روحانی:

بدون رضایت عامه مردم حکومت حقه معنا و مفهومی نخواهد داشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پایه مهم مشروعیت، رای و آرای مردم است گفت: بدون رضایت عامه مردم، حکومت حقه معنا و مفهومی نخواهد داشت.
کد خبر: ۲۳۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲ - 07March 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی»، رییس جمهوری شامگاه (سه شنبه) در آئین شصت و چهارمین سالگرد تشکیل کانون وکلای دادگستری اظهار داشت: بسیار خوشحالم که امشب در محضر اساتید، صاحب نظران، حقوق دانان و وکلای عزیز دادگستری هستم. در واقع در جمعی هستم که خود من هم افتخار دارم که پروانه وکالت دارم. نام وکیل، نام مقدسی است و نام خداوند است و البته کلمه وکیل و وکالت یک معنای بسیار عام و گسترده تری دارد.

وی افزود: همه مسوولین عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران به یک معنا وکیل مردم هستند به صورت رای مستقیم یا غیرمستقیم و این معنایش این است که در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پایه مهم مشروعیت، رای مردم و آرای مردم است و اگر این چنین شد و آرای مردم، پایه مشروعیت شد، یعنی اینکه بدون رضایت عامه مردم، حکومت حقه معنا و مفهومی نخواهد داشت. به معنای دیگر، صاحب حکومت ایران و صاحب این کشور، ملت ایران است.

وی ادامه داد: همه مسوولین باید افتخارشان بر این باشد که به نمایندگی از طرف مردم و به عنوان وکیل مردم خدماتی را که طبق منشور حقوقی ملی یعنی قانون اساسی بردوش دارند به خوبی اجرا کنند.

رییس جمهوری گفت: ظاهر امر این است که وکیل دادگستری به موکل خود خدمت می دهد و از حق موکل یا موکلین در دادگاه صالح دفاع می کند، اما در واقعیت امر، مساله وکالت مهمتر و بالاتر از دفاع از فرد یا افراد خاص است. وکالت به معنای دفاع از حق مردم ، حق جامعه و همانطور که گفته شد حق باید، هم اثبات شود تا تاثیرگذار باشد و هم باید از حق حراست شود.

روحانی با بیان این که وکلا مسوولیت بسیار سنگینی را بر دوش دارند افزود: اگر در جامعه ما امنیت قضایی به عنوان یکی از پایه های مهم امنیت اجتماعی است، امنیت قضایی بدون وکیل لااقل برای ذهن عامه مردم به طور کامل تحقق نخواهد یافت.

وی در ادامه گفت: در یک دادگاه صالح درست است که قاضی بر مبنای قانون قضاوت می کند و درست است که باید قضاوت او عادلانه باشد و همه مردم از هر جنسیت ، قومیت، مذهب و افکار سیاسی در برابر دادگاه و در برابر قانون حق مساوی داشته باشند، اما در عین حال اگر در یک دادگاهی بدون حضور وکیل حکمی صادر شود ممکن است در جامعه و اجتماع افرادی به دلایلی شک کنند و اگر وکیل حضور داشته باشد و در دادگاه در برابر قاضی از حق موکل خود دفاع کند و آنچه در دادگاه واقع شده است تنها در دادنامه نخوانیم بلکه از زبان وکیل هم بشنویم، به طور قطع، اعتماد مردم نسبت به حکم دادگاه بیشتر خواهد شد.

رییس جمهوری افزود: آنچه در جامعه مهم است علاوه بر مساله امنیت قضایی، احساس امنیت قضایی است و این مساله احساس امنیت قضایی گاهی تاثیرگذارتر از خود امنیت قضایی است چرا که رفتار مردم و عکس العمل آنها بر مبنای آن احساس شکل می گیرد.

روحانی ادامه داد: واقعیت امر چیست؟ وقتی برای مردم روشن نباشد و اگر مردم آن را لمس و احساس نکنند تاثیراصلی آن امنیت در ذهن و افکار و عکس العمل مردم و در جامعه کمتر دیده می شود. اگر امنیت قضایی برای ما مهم است و اگر افکار عمومی و قضاوت مردم در این امر اهمیت دارد، پس اگر حضور وکیل و نقش آن در کنار حکم قاضی قرار گیرد ، اعتماد عمومی مردم نسبت به مساله قضایی و امر قضا بالاتر می رود و این برای جامعه ما و برای احساس امنیت جامعه ما بسیار موثر و تاثیرگذار خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که ما برای این که از حقوق یک ملت دفاع کنیم راهش چیست؟ گفت: به جای دفاع از فرد یا از افراد، اگر از حقوق کل ملت ایران که به عنوان یک رسالت و وظیفه بر دوش ما است بخواهد دفاع شود آیا به غیر از وکلای مبرز و حقوق دانان با تجربه و شایسته می شود در صحنه جهانی و داوری ها و دادگاه ها در مذاکرات تاثیرگذار از حقوق ملت به خوبی دفاع کرد.

رییس جمهوری گفت: این که توانستیم در دولت یازدهم از حق ملت دفاع کنیم، استفاده از افراد کارشناس و ورزیده ، اقتصاددان، حقوقدان، دیپلمات و سیاستمدار بود.

وی ادامه داد: یادشد از مرحوم دکتر محمد مصدق نخست وزیر حقوقدانی که از حق ملت ایران در زمینه ملی شدن نفت ایران دفاع و تلاش کرد. اتفاقا در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق ملت در تولید نفت و صادرات نفت بود.

رئیس جمهوری با بیان این که ما امروز بیش از دو برابر سال گذشته نفت تولید و صادر می کنیم و این حق ملت ایران بوده است افزود: این که بازار نفت را دیگران تصاحب کنند و سهم ملت ایران را کشورهای دیگر در اختیار بگیرند. سهم ما در اوپک در اختیار دیگران بود. این سهم نفت، حق ملت ایران بود و دیگران حق ما را در سایه تحریم ظالمانه در واقع غصب کرده بودند.

روحانی ادامه داد: امروز این حق به ملت ایران برگشته است و من از دیپلماسی نفتی مان تشکر می کنم که در اوپک از حق ایران به خوبی دفاع شد و همه کشورها در این توافق ملزم شدند که از تولید خود به استثنای جمهوری اسلامی ایران بکاهند.

وی افزود: ما ناچار بودیم نفتمان را به کشورهای خاصی به دلیل تحریم و با سهمیه خاصی بفروشیم. امروز دست ما باز است که نفت را به هرکشور خریدار بفروشیم. پول نفت را مجبور بودیم با شرایط خاصی دریافت کنیم؛ بخشی از این پول با برخی از ارزها و بخشی از این پول با پول ملی کشور خریدار. امروز مجبور نیستیم که نفتمان را با ارز خاصی بفروشیم. این حق ملت ایران است و این حق ملت ایران تصاحب شده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما در دروان تحریم نمی توانستیم در انتخاب آنچه می خواهیم در خرید اجناس، کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف انتخاب کنیم. مجبور بودیم از کشورهای خاصی و معدودی خریداری کنیم. آن وقت دارویی که استفاده می شد، تجهیزات پزشکی و حتی مواد غذایی در حد استاندارد بالا نبود.

وی افزود: بعضی می گویند آثار برجام را ما ببینیم؛ آثار برجام این است که امروز در تولید و صادرات نفت و در خرید اجناس بین کشورهای مختلف آزادیم. آثار برجام این است که برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از طریق صراف استفاده کنیم که برخی از موارد هم اطمینان نبود و کالا یا خدمات یا اموال از دست صاحبان آنها می رفت. امروز از طریق بانکی می توانیم در تبادل پولی و مالی استفاده کنیم. امروز در صادرات پتروشیمی و صادرات و واردات فلزات گرانبها، کشتیرانی و حمل و نقل آزاد هستیم.

وی با بیان این که نمی خواهم الان ارقام و آمار مربوط به برجام را بگویم افزود: می خواهم بگویم این ها حق ملت ایران بود و حق را حقوقدان می تواند باز ستاند. اگر بخواهیم ملت ما در تمام حقوق اجتماعی مان احساس آرامش بکند، به حقوق دانان برجسته و کارآزموده ای نیاز داریم که بتوانند از حق تک تک افراد در محاکم مختلف داخلی یا خارجی به خوبی دفاع کنند. این به عنوان یک امر مهم برای امنیت اجتماعی و قضایی ما است و دفاع جانانه از حق حاصل نمی شود مگر آنکه مدافع یعنی وکیل، خود دارای امنیت کامل باشد.

منبع: ایرنا
نظر شما
پربیننده ها