فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران منتشر شد

فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران برای حضور گروه‌های موسیقی نواحی و مقامی در بخش‌ها و گونه‌های مختلف منتشر شد.
کد خبر: ۲۲۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷ - 25February 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان(غیر رقابتی) به شرح ذیل به طور رسمی منتشر شد:

«منظومه‌خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران است‌. مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.

راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران بانام‌هایی همچون‌: عاشیق‌، باخشی‌، بخشی‌، پهلوان‌، شائر و... نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند‌.

منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف می‌باشد‌. امّا برخی از مضامین این منظومه‌ها فراتر از حیطه قومی است‌؛ مانند منظومه‌خوانی ادبیات کهن ایرانی نظیر: شاهنامه خوانی در اغلب مناطق ایران، خیام خوانی در بوشهر، نظامی خوانی در لرستان و برخی در حیطه قومی است مانند؛ منظومه‌های کوراوغلو‌، اصلی و کرم و... که با الحان بومی با ساز و آواز روایت می‌شده است.

از آنجا که این نوع از کرموسیقی حاوی مهم‌ترین رپرتوار سازی و آوازی موسیقی مناطق مختلف ایران است؛ «دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» با محوریت منظومه خوانی و اهداف ذیل از تاریخ سه شنبه 6 تیر تا جمعه 9 تیرماه 1396 در کرمان برگزار خواهد شد.

اهداف جشنواره :

- حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان

- پاسداری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای نهفته در این موسیقی

- فراهم‌سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیاء انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران.

· بخش‌های جشنواره:

این دوره از جشنواره، شامل دو بخش راویان اصالت (رقابتی) واجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی)خواهد بود.

1. راویان اصالت (رقابتی)

- موضوع این بخش، منظومه خوانی و الحان مرتبط با آن است.

- در این بخش گروه‌ها و نفرات شرکت کننده در جشنواره، به اجرای منظومه‌های خاص موسیقایی منطقه خود و در ارتباط با موضوع جشنواره می‌پردازند.

- لازم است شخص منظومه خوان متقاضی شرکت در جشنواره، نوازنده بوده یا نوازنده همراه داشته باشد.

- تعداد اعضای گروه، باید حد اکثر 2 نفر باشند به استثناء برخی از مناطق (بنا به نظر هیئت انتخاب دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)

- هر نوازنده یا خواننده می‌تواند فقط در قالب یک گروه یا یک فرد، در جشنواره اجرا داشته باشد.

- نمونه اجرای تصویری گروه یا فرد متقاضی، باید بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت 5 تا 20 دقیقه، بدون ویرایش و ضبط استودیویی، به همراه با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره و متن اشعار با ترجمه آن، به صورت پستی به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال یا به طورحضوری تحویل شود.

- مدت زمان اجرای گروه‌ها و نفرات راه یافته به مرحله نهایی بخش رقابتی، 20 دقیقه خواهد بود.

· آدرس پستی دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران:

کرمان، چهار راه طهماسب آباد، مجتمع فرهنگی - هنری کرمان، طبقه اول، دفتر انجمن موسیقی کرمان، کد پستی 761367559

آدرس پست الکترونیکی : kermanmusicunity@gmail.com

· جوایز:

- افراد و گروه‌ها به صورت برگزیده و بدون رتبه‌بندی، با توجه به ویژگی‌های خاص اجرایی هر منطقه، توسط هیئت داوران انتخاب و معرفی می‌شوند.

- به نفرات برگزیده جشنواره، علاوه بر لوح تقدیر، یک سکه تمام بهار آزادی و به نوازنده همراه، یک نیم سکه بهار آزادی، اعطا خواهد شد.

- به تمامی شرکت کنندگان در جشنواره، گواهی شرکت اعطا خواهد شد.

2. بخش غیر رقابتی:

- اجرای موسیقی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران در سالن‌های شهر کرمان و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان‌بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره، خواهد بود.

- شرکت کنندگان این بخش، توسط ستاد جشنواره انتخاب و دعوت خواهند شد.

* نکات مهم:

- مهلت ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره تا 31 اردیبهشت 1396 می‌باشد.
-
صرف تکمیل و ارسال فرم درخواست، تعهدی برای دبیرخانه جشنواره در خصوص دعوت از گروه‌های متقاضی ایجاد نمی‌کند.
-
مدارک ارسالی، در دبیرخانه محفوظ مانده و به فرستنده مسترد نمی‌شود.
-
پس از پایان مهلت ارسال آثار، بررسی نمونه آثار ارسالی، آغاز و اسامی گروه‌ها و نفرات پذیرفته شده از طریق پایگاه رسمی جشنواره، اعلام خواهد شد.
-
کمک هزینه مربوط به ایاب و ذهاب بین / برون شهری، بر اساس نرخ رسمی کرایه اتوبوس یا قطار، پرداخت می‌شود و نیز اقامت و پذیرایی و ایاب و ذهاب درون شهری راه یافتگان به مرحله نهایی جشنواره به عهده ستاد جشنواره است.

هرگونه اطلاع رسانی تکمیلی در خصوص جشنواره، از طریق music.farhang.gov.ir خواهد بود.

- مسئولیت پیگیری اخبار و اطلاعات این پایگاه، بر عهده ی متقاضیان جشنواره است.

- دبیرخانه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با شماره تلفن32460988-034 در کرمان و در تهران 66721170 -021 آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی متقاضیان شرکت در جشنواره می‌باشد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار