گلشنی در گفت‌وگو با دفاع پرس خبر داد؛

ساخت پارک «حماسه» در شهرها/ برگزاری کنگره ملی «فرهنگ حماسه» منوط به حصول نتیجه مطلوب

دبیر «گفتمان ملی فرهنگ حماسه» با اشاره به ساخت پارک حماسه در شهرهای مختلف، گفت: در صورت رسیدن به نتیجه مورد نظر کنگره ملی «فرهنگ حماسه» برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۲۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ - 28February 2017

ساخت پارک «حماسه» در شهرها/ برگزاری کنگره ملی فرهنگ حماسه منوط به حصول نتیجه است«ایرج گلشنی» ایده پرداز و دبیر «گفتمان ملی فرهنگ حماسه» در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با اشاره به اینکه باید کارهای بزرگی با نگاه حماسی در سطح ملی و در حوزه های مختلف انجام بگیرد، اظهار داشت: برای تحقق این امر ابتدا باید «گفتمان ملی فرهنگ حماسه» در بین همه سازمان ها، نهادها، شخصیت های حقیقی و حقوقی اتفاق بیفتد.

وی افزود: اولین حماسه فرهنگی این است که حدود یکصد سازمان فرهنگی کشور که به صورت جزایر مستقل عمل می کنند و از فرآیند کلی امکانات در سطح کشور بهره نمی برند، در کنار یکدیگر جمع شوند و کار واحد فرهنگی براساس سیاست فکر و اجرای مشترک انجام دهند. در واقع اولین حماسه، حماسه فرهنگی است که با جمع شدن همه سازمان ها روی یک محور و یک کار مشترک انجام می شود.

گلشنی با بیان این نکته که در حال حاضر کشور ما در بعد ترویج فرهنگی و فرهنگ سازی دچار تفرقه شدید است، گفت: کلام ملتی برای فرهنگ سازی چنان خرد شده است که هیچکس قادر به انجام کارهای بزرگ نیست. ما همواره در سیستم های فرهنگی مشکل داریم و خواهیم داشت؛ مگر اینکه این افتراق به وجود آمده به وحدت تبدیل شود.

دبیر گفتمان ملی فرهنگ حماسه تصریح کرد: برای تبیین گفتمان ملی فرهنگ حماسه به انجام کارهای بزرگ در سطح ملی و هماهنگ، عمل به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر امید بخشی به جامعه، احیا و تقویت غرور ملی و ارتقا روحیه ملی مردمی نیاز داریم.

ایجاد روحیه نشاط جمعی در جامعه با اجرای گفتمان ملی حماسه

گلشنی با اشاره به کم شدن و فاصله گرفتن مردم از روحیه نشاط ملی در جامعه و نیاز جامعه به این روحیه برای پیشرفت، افزود: جامعه ما در حوزه مسائل و مشکلاتی همچون اعتیاد و طلاق به شدت آسیب پذیر است. برای کم کردن این آسیب ها باید همه اندیشمندان همفکری و هم اندیشی کنند تا این مشکلات از جامعه برطرف شود.

وی با بیان اینکه گفتمان ملی فرهنگ حماسه در همه ابعاد در سطح ملی و با همکاری همه سازمان ها که اکثرا سازمان های فرهنگی هستند، شکل می گیرد، افزود: برای اجرای این گفتمان همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی می بایست بر روی این موضوع تمرکز کنند. فلسفه اصلی گفتمان ملی فرهنگ حماسه بر پایه دعوت از همه برای اجرای یک کار مشترک و امید بخش است.

برگزاری کنگره ملی حماسه منوط به حصول نتیجه است

گلشنی یکی از خروجی های گفتمان ملی فرهنگ حماسه را برگزاری کنگره ای با همین نام دانست و ادامه داد: اگر توانستیم در پیشبرد اهداف به دستاوردهای خوبی برسیم، این دستاوردها در قالب کنگره عرضه می شود؛ در غیر این صورت کنگره ای برگزار نخواهد شد؛ زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و باقی سازمان ها به دنبال اجرای یک برنامه همایشی و نمایشی نیستند.

دبیر گفتمان ملی فرهنگ حماسه افزود: برای مثال موضوع اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به وزارت اقتصاد نیست؛ بلکه موضوع کل ملت ایران و سازمان ها است. ما به دنبال حذف تفرقه کاری، ایجاد حماسه وحدت و جمع کردن تمام فکرها و دست ها برای یک هدف هستیم.

وی با اشاره به آغاز فاز دوم کار با تشکیل میزگردهای علمی و تمرکز بر مباحث علمی افزود: این مباحث با حضور اندیشمندان اول ایران است که وزارت علوم مسئولیت آن را برعهده دارد.

گلشنی با بیان اینکه در فاز دوم در 2 حوزه خاص هنری و ادبی این گفتمان پیش خواهد رفت، خاطرنشان کرد: در حوزه هنر، موسیقی حماسی و سرودهای مورد نظر مقام معظم رهبری و مقوله حماسه خوانی سبک آهنگران پرداخته می شود. در این زمینه قرار است حماسه خوانی را به جای نوحه خوانی های ضعیف جایگزین می کنیم. در حماسه خوانی روح پویای امید را شاهد هستیم که به روحیه ملی و فرهنگ حماسه نزدیک است.

وی تصریح کرد: در بخش ادبی، حماسه سرایی در حوزه شعر و متن حماسی با محوریت حوزه هنری و مدیریت دکتر قزوه پیش می رود. بخش متن ادبی با محوریت ادبیات ایرانیان خواهد بود که اجرای آن بین سازمان های مختلف تقسیم شده و مربوط به وزارت ارشاد نیست و کاری فرا سازمانی محسوب می شود. هر سازمان براساس مزیت نسبی می تواند بخشی از گفتمان ملی را رهبری کند و همه سازمان ها در جایی به نام اتاق فکر برای همفکری جمع می شوند و روسای سازمان ها به عنوان ستاد عالی تصمیم گیری می کنند.

حضور 25 سازمان فرهنگی دولتی در فضای گفتمان

گلشنی با اشاره به اجرای قدم اول در گفتمان سازی فرهنگ حماسه گفت: گفتمان ملی فرهنگ حماسه از دوره ریاست «علی جنتی» بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع و با دستور وزیر جدید فاز دوم آن پایه ریزی شد. در مرحله اول سازمان های فرهنگی توجیه شده و نماینده تام الاختیارشان در فضای گفتمان مشخص شد. در ابتدا 25 سازمان همکاری خود را اعلام کرده و دعوت از سازمان های دیگر برای شکل گیری هسته گفتمان ادامه دارد.

نیازمند بازنگری و بازبینی نحوه معرفی مصادیق حماسه هستیم

دبیر گفتمان ملی فرهنگ حماسه افزود: سه کارگروه تخصصی شعر، موسیقی و سرودهای حماسی و کارگروه علمی فرهنگ حماسه به سرعت وارد عملیات شده و میزهای علمی برگزار می شود. بخش پژوهش نیز که از جمله بخش های مهم است به جمع آوری هر آنچه در تاریخ و تمدن ایران داریم، می پردازد که در نمایشگاه بزرگی که در تمامی استان های کشور و با مشارکت همه اقشار برگزار می شود به نمایش گذاشته می شود.

تاسیس پارک های حماسه در آینده

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ساخت پارک حماسه در شهرهای مختلف هستیم، بیان کرد: مردم با حضور در این پارک ها قهرمانان ملی و حماسه آفرین خود را می شناسند و به آنان افتخار می کنند. قهرمانان بسیاری در حوزه های مختلف داریم که جامعه نیازمند شناخت آن ها است.

گلشنی با دعوت از مدیران و مردم برای بازنگری و بازبینی و ارائه فکر جدید و روش های مصادیق حماسه گفت: حماسه الگویی است که در اقتصاد، صنعت، هنر و همه زمینه ها باید آن را عملی کنیم. همه سازمان ها براساس بودجه، دارای توانمندی اجرایی هستند که بخشی از تولیدات گفتمان را برعهده می گیرند و باقی سازمان ها نیز نقش معین و کمک کننده سازمان اصلی را دارند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار