ارتش سوریه راه ترکیه را در الباب سد می‌کند/ مرحله دوم عملیات سپر فرات ناتمام ماند

پیشروی نیروهای ارتش سوریه در حلب واقع در شمال سوریه به مثابه سد کردن راه نیروهای تحت حمایت ارتش ترکیه و ناتمام ماندن مرحله دوم عملیات سپرفرات در الباب است.
کد خبر: ۲۲۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷ - 27February 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری عربی 21، نیروهای ارتش سوریه با پیشروی به سمت شهر دیر حافر یکی از آخرین پایگاه‌های داعش در حلب تنها چند کیلومتر با این شهرک فاصله دارند آن هم در حالی که نیروهای ارتش آزاد در چارچوب عملیات سپر فرات شهر الباب را تحت تسلط خود گرفته‌اند.

پیشروی نیروهای ارتش سوریه در حالی است که آنان از دو هفته پیش عملیات نظامی خود را در اطراف شهرک الباب متوقف کردند و در مقابل دایره نبرد در اطراف فرودگاه نظامی کویرس را گسترش دادند و توانستند چند روستا در اطراف این محل را تحت کنترل خود در آورند.

احتمال رویارویی مستقیم ارتش سوریه با نیروهای سپر فرات

به گفته فواز الشلال خبرنگار سوری و از اهالی شمال سوریه، پیشروی نیروهای ارتش سوریه به سمت دیر حافر در پی تسلط بر بیش از 20 روستا در اطراف محور جنوبی الباب و با بهره‌برداری از عقب‌نشینی داعشی‌ها صورت گرفته است و هدف آنان این است که نیروهای سپر فرات را به روریارویی مستقیم با خود سوق دهند و بتوانند اوضاع نبرد الباب را تغییر دهند.

الشلال در مورد مهم‌ترین دلایل نیروهای ارتش سوریه برای توسعه عملیات در شرق حلب و رسیدن به شهرک الخفسه گفت: نیروهای ارتش در تلاش برای رسیدن به نهر فرات و تسلط بر ایستگاه‌های پمپاژ آب هستند تا از این راه بحران کمبود آب در این منطقه را حل کنند به ویژه اینکه داعشی‌ها برخی از ایستگاه‌های آبرسانی را تعطیل و کارکنان آن را بیرون راندند و سپس برخی از ایستگاه‌های تصفیه آب و پمپاژهای آن را بمب‌گذاری کردند.

اما یکی از مهم‌ترین اهداف نظامی تکاپوی نیروهای ارتش سوریه در شرق حلب توسعه دایره تسلط بر اطراف شهر حلب است به گونه‌ای که این نیروها  تلاش دارند این هدف را ابتدا با تامین امنیت در فرودگاه نظامی کویرس تحقق بخشند؛ این اقدام به مثابه اهرم فشار نظامی به شمار می‌آید و چه بسا گزینه‌های سیاسی مرتبط با بحران سوریه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد به ویژه اینکه به گفته احمد الحماة کارشناس نظامی سوری نیروهای سپر فرات دایره تسلط بر شمال سوریه را افزایش داده اند.

وی یادآور شد، گسترش عملیات نیروهای ارتش سوریه در حلب نشانه تلاش پیگیر آنان برای مبارزه با تروریسم است و تسلط بر شهرک دیرحافر گام نخست آغاز نبرد در رقه است که پس از آن نیروهای سوریه به سمت فرودگاه نظامی الجراح پیشروی خواهند داشت؛ منطقه‌ای که دروازه تسلط بر شهرک مسکنه و از آنجا به سمت منطقه راهبردی الطبقه در جنوب رقه خواهد بود.

در این میان باید توجه داشت، از آنجا که شهرک دیرحافر و فرودگاه الجراح نقطه کنترل عبور و مرور به سمت رقه به شمار می‌آیند، تسلط بر آن موجب می‌شود راه نیروهای سپر فرات تحت حمایت ارتش ترکیه به سمت رقه مسدود شود، آن هم در حالی که به این ترتیب طرح ترکیه به واشنگتن مبنی بر مشارکت در عملیات آزادسازی رقه، خنثی می‌شود.

در این میان متحدان سوریه از جمله روسیه در تلاش برای مسدود کردن راه پیشروی نیروهای سپر فرات هستند و به این ترتیب تفاهم احتمالی ترکیه و آمریکا در این خصوص متزلزل خواهد شد.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها