پیشنهاد بن سلمان برای حضور میدانی در عراق و سوریه، از واقعیت تا عرض اندام سیاسی

پیشنهاد محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی مبنی بر اعزام نیروهای سعودی به عراق و سوریه به منظور مبارزه با داعش، سوال‌هایی را با این مضمون مطرح کرده است که این پیشنهاد چقدر جدی بوده و تا چه میزان قابل اجرا است؟
کد خبر: ۲۳۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ - 20March 2017
پیشنهاد بن سلمان برای حضور میدانی در عراق و سوریه، از واقعیت تا عرض اندام سیاسی

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری عربی 21، پیشنهاد محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعزام نیروهای سعودی به عراق و سوریه به منظور مبارزه با داعش، سوال هایی را با این مضمون مطرح کرده است که این پیشنهاد  چقدر جدی بوده و تا چه میزان قابل اجرا است؟

این در حالی است که عربستان از سال 2015  رهبری ائتلاف عربی در جنگ علیه یمن را بر عهده دارد و از زمان ورود به جنگ حمایت از عبد ربه منصور هادی ، نقش عربستان در سوریه دستخوش تغییر شده است و این تغییرات به طور خاص با نزدیک شدن روزهای پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما بیشتر نمود یافت تا جایی که نقش عربستان در سوریه در مقایسه با ایران، روسیه ، آمریکا و ترکیه کم رنگ شد.

عربستان در انتظار روی کار آمدن ترامپ برای طرح خواسته های خود

به این ترتیب تا روی کار آمدن ترامپ موضوع سوریه در اولویت جدول سیاست خارجی عربستان، قرار نداشت و به گفته برخی کارشناسان عربستان منتظر دولت جدید آمریکا به رهبری ترامپ بود.

در همین ارتباط حمدان الشهری کارشناس سیاسی سعودی گفت: عربستان منتظر بود ببیند دولت جدید آمریکا در قبال موضوع سوریه و سایر مسائل منطقه ای چه خواهد کرد و اگر آمریکایی ها در قبال این مسائل جدی باشند، ریاض نیز با آن به طور جدی وارد گفت وگو خواهد شد.

همچنین زهیر الحارثی رئیس کمیته خارجی مجلس شورای سعودی در این باره گفت: سفر محمد بن سلمان به آمریکا نشان داد، آمریکا به دنبال بازنگری در سیاست های منطقه ای خود است.

وی در مورد پیشنهاد بن سلمان به ترامپ گفت: عربستان پیش از این نیز این خواسته ها را با باراک اوباما در میان گذاشته بود اما وی به آن توجهی نکرد.

به گفته وی چنانچه این خواسته سعودی زیر چتر ائتلاف بین المللی و با هماهنگی آمریکا باشد، عربستان برای عملی کردن آن آماده است.

هزینه های دخالت میدانی عربستان این بار در عراق و سوریه

از سوی فایز الدویری کارشناس نظامی سعودی در مورد هزینه های دخالت میدانی عربستان در عراق و سوریه گفت: عربستان اکنون عملا در عملیات طوفان قاطعیت علیه یمن غوطه ور است و هرگونه مشارکت در جبهه دیگر، روند امور نظامی را برای آن دشوار می کند.

به گفته وی امکانات عربستان اجازه آغاز عملیات طوفان قاطعیت دیگر در شمال شبیه مرزهای جنوبی را نمی دهد  و امکان گشودن یک جبهه در یمن و دیگری در سوریه وجود ندارد زیرا عربستان از سال 2015 وارد جنگ با یمن شده است و هنوز نبرد در آنجا نهایی نشد و برای یکسره کردن جنگ در یمن سالها وقت نیاز است.

الدویری اظهارات محمد بن سلمان در این خصوص را «چیزی فراتر از تثبیت موضع سیاسی» ندانست.

وی یادآور شد موضوع مشارکت عربستان و کشورهای عربی در مبارزه با داعش قبلا مطرح شده بود اما عراق با این پیشنهاد مخالفت کرد و سوریه نیز به آن پاسخ نداد. 

الدویری تاکید کرد، موضع کشورهای عربی اکنون در ضعیف ترین وضعیت خود قرار دارد زیرا مخالفان مسلح تحت حمایت این کشورها در ضعیفت ترین حالت به سر می برند.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار