یادداشت/ حسن صادقیان

دشمن ساختگی ترامپ در خاور میانه چه کسی خواهد بود؟

رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا مشخص شد؛ ولی هنوز دشمن جدید و خودساخته این کشور مشخص نشده است.
کد خبر: ۲۲۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ - 25February 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس- حسن صادقیان کارشناس مسائل سیاسی ترکیه در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است،‌ نوشت: با بررسی تاریخ اخیر خاورمیانه، به لیست «دشمنان خود ساخته»‌‏ای برمی‌خوریم که از سوی مسئولان و رهبران سیاسی- اطلاعاتی کشور آمریکا ساخته شدند و به بهانه مبارزه با این دشمنان دروغین، جنگ‌ها و کشتارهای خانمان سوزی در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به راه انداخته شد.  

بوش پدر برای لشکرکشی به منطقه خاورمیانه، صدام را که در پشت پرده همدست نظام سلطه طلب آمریکا بود، به عنوان دشمن منافع آمریکا معرفی کرد و اشغال کویت از سوی عراق بهانه‌ای شد تا ارتش آمریکا وارد خاک عراق شود و جزء ویرانی چیزی باقی نگذارد.

بیل کلینتون رئیس‌جمهور بعدی بود که دشمن فرضی و ساختگی ایشان «طالبان» بود. در افغانستان و اطراف آن کشور هزاران انسان به بهانه «جنگ با طالبان»، قتل عام شدند. کلینتون در سال‌های آخر ریاست جمهوری‌‏اش، دشمن ساختگی «القاعده» را جایگزین طالبان کرد و این بهانه خوبی برای جرج بوش پسر بود که در طول دوره ریاست جمهوری خود به جنگ دروغین علیه آن بپردازد.

در دوره جرج بوش پسر، اتفاق «11 سپتامبر» رخ داد که گفته شد از سوی رهبران القاعده اجرایی شد. این مسئله آغازی برای دوره جدیدی از سیاست «اسلاموفوبیا» بود که تاکنون ادامه دارد و اتفاقاً از سوی ترامپ رئیس جمهوری جدید بار دیگر شدت یافته است.

باراک اوباما رئیس جمهور بعدی بود که وظیفه ساختن یک دشمن دروغین تازه‌ای را بر عهده داشت؛ اسم دشمن دروغین دوره اوباما «داعش» نام داشت که علیرغم مالکیت سرزمینی محدود، عملیات تأثیرگذار و ویران‏گر در طول  6 سال اخیر به اجرا گذاشت که هنوز هم ادامه دارد.
 
با پایان دوره حکومت باراک اوباما، زیاد دور از ذهن نیست که اسم دشمن فرضی و خود ساخته، بار دیگر از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا عوض شود. حال سؤال اصلی این است که این دشمن فرضی که به احتمال زیاد در روزهای آتی شاهد سربرآوردن آن خواهیم بود، کیست و چه نامی خواهد داشت؟!

بعید نیست رهبران کشور آمریکا این بار استفاده ابزاری از نیروهای ظاهراً اسلامگرای سلفی مسلک که همه را به ستوه آورده‌اند، کنار بگذارند و با یک سناریو جدید به جنگ مستقیم علیه «غیرتابعیینِ» سیاست‌های آمریکا وارد عمل شوند. چنین اتفاقی با وجود فردی به نام ترامپ که نماد تمام عیار یک انسان نژادپرست قرن بیست و یکمی است محتمل است؛ حملات لفظی یکجانبه سه کشور همسایه ما یعنی عربستان، ترکیه و اسرائیل در نشست مونیخ علیه ایران و لاف‌های گزنده و ضد ایرانی دونالد ترامپ در یک ماه اخیر همه نشان از رخداد تحولات جدیدی است که در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود. هر چند غیرتابعیین حتماً سیاست‌ها و اقدامات لازم را در خصوص چگونگی مقابله با تهدید جدید الظهور به انجام رسانده و یا در حال انجام دادن هستند.  

به قول داستایوفسکی نویسنده شهیر روسی «جایی که خدا نباشد همه چیز مجاز است». در دنیای کنونی متأسفانه به غیر از معدود رهبران، هیچ رهبر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در نظم محلی، ملی، منطقه‌‏ای و بین‌المللی اهمیتی برای «انصاف و عدالت و آزادگی» نمی‌گذارند و تنها چیزی که مهم است «منافع» می‌باشد.     
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار