قدمی مطرح کرد؛

ضوابط پرداخت حق الکشف به مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز/ به کارگیری تجهیزات نوین در ایست و بازرسی‌ها

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا، ضوابط پرداخت حق الکشف به ماموران این حوزه را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۲۸۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ - 25February 2017
ضوابط پرداخت حق الکشف به مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز/ به کارگیری تجهیزات نوین در ایستگاه‌های ایست و بازرسی
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سرهنگ «مهدی قدمی» رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا،‌ اظهار داشت: طی 35 سال گذشته تاکنون، 350 نفر از ماموران پلیس آگاهی در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجروح و یا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی افزود: متاسفانه در برخی از استان‌ها به ویژه استان‌های ساحلی عده‌ای، قاچاق را نوعی تجارت قلمداد می‌کنند که با توجه به چنین شرایطی مبارزه با این پدیده شوم بسیار سخت‌تر می‌شود.

این مقام انتظامی با اشاره به وظیفه دولت در قبال فرآیند مبارزه با پدیده قاچاق، ادامه داد: براساس ماده 8 قانون مبارزه با قاچاق مصوب سال 92، دولت موظف شده از ماموران این حوزه حمایت‌های جانی و مالی لازم را به تشخیص مراجع قضائی در صورتی که حین انجام وظیفه دچار مشکل شوند را انجام دهد بنابراین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا بایستی بودجه‌ای را در این زمینه پیش‌بینی کند تا بخشی از مشکلات ایجاد شده، جبران شود.

وی همچنین به حمایت‌های نیروی انتظامی نظیر پرداخت دیه، حمایت‌های قضائی و حقوقی از مأموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: بودجه در نظر گرفته شده جدا از حمایت‌های نیروی انتظامی است؛ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق به عنوان عضوی از دولت موظف شده حمایت‌های قضائی و مالی لازم را از مأموران دخیل در امر مبارزه با قاچاق به عمل بیاورد.

سرهنگ قدمی تصریح کرد: به جد پیگیر حمایت‌های قضائی و مادی از مأموران پلیس که در این امر مجروح و یا به شهادت می‌رسند، هستیم.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا در خصوص حمایت‌های قضائی از مأموران، گفت: اگر مأموری حین عملیات با به کارگیری قانون سلاح اقدام به تیراندازی کند که منجر به فوت فرد خاطی شود این امر در کمیسیون‌های مربوطه رسیدگی و در صورت تائید اقدام مامور از سوی کمیسیون مزبور، وی مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ علاوه بر ناجا، از سوی دستگاه‌های مربوطه حمایت‌های لازم از ماموران پلیس نیز انجام می‌گیرد اما در تیراندازی‌هایی که مأمور پلیس، قانون به کارگیری سلاح را رعایت نکند، باید پاسخگو باشد.

سرهنگ قدمی با اشاره به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: متأسفانه در قانون جدید، وضعیت حق الکشف نسبت به قوانین قبلی کمرنگ و یا حذف شده اما به منظور رفاه و ایجاد انگیزه برای کارکنان دخیل در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز صیانت از آن‌ها، دستگاه‌های ذیربط، برنامه‌هایی را در راستای تقویت روحیه و ایجاد انگیزه کارکنان پیش بینی کرده‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا ادامه داد: در همین راستا امسال 270 نفر از کارکنان پلیس‌های تخصصی اعم از پیشگیری، آگاهی، مرزبانی و اطلاعات به همراه خانواده‌هایشان که جمعا یک هزار نفر بودند به مشهد مقدس اعزام شدند.

سرهنگ قدمی در خصوص پرداخت حق الکشف، گفت: گرچه قانون دست ما را در این رابطه بسته اما برحسب تدابیر فرمانده نیروی انتظامی، پیگیری‌های ویژه در خصوص ایجاد انگیزه و پرداخت پاداش به کارکنان مزبور، انجام شده است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: اعتبارات لازم در این رابطه اخذ شده و در صدد هستیم در کمترین زمان ممکن پرداخت حق الکشف را آغاز کنیم؛ شاید این پرداخت‌ها همچون گذشته نباشد اما در ایجاد انگیزه و صیانت از کارکنان بی تأثیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه پرداخت‌های حق الکشف در آینده نزدیک انجام می‌شود، گفت: پرداخت این اعتبارات براساس اطلاعات پرونده‌هایی که محکومیت آن از طریق مراجع رسیدگی کننده صادر شده و در سامانه پلیس آگاهی به ثبت رسیده، انجام می‌شود.

سرهنگ قدمی با اشاره به محدود شدن اعتبارات حق الکشف، گفت: در صدد هستیم بخشی از زحمات کارکنان مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در قالب حق الکشف و یا پرداخت پاداش جبران کنیم؛ طی 9 ماه گذشته برای پرونده‌های مهم مبلغی تحت عنوان پاداش آنی به کاشفان و عوامل اصلی در پرونده پرداخت شده است.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز آگاهی ناجا ادامه داد: به غیر از حق الکشف برای اقلام ممنوعه و نیز سوخت‌های قاچاق مکشوفه، پاداش آنی بلافاصله به کاشفان یگان‌های مربوطه پرداخت می‌شود.

** به کارگیری تجهیزات نوین در ایستگاه‌های ایست و بازرسی


سرهنگ قدمی تأکید کرد: نظارت و کنترل محموله‌ها به ویژه محموله‌های تجاری خارجی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود و در محورهای مواصلاتی تردد می‌کنند از برنامه‌های جدی پلیس آگاهی در سال جاری به شمار می‌آید.

وی به تغییر کنترل و نظارت ایستگاه‌های ایست و بازرسی از سنتی به سیستمی اشاره کرد و افزود: با همکاری گمرگ، راهداری و دیگر سازمان‌های مرتبط تا پایان سال، تعدادی از ایستگاه‌های مزبور به سامانه‌های الکترونیکی مجهز می‌شود تا از این طریق محموله‌های تجاری به هنگام عبور از ایستگاه‌های مزبور به صورت سیستمی کنترل شود؛ کنترل سیستمی محموله‌ها نقش موثری در کاهش حجم قاچاق و ارتقاء عملکرد ناجا در مقابله با این پدیده خواهد داشت.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تجهیز ایستگاه‌های ایست و بازرسی به سامانه‌های الکترونیکی در مرحله اول خبر داد و گفت: با پیش بینی اعتبار و جذب آن در صدد هستیم ایستگاه‌های موثر در مبارزه با قاچاق کالا را که در مسیر عبور و مرور کالاهای تجاری هستند، مرحله به مرحله تجهیز کنیم.

سرهنگ قدمی ادامه داد: از طریق این سامانه محموله‌هایی که در محورهای مواصلاتی کشور تردد می‌کنند به صورت آنلاین کنترل و آخرین وضعیت و اطلاعات مربوط به خودرو حامل بار نظیر مکان و زمان بارگیری، نوع محموله، ساعت حرکت مشخص می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نصب سامانه‌های الکترونیکی در ایستگاه‌های ایست و بازرسی از برنامه‌های کلان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز نیروی انتظامی است، گفت: در صورت گسترش سامانه‌های مزبور در سراسر کشور بی‌تردید شاهد کاهش حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق خواهیم بود.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار