یادداشت/ رضا عابدی گناباد

ترکیه و خرید سامانه موشکی «اس400»

با وجود استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی در ترکیه، باز هم ترک‌ها به فکر خرید سامانه‌های جدیدی مثل اس 400 روسی هستند؛ اما احتمال می‌رود که ناتو به خرید این سامانه روسی اعتراض کند.
کد خبر: ۲۲۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ - 27February 2017

گروه بین‌الملل دفاع پرس- رضا عابدی گناباد کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داه است، نوشت: سه‌شنبه هفته گذشته بود که رسانه‌های ترکیه و روسیه از احتمال خرید موشک‌های پیشرفته اس 400 توسط ترکیه خبر دادند؛ خبری که هر چند از سوی «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به‌طور مشخص به آن اشاره نشد، اما «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه در سخنانی تایید کرد که دو کشور در حال مذاکره برای خرید این سامانه هستند.

ترکیه و خرید سامانه موشکی «اس400» 

تحولات و بحران‌های سال‌های اخیر، خاورمیانه را تبدیل به منطقه‌ای برای زورآزمایی بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای کرده‌است، اما چیزی که در این بین مشهود است تلاش هر کدام از بازیگران اصلی خاورمیانه جهت چیره کردن اراده خود بر دیگری است که ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

جنگ‌های سالیان اخیر به خوبی اهمیت سیستم‌های پدافند هوایی و موشکی را نمایان کرده است در این بین تحویل سامانه موشکی اس300 به ایران به عنوان مکمل دفاعی تا حدود زیادی توان پدافند موشکی ما را در منطقه افزایش داده و معادلات را تغییر داده است. ترک‌ها که به اذعان مقامات نظامی خود در ایجاد شبکه یک پارچه مؤثر پدافندی ناکام بوده‌اند سعی در تقویت خود در این حوزه دارند.

ترکیه و خرید سامانه موشکی «اس400» 

با وجود استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی در ترکیه، باز هم آنها به فکر خرید سامانه‌های جدید هستند، چرا که سامانه‌های پاتریوت تنها در بخش‌های معدودی از خاک این کشور مستقر شده‌اند و در صورت درگیری در سطوح بالا این سیستم‌ها توان دفاع همه جانبه با دشمن را ندارند و همچنین برای بکارگیری آنها ضوابط خاصی توسط ناتو برای همه کشورها وضع شده است.

علت دیگری که ترک‌ها را به سمت خرید سامانه روسی اس 400 برده توانایی فوق العاده بالای این سامانه است، به طوری که قادر است انواع هواپیماهای جنگنده، شکاری و انواع موشک‌های دور برد را تا مسافت چهار صد کیلومتر در ظرف مدت زمان اندک شناسایی کرده و در کمتر از پنج دقیقه سرنگون کند. با وجود این‌ها این قرارداد هنوز در حال طی مراحل اولیه خود است و باید دید آیا روس‌ها این سامانه را که تا کنون فقط به دو شریک راهبردی خود یعنی چین و هند فروخته‌اند در این شرایط نا متعادل که بعد از سرنگونی جنگنده روس اتفاق افتاد می‌فروشند یا نه یا آیا آمریکایی‌ها همانند لغو قرار داد مشابه ترک‌ها با چینی‌ها عمل می کنند و در نهایت اینکه آیا اعضای ناتو به دلیل عدم همخوانی سیستم روسی با سیستم ناتو به خرید این سامانه پیشرفته روسی اعتراض می‌کنند یا نه؟

همه این‌ها موانع پیش روی این قرار داد است که در صورت نهایی شدن و تحویل معادلات نظامی را در منطقه به نفع ترک‌ها تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار