داستان انقلاب را از زبان «همافر» بخوانید

کد خبر: ۲۲۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ - 20February 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان انقلاب، نقشی اساسی داشتند که نمونه آن را در پیوستن همافران در 19 بهمن به مردم و بیعت با امام خمینی (ره) شاهد بودیم. همافران دیگر از یک نیروی صرف نظامی خارج و به یکی از نمادهای ماندگار تاریخ انقلاب تبدیل شده‌اند.

این امر ضروت پرداختن به آنها را بیش از هر چیزی ضروری کرده است. «مهدی نوروزی» یکی از این همافرانی است که در پی سفر به انگلستان برای تحصیل و طی ماموریت در جزیره کیش و شهر مشهد و آشنایی با بزرگانی چون «مقام معظم رهبری» و «شهیدعلی اندرزگو» با مفاهیم انقلابی آشنا و به صف مبارزان می‌پیوندد.

نوروزی در کتاب «همافر» شرح وقایع ده ساله تاریخ انقلاب را روایت می‌کند و در خلال آن به نقش همافران در انقلاب می‌پردازد. خاطرات نویسنده در کتاب «همافر» از زمان استخدام در نیروی هوایی ارتش، یعنی سال 1374 تا پیروزی انقلاب اسلامی را شامل می‌شود.

این خاطرات جدای از اینکه اطلاعات بکر و دست اولی درباره زندگی مقام معظم رهبری و شهید اندرزگو در سال‌های قبل از پیرزوی انقلاب دارد به شکلی بدیع به جریان شناسی حرکت سیاسی همافران نیروی هوایی در ایام مبارزات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی نیز پرداخته است.

چنانکه نویسنده کتاب عنوان کرده؛ سعی شده، تا آیندگان با ریشه های انقلاب آشنا شوند. نوروزی درباره فعالیت‌های «همافر» انقلابی‌اش می‌گوید: بعد از بازگشت از انگلستان ماموریت من به جزیره کیش اختصاص یافت. در این جزیره کتاب‌های دکتر شریعتی و نوارهای سخنرانی آقای فلسفی نیز به دست ما می‌رسید و آگاهی ما را نسبت به آنچه در پیرامونمان رخ می‌داد، افزایش می‌داد و رفته رفته به این نتیجه رسیدیم که باید برای نجات کشور کاری کنیم.

نوروزی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «بررسی این موضوع که چرا همافران نیروی هوایی ارتش در وهله اول و سایر اقشار نیروی هوایی در وهله دوم از انقلاب اسلامی استقبال کرده و به نهضت عظیم و شکوهمند اسلامی پیوستند، از جنبه های مختلف دارای اهمیت می باشد.

با در نظر گرفتن این واقعیت که بیشترین سرمایه گذاری فرهنگی در ارتش روی کارکنان نیروی هوایی صورت گرفته بود و آن ها با گذراندن دوره های مختلف آموزشی در کشورهای غربی به ویژه در آمریکا و انگلیس، عمدتا غرب زده به شمار می آمدند، رمز گرایش آنها به انقلاب اسلامی و استقبال از آن چه چیزی می توانست باشد؟»

کتاب «همافر» نوشته «مهدی نوروزی» در 432 صفحه توسط «انتشارات سوره مهر» در 2هزار و 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار