صبح امروز؛

کتاب «حاجی فیروز» در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد

کتاب «حاجی فیروز» خاطرات دیده‌بان فیروز احمدی در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۲۲۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰ - 27February 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «حاجی فیروز» خاطرات دیده‌بان فیروز احمدی نوشته میثم رشیدی مهرآبادی صبح امروز با حضور سید مجید هاشمی‌دانا معاون روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار اسماعیل معروفی همرزم روای کتاب، سعید عباسی، حمید بنا و نویسنده کتاب در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد.

قصد کتاب نوشتن نداشتم، خیلی اتفاقی خاطراتم را گفتم

«فیروز احمدی» راوی کتاب در ابتدای این نشست با بیان اینکه قصد نوشتن کتاب نداشتم، اظهار داشت: کتاب «حاجی فیروز» خود به خود به وجود آمد و من اصلاً قصد کتاب نوشتن نداشتم. وقتی که از سپاه بیرون آمدم به کارگری مشغول بودم و اصلاً وضعیت اقتصادی خوبی نداشتم. بچه‌هایم همیشه می‌گفتند چرا ما تلویزیون و ویدئو نداریم! من برای جبران تلویزیون هر شب باید برای آن‌ها فیلم بازی می‌کردم. به آن‌ها می‎‌گفتم چه چیزی تعریف کنم؟ آن‌ها سوال می‎‌پرسیدند و من پاسخ می‎دادم.

وی افزود: نقش تلویزیون و ویدئو را خودم برای بچه‌هایم بازی می‌کردم و از صفر تا صد همه عملیات‌ها را برای بچه‌هایم تعریف می‌کردم. از جریان قطع شدن انگشتانم تا تمام عملیات‌ها. بچه‌ها نیز مو به مو موضوع را دنبال می‌کردند. من به واسطه این داستان خاطراتم را مرور می‌کردم؛ بعد از مدتی مجموعه 100 صفحه‌ای از خاطراتم را برای چاپ تحویل پایگاه محل دادم که آ‌ن را گم کردند.

کتاب «حاجی فیروز» در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد 

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: بعد از مدتی جریانی پیش آمد که به من گفتند اگر می‌توانی سه خط از خاطرات خود را بنویس. به واسطه حضور در شبکه‌های اجتماعی من خاطرات کوتاهی را در اینترنت منتشر می‌کردم. اگر آن خاطرات را امروز کسی جمع آوری کند یک کتاب قطور می‌شود.

احمدی گفت: خیلی اتفاقی در یک سفر با آقای رشیدی آشنا شدم و خاطراتم را جهت انتشار در اختیار او قرار دادم. عکس روی جلد کتاب را نیز بعد از چندین سال یکی از دوستان در اختیارم قرار داد.

خاطرات دفاع مقدس سالیان سال ماندگار خواهد بود

«سعید عباسی» همرزم راوی کتاب در سخنانی اظهار داشت: مطالبه رهبر انقلاب درباره خاطرات دفاع مقدس، رسالت رزمندگان برای بیان خاطرات است. وقتی رهبر انقلاب فرمودند رزمندگان باید خاطراتشان را بیان کنند ما اهمیت این کار را نمی‌دانستیم اما امروز متوجه اهمیت این موضوع برای نسل آینده هستیم.

وی درباره راوی کتاب حاجی فیروز گفت: احمدی شخصیت دوست داشتنی جنگ بود. وقتی خاطرات را می‌خوانیم از حال و هوای امروزمان فاصله می‌گیریم . به تصویر کشیدن این خاطرات رسالت بزرگی است. نوشتن این خاطرات در ادامه دفاع مقدس و جریان مدافعان حرم است. جریان مدافعان حرم نیز به واسطه روح شهداست که هنوز استخوان‌هایشان وجود دارد.

همرزم راوی کتاب حاجی فیروز ادامه داد: کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس به نگارش در آمده است و ما امروز متوجه اهمیت آن‌ها شده‎‌ایم. زمان زیادی از دفاع مقدس می‌گذرد اما هر گاه خاطرات آن ایام را مررو می‌کنیم جزء لبخند چیزی بر چهره ما دیده نمی‌شود. امروز شاید کمتر از 10 درصد از رزمندگان دوران دفاع مقدس در قید حیات باشند و این مسئله بار زندگی ما را سنگین‌تر می‎‌کند.

عباسی تصریح کرد: خاطرات دفاع مقدس سال‌های سال باقی خواهد ماند. اگر عشق و ایمان چاشنی خاطرات باشد قطعاً ماندگار خواهد بود. جمع آوری خاطرات جنگ در ویتنام نیز وجود داشته است اما آن‌ها فقط به بعُد حماسه پرداخته‌اند در صورتی که ما ایمان و عشق را در دفاع مقدس تجربه کردیم.

خاطرات حاجی فیروز به دور از غلو، شنیده نشده، روان و شیرین است

«حمید بنا» نویسنده برنامه از آسمان در ادامه این نشست با اشاره به کتاب «حاجی فیروز»، اظهار داشت: واژه‌های کتاب روان و به روز است. در خاطرات ذکر شده غلو نشده است و واژه‌ها ارتباط لازم را با مخاطب برقرار می‌کند. اگر کتاب حاجی فیروز به دست مخاطبان اصلی برسد حتماً به چاپ‌‌های زیادی خواهد رسید.

وی ادامه داد: خاطرات موجود در کتاب، خاطراتی واقعی، شنیده نشده و شیرین است. از نویسنده و راوی کتاب به خاطر زحماتی که برای کتاب کشیده‌اند تشکر می‌کنم.

انتظار داریم کتاب به چاپ متعدد برسد

«میثم رشیدی‌مهرآبادی» نویسنده کتاب با تشکر از خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: امیدوارم چنین نشست‌هایی توسط خبرگزاری برای سایر کتاب‎‌های این حوزه برگزار شود و خبرگزاری روند رو به رشد خود را ادامه دهد تا بتواند به عنوان یک منبع و مرجع برای خاطرات دفاع مقدس تبدیل شود.

وی در توضیحاتی درباره روند پایانی جمع‌آوری خاطرات کتاب حاجی فیروز، بیان داشت: در ویراست‌های آخر بخاطر رفع غلط محتوایی و املایی کتاب را به همراه چند تن از سرداران دفاع مقدس مرور کردیم. روزهای آخر روای کتاب به طور ناگهانی خاطره جدیدی را به یاد آورد. خاطره ایشان مربوط به شهید مصطفی رمضانی بود. خاطره ایشان را تلفنی ضبط کردم؛ پس از شنیدم این خاطره حس ویژه‌ای به شهید پیدا کردم . اجر معنوی کتاب را به روح این شهید تقدیم کردیم.

کتاب «حاجی فیروز» در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد 

نویسنده کتاب حاجی فیروز گفت: روز اولی که کتاب چاپ شد نسخه‌های اولیه را به پدر و مادر این شهید هدیه کردیم. شدت خوشحالی پدر و مادر شهید رمضانی قابل وصف نبود و این اتفاق از افتخارات این کتاب خواهد بود. پدر و مادری که در یکی از محله‌های فقیر تهران با عزت و آبرو روزگار می‌گذرانند. انشاالله که دعای این پدر و مادر شهید به همراه کتاب باشد؛ انتظار داریم این کتاب‌ بارها به چاپ مجدد برسد.

رشیدی افزود: هدف ما از چاپ این کتاب ترغیب رزمندگان حاضر در گروه‌های تلگرامی برای روایت خاطراتشان بود. ما در جلسه رونمایی ابتدایی این کتاب به این هدف دست پیدا کردیم. هدف دیگر ما از این کتاب این مسئله بود که ثابت کنیم عنوان «سرداری» فقط دلیل جدی گرفته شدن خاطرات دفاع مقدس نیست و یک رزمنده نیز می‌تواند خاطرات خود را بدون عنوان داشتن ذکر کند.

وی ضمن تشکر از زحمات خبرگزاری دفاع مقدس برای چاپ این کتاب گفت: حسین ثالثی در بخش تصاویر کتاب، عکس‌هایی را در اختیار ما قرار داد که حتی راوی کتاب نیز آن را ندیده بود. نمونه این عکس‌ها تصویر جلد کتاب است که از آرشیو خبرگزاری دفاع مقدس استخراج شده است. همچنین از خانم معصومی خبرنگار خبرگزاری به خاطر مصاحبه‌هایی که با خانواده روای کتاب داشتند تشکر می‌کنم.

خبرگزاری دفاع مقدس تلاش دارد حلق واسطه بین گذشته، حال و آینده باشد

«سرهنگ سید مجید هاشمی‌دانا» با بیان اینکه چاپ کتاب حاجی فیروز را در اجرای نظر رهبر انقلاب می‌دانیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که دفاع مقدس هزاران هزار داستان و اتفاق دارد، مسئولین فهرستی از آن اتفاقات را جمع آوری کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب به قدری از ما ناامید است که در بیاناتشان می‎‌فرمایند شما فقط فهرستی از اتفاقات دفاع مقدس را جمع‌‌آوری کنید تا آیندگان بتوانند درباره آن‌ها کاری انجام دهند. یکی از کارهایی که درباره رزمندگان دفاع مقدس می‌توانست صورت بگیرد بحث سبک زندگی و خانواده‌‎‌هایی بود که آن‌ها در آن تربیت شده بودند. الگوی زندگی این رزمندگان می‌تواند برای جامعه ما و جوامع دیگر نمونه و قابل استفاده باشد.

معاون روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: شهدا و رزمندگان ثمره تربیت در خانواده‌های اسلامی هستند که تا به امروز به آن توجه نشده است. دشمن سال‌هاست نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی موضع گیری دارد. ما بعد از دفاع مقدس و جنگ سخت با جنگ فرهنگی و اقتصادی روبرو شدیم که وظیفه داریم آنچه در گذشته موجب افتخار و پیروزی شد را به جوانان منتقل کنیم.

کتاب «حاجی فیروز» در خبرگزاری دفاع مقدس رونمایی شد 

مدیر عامل خبرگزاری دفاع مقدس بیان کرد: آشنا کردن جوانان با مفاهیم ایثار و شهادت راهکار مقابله با دشنمی است که از همه راه‌ها برای مقابله با تفکر انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. با تدابیر رهبر انقلاب و بصیرت مردم که با حضور به موقع در صحنه توطئه‌های دشمن خنثی خواهد شد.

سرهنگ هاشمی‌دانا گفت: خبرگزاری دفاع مقدس براساس تکلیفی که رهبر انقلاب برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مقرر فرمودند تاسیس شد تا پیگیر 2 ماموریت جلوگیری از تحریف و فراموشی دفاع مقدس باشد. ما در خبرگزاری دفاع مقدس نشر و تکرار معارف دفاع مقدس را در دستور کار قرار داده‌ایم. همانطور که محرم و صفر با تکرار توسط هیئت‌های عزاداری حفظ می‌شود، دفاع مقدس نیز که ادامه همان خط عاشوراست با تکرار در یادواره‌های شهدا و سایر برنامه‌ها حفظ خواهد شد.

وی بیان کرد: خبرگزاری دفاع مقدس حلقه مفقوده 8 سال دفاع مقدس بود. خبرگزاری دفاع مقدس تاسیس شد تا اختصاصاً به دفاع مقدس پرداخته شود و حلقه بین گذشته، حال و آینده باشد. ما مدافعان حرم را ادامه راه دفاع مقدس می‌دانیم و معتقدیم رزمندگان این جبهه با همان شعار و نگاه به میدان مبارزه می‌روند. به دنبال آن هستیم تا حلقه واسطه بین رزمندگان با نسل آینده باشیم و در این راه نیازمند کمک رزمندگان دفاع مقدس هستیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار