پاسخگوی نیاز آن نبوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است.

از سویی مسجد تاریخی امام بروجرد نیز در بافت فرسوده این شهر قرارگرفته که حضور گردشگران و بازدید از این‌چنین اماکنی را با مشکل مواجه ساخته و بسته بودن درب‌های این مساجد دیگر دلیل فراموشی آن‌هاست.
 
خانه‌های تاریخی این شهرستان و مجموعه خانه‌های طباطبایی‌های بروجرد شامل خانه‌های حاتمی، مصری، مغیث الاسلام و خانه‌آیت‌الله بروجردی مرجع عالی‌قدر تشیع در این بافت تاریخی قرارگرفته که هرروز شاهد تخریب بخش وسیعی از آن‌ها به دلیل بارش‌های جوی و فرونشست آن‌ها هستیم.

تخریب تاریخی‌ترین دبیرستان غرب کشور

دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) نیز از دیگر بناهایی بود که امروز معاون رئیس‌جمهور از آن بازدید کرد و این بنا نیز که قرار بود امسال با اندک اعتباری سقف آن مرمت و احیا شود در حال ریزش و فرونشست است و می‌رود تا قدیمی‌ترین دبیرستان تاریخی غرب کشور را با تخریب و محو از تاریخ مواجه سازد.

این دبیرستان تاریخی هم‌اینک 15 سال است که کاربری آموزشی نداشته و بدون هیچ‌گونه کاربری در انتظار تصمیم نهایی مسئولان استانی برای اعلام نظر به‌منظور ایجاد موزه و یا مرکز گردشگری در آن است.

یک تابلو سهم بروجرد از صنعت ورشو

بروجرد میراث دار هنر استادان چیره‌دستی است که ورشو سازی در این شهر را پس از سال‌ها تلاش و فعالیت به برندی بین‌المللی و مشهور تبدیل کرده‌اند که سهم این شهر امروز از آن‌همه تجربه و مهارت تنها تابلویی بر سر در خانه‌ای به نام موزه ورشو سازی است و دریغ از وجود هرگونه تجهیزاتی که نشان دهد این خانه موزه ورشو است.

هویت تاریخی فراموش‌شده بروجرد

وجود بالغ‌بر 280 هکتار بافت تاریخی، 400 اثر تاریخی شناسایی‌شده و ثبت 171 اثر تاریخی در میراث فرهنگی کشور هویت و شناسنامه تاریخی‌ترین شهر غرب کشور است که امروز به دلیل بی‌توجهی و غفلت مسئولان فرهنگی تاریخ را فریاد کشیده و در انتظار بهار امید و باور مسئولان است تا بار دیگر رونق یافته و به قطبی مهم در غرب کشور تبدیل شود قطبی که می‌تواند زمینه اشتغال جوانان این دیار و ممانعت از مهاجرت نخبگان و تحصیل‌کردگان این شهرستان را فراهم آورد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار