هادیانفر در جمع خبرنگاران عنوان کرد؛

ثبت 4 هزار کانال تلگرامی در وزارت ارشاد/ لزوم تدوین قوانین جدید برای فضای مجازی

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه پیش بینی می‌شود 11 هزار کانال تلگرامی بالای 5 هزار عضو وجود داشته باشد، گفت: تاکنون مدیران 4 هزار کانال به ثبث کانال‌های خود در وزارت ارشاد پرداخته‌اند.
کد خبر: ۲۲۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ - 28February 2017
ثبت 4 هزار کانال تلگرامی در وزارت ارشاد/ لزوم تدوین قوانین جدید برای فضای مجازیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «سیدکمال هادیانفر» رئیس پلیس فتا در حاشیه همایش «رویارویی با جرایم سایبری؛ چالش‌ها و راهکارها» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همایشی که امروز برگزار شد، اولین همایش در حوزه حقوق سایبری بود. قوانین ما در حوزه فضای مجازی مربوط به سال 88 است که با توجه به جرایم نوظهور باید قوانین بازنگری شوند و به نکاتی در آن توجه شود.
 
وی افزود: برای موضوعات تغییر IPها، استفاده از فیلترشکن‌ها و پول‌های مجازی در کشور قانونی نداریم لذا باید مختص این موضوعات قانون تدوین کنیم. همچنین در برخی از موضوعات دچار چالش با دستگاه قضا هستیم.
 
هادیانفر گفت: 63 درصد جرایم فضای مجازی افزایش داشته است. با توجه به افزایش این جرایم و افزایش روزافزون کاربران فضای مجازی، همچنان با نقص قانونی روبه‌رو هستیم. تمامی کشورها نوعا معترض این فضا هستند و از بی قانونی در این حوزه گلایه دارند.
 
رئیس پلیس فتا ادامه داد: سرویس‌های خدمات رسان پیامکی با توجه به قوانین خودشان کار می‌کنند و باید این قوانین بومی‌سازی شود تا بتوانیم درباره آن صحبت کنیم و با جرایم حوزه آن هم بتوانیم برخورد کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت کانال‌های تلگرامی بیان داشت: دارندگان 4 هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده و ثبت شده‌اند. این کانال‌ها بالای 5 هزار نفر عضو دارند و پیش بینی ما این است که 11 هزار کانال بالای 5 هزار نفر عضو وجود دارد که تمامی مدیران آنان باید به ثبت کانال‌های خود بپردازند.
 
هادیانفر همچنین عنوان کرد: ما با 2 دسته جرم رو به رو هستیم؛ جرایم قدیمی با رایانه‌ای ترکیب می‌شود و جرم جدیدی اتفاق می‌افتد و پدیده‌های مانند فیشینگ(تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و... از طریق جعل یک وب‌سایت، آدرس ایمیل و... گفته می‌شود.) رو به رو هستیم که به استناد ماده 52 عمق این جرایم بالاست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. قبلا جرایم 4 روزه کشف می‌شد اما الان 44 روز زمان لازم است تا جرم‌ها در فضای مجازی ریشه‌یابی و کشف شوند.
 
وی درباره پول مجازی در دنیا نیز بیان داشت: بیش از 63 نوع پول مجازی در دنیا وجود دارد. برخی از کشورها برای استفاده از آن قوانین دارند و برخی دیگر ممنوع کرده‌اند. در کشور ما هنوز قانون خاصی برای با برخورد با این پول‌ها وجود ندارد. هر بیت کوین بیش از هزار دلار در فضای مجازی و بین هکرها خرید و فروش می‌شود.
 
رئیس پلیس فتا در خصوص فروش مواد آتش‌زا در فضای مجازی نیز گفت: همه فعالیت‌ها در این فضا رصد می‌شود و شناسایی‌ها با پلیس پیشگیری است.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار