در سومین آیین پاسداشت «اوج هنر» مطرح شد؛

جایگاه «ملاقلی‌پور» در سینمای دفاع مقدس قابل دفاع است/ عمر «رسول» در راه جنگیدن برای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد

سومین آیین پاسداشت «اوج هنر» عصر امروز به تجلیل از «رسول ملا قلی‌پور» کارگردان فقید سینمای دفاع مقدس اختصاص یافت.
کد خبر: ۲۲۹۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ - 28February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سومین آیین پاسداشت اوج هنر عصر امروز به تجلیل از «رسول ملاقلی‌پور» کارگردان فقید سینمای دفاع مقدس اختصاص داشت.

در این مراسم، احمد رضا درویش، جمال شورجه، مرتضی سرهنگی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر و علی ملاقلی‌پور حضور داشتند.

احمدرضا درویش در این مراسم با بیان اینکه برخی آدم‌ها صفحه زندگی‌شان تغییر می‌کند، اما هیچ‌گاه حذف نمی‌شوند، اظهار داشت: ملاقلی‌پور برای من زنده است؛ بگونه‌ای که حتی شماره موبایل وی از لیست مخاطب‌هایم پاک نکرده‌ام.

وی در ادامه افزود: رسول ملاقلی‌پور آیینه تمام نمایی بود که هر آنچه در باطن داشت، ظاهر می‌کرد و در واقع او یکی و همیشه صادق بود. در عرصه‌ای که شهرت و محبوبیت وجود داشت، دارای شخصیتی واحد بود. جایگاه و پشتوانه سینمایی وی در عرصه دفاع مقدس قابل دفاع است.
 
کارگردان فیلم رستاخیر تصریح کرد: ملاقلی‌پور پیشتاز و جزء نفرات اولی است که بزرگ‌ترین حادثه معاصر یعنی دفاع مقدس را در قالب تصویر به نمایش گذاشت. پیشتازی وی زمینه گسترش دامنه فعالیت را در سینمای دفاع مقدس بوجود آورد. هر قدر سینمای دفاع مقدس به سینمای ایران مدد رساند، رسول ملاقلی‌پور پیشتاز آن بود.
جایگاه «ملاقلی‌پور» در سینمای دفاع مقدس قابل دفاع است/ عمر «رسول» در راه جنگیدن برای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد 

درویش با بیان اینکه ملاقلی‌پور از افراد تاثیرگذار سینمای ایران بوده است، گفت: دغدغه رسول ملاقلی‌پور دغدغه وسیعی است. وی سینماگری معترض، دغدغه‌مند و متعهد بود. او معترض و بی‌قرار بود. اعتراض او به مؤلفه‌هایی بود که بر اساس شخصیتش شکل گرفته بود. اعتراض و فریاد در فیلم‌های رسول احساس می‌شود؛ اما وی چراغ وافقی را نشان می‌دهد و فیلم را با سیاهی وتاریکی تمام نمی‌کند. 
 
 محمدی: عمر رسول در راه جنگیدن برای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد
 
منوچهر محمدی همکار رسول ملاقلی‌پور در ادامهاین مراسم بیان داشت: افتخار داشتم در آخرین کار رسول ملاقلی‌پور حضور داشته باشم. با رسول و کارهای آشنا بودم. پروژه آخر وی که به سرانجام نرسید، حال و هوای خاصی نداشت. سفر دو هفته‌ای ما به کربلا و نجف برای من وجوه دیگری از ملاقلی پور نسبت به باورهای دینی‌اش آشکار کرد. ساخته شدن «عصر روز دهم» صفحات تازه‌ای را برای سینمای ایران به یادگار می‌گذاشت که عمر رسول به آن کفایت نداد.

وی افزود: تجربه «میم مثل مادر» برای من نمایانگر وجوه تازه‌ای از ملاقلی‌پور بود. کسی که تصاویری از دفاع مقدس را به نمایش می‌گذاشت، اینبار فیلم تاثیرگذار و لطیفی درباره مادر می‌ساخت. این فیلم توانسته بود بر شخصیت ملاقلی‌پور تاثیر بگذارد. ما وی را در اوج پختگی و بلوغ سینمایی از دست دادیم. مسئولان فرهنگی و سینمایی بدانند ایام زیادی از عمر ملاقلی‌پور در راه جنگیدن پای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد، درحالی‌که می‌شد این زمان را برای تولید دو فیلم دیگر صرف کند.

محمدی با اشاره به اینکه «علی» پسر رسول می‌خواهد فیلم دومش را تولید کند، گفت: ما وظیفه داریم کمک کنیم تا علی فیلم دومش را تولید کند، چون استعدادهای زیادی در میراث رسول ملاقلی‌پور سراغ دارم.

جمال شورجه کارگردان سینما نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: ملاقلی‌پور عمری با اخلاص با قرآن و ائمه مأنوس بود. وی از افکار دیگران برای قوی و غنی‌ترشدن کارهایش استفاده می‌کرد. من در فیلم «پرواز در شب» دستیار ملاقلی‌پور بودم. این فیلم بنیانگذار فیلم دفاع مقدس بود که در بر گیرنده تاریخ، اسلام و دفاع مقدس بود.

جایگاه «ملاقلی‌پور» در سینمای دفاع مقدس قابل دفاع است/ عمر «رسول» در راه جنگیدن برای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد 

وی گفت: پرواز در شب تمثیلی از واقعه عاشورا بود. ملاقلی‌پور شخصیتی شفاف داشت که اگر حرفی درباره هر موضوعی در دل بدون تعارف مطرح می‌کرد و اگر امروز حیات وی ادامه پیدا می‌کرد هیچ تغییری در آن احساس نمی‌شد.

جمشید هاشم‌پور: ملاقلی‌پور اسطوره فیلم‌های دفاع مقدس است

جمشید هاشم‌پور نیز در اظهاراتی کوتاه بیان داشت: ملاقلی‌پور اسطوره فیلم‌های دفاع مقدس است. وی در سینمای ایران پرافتخار و فراموش نشدنی است. افتخار همکاری در 5 پروژه سینمای دفاع مقدس با ایشان داشتم که مورد تشویق جشنواره‌های سینمایی قرار گرفت.

جایگاه «ملاقلی‌پور» در سینمای دفاع مقدس قابل دفاع است/ عمر «رسول» در راه جنگیدن برای به ثمر رسیدن فیلم‌هایش سپری شد 
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار