گردشگری جنگ-1/

بهار در آیینه یادمان دشت عباس/ 6 گمنام بی‌نشان میزبان مسافران نوروزی می‌شوند

منطقه دشت عباس یکی از مناطق عملیاتی غرب کشور است که امروزه میعادگاه 6شهید کمنام دفاع مقدس است و در نوروز میزبان مسافران می شود.
کد خبر: ۲۳۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰ - 18March 2017

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از ایلام، بعد از اتمام جنگ تحمیلی تعدادی از گروه های مردمی به صورت خودجوش به مناطق عملیاتی اعزام شدند تا بتوانند ضمن بازسازی و رسیدگی به مناطق، بازدیدی هم از خاطرات مربوط به رشادت های رزمندگان داشته باشند.

در سال 78 مقام معظم رهبری با سفر به مناطق عملیاتی شلمچه در میان زائران قرار گرفتند و با تاکید خود بر استفاده و بهره مندی از ظرفیت های این سفر معنوی گسترش آن را امری ضروری به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس و همینطور حفظ و حراست از آرمان ها و دستاوردهای شهداء دانستند.

در تاریخ ۱۳۷۸/۱۲/۱۲ دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ گردید که در این دستور العمل به ۲۱ محل جهت بازدید کاروان‌های راهیان نور اشاره شده است.

در سال ۱۳۸۴ و با ابلاغ فرمانده کل قوا، ستاد مرکزی راهیان نور در قالب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مأموریت خود را از سر گرفت. به همین منظور ستاد مرکزی راهیان نور با هدف ساماندهی به وضعیت راهیان نور در سال ۱۳۸۳ ذیل ساختار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تعریف و در سال ۱۳۸۴ ستاد مرکزی راهیان نور تأسیس شد.

در حال حاضر نیز ایام تعطلات عید یکی از بهترین فرصت هایی است که می توان در مناطق عملیاتی حضور یافت و از نزدیک با رشادت های رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی آشنا شد.

هم اکنون در سه نقطه غرب، جنوب غربی و شمال غرب مناطق عملیاتی وجود دارد که هر کدام در قالب یادمان شهید همه ساله مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران قرار می گیرد

گردشگری جنگ را می توان آیینه ای برای انعکاس تاریخ پرافتخار جنگ و دفاع مقدس دانست که امروزه علاوه بر گردشگران داخلی توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز جلب کرده است و همه ساله در ایام مختلف سال تعداد زیادی از آنها در قالب اردوهای مختلف از کشورهای گوناگون به ایران سفر می کنند و این مناطق را مورد بازدید خود قرار می دهند.

بر همین اساس به منظور آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با یادمان های دفاع مقدس در این شماره به سراغ یادمان دشت عباس رفتیم.

دشتی به رنگ خون

زمانی که آتش جنگ با تجاوز عراق در مرزهای جنوب غرب کشور شعله گرفت شاید کسی نمی‌دانست این سرزمین سرشار از عشق و رشادت و حماسه، روزی قدمگاه زائرانی شود که به رسم ادب بوسه بر خاکش زنند تا این نکته را یادآوری کنند که رشادت و اخلاص عمل فراموش شدنی نیست.

هنگامی‌که آتش توپخانه‌های نبرد رو به خاموشی رفت، برای اینکه شعله‌های عشق و ایثار رزمندگان در دوران دفاع مقدس رو به خاموشی و فراموشی نرود،  آن پیر جماران، امام خوبی‌ها این نوید را داد و گفت: «در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی، در میان مردم این مساله را مطرح کنند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد؟! این‌ها یقینا از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است، حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدان‌مان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم.

مسلم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است؛ خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دارالشفای آزادگان خواهد بود».

هنوز گرد و غبار میادین نبرد فرو ننشسته بود که خیل عاشقان به سوی سرزمین‌های نور رهسپار شدند. این مسافران، می‌خواستند از تک تک آن لحظات بشنوند و جای جای مناطق را ببینند تا روح و جان‌شان با دلاورمردان این دیار عجین شود و جرعه‌ای از پیاله عرفان ناب که از شهادت سرچشمه گرفته است، بنوشند؛ و به راستی که این دروازه‌های بهشت، امروز زیارتگاه عاشقان شهادت است و زائرانش با بوی شهیدات قوت می‌گیرند.

یادمان دشت عباس 

دشت عباس نقطه آغازین عملیات فتح‌المبین، یکی از عبادتگاه‌های دلباختگان و عشاق شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است که هر ساله در ایام نوروز در قالب کاروان‌های راهیان نور، عازم مناطق عملیاتی می‌شوند.

یادمان دشت عباس 

دشت عباس در مسیر شهرستان دهلران تا اندیمشک و در غرب عین خوش قرار دارد؛ این دشت منطقه وسیعی از غرب رودخانه كرخه تا حوالی سه راهی ابوغریب را شامل می‌شود و به دلیل وجود حرم مطهر امام زاده عباس (ع) از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) در آن، بدین نام معروف شده است.

ارتش عراق پس از اشغال عین خوش به سوی دشت عباس حركت كرد و تیپ 42 لشگر 10 زرهی عراق در تاریخ چهارم مهرماه 1359 در دشت عباس مستقر شد. دشت عباس حدود 18 ماه اشغال شد، رزمندگان اسلام به ویژه گردان انصار لشگر 27 محمد رسول الله (ص) به فرماندهی شهید اسماعیل قهرمانی در عملیات فتح‌المبین نبرد سختی در اطراف امام‌زاده عباس (ع) داشتند كه موفق شدند بسیاری از تانک‌ها و نفربرهای دشمن بعثی را منهدم و اراضی اطراف مرقد امام زاده را آزاد كنند.

در سال 1364 ، شش شهید گمنام عملیات فتح‌المبین توسط رزمندگان لشگر 58 ذوالفقار ارتش، كشف و در گلزار شهدای امامزاده به خاک سپرده شدند که امروز عزیزانی که راهی سفر عشق و جنون می‌شوند این مکان مقدس را زیارت می‌کنند.

از نظر تقسیمات کشوری، منطقه دشت عباس از توابع بخش موسیان شهرستان دهلران در استان ایلام به شمار می‌رود. در واقع این منطقه در نقطه مرزی استان‌های ایلام و خوزستان قرار گرفته است و از این حیث می‌توان آن را دروازه خوزستان نامید.

یادمان دشت عباس 

دشت عباس از شمال به دامنه‌های جنوبی کبیرکوه، از شرق به ارتفاعات دهلیز و علی گرهزد، از جنوب به بخش ارتفاعات تینه و از غرب به قسمت دیگری از ارتفاعات تینه و همچنین منطقه عین خوش محدود می‌شود.

 آب و هوای دشت عباس همانند آب و هوای خوزستان است، در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل و در بهار با بادهای غبارآلود همراه است.

زمین دشت عباس زمینی نرم و قابل کشت است؛ در حوالی دشت عباس، روستاهای متعددی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به روستاهای مملح، بیت فزیع، بروم، مطارفه و دچه اشاره کرد.

حماسه‌ها و خاطرات دشت عباس و مناطق عملیاتی فتح‌المبین، هیچگاه برای یادگاران دوران دفاع مقدس و عموم مردم که با این زمین مقدس و نبردهای انجام شده در آن آگاهی دارند، فراموش نشدنی است.

گزارش از علیرضا آخوندی

نظر شما
پربیننده ها