چهارمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال- 17/ اثباتی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«سواد امنیتی» لازمه استفاده مسوولان از گوشی‌های هوشمند/ سخت‌افزارهای ارتباطی ما محصول اندیشه غرب است

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: گوشی‌های هوشمند یک فرصت و تهدید است و مسوولان برای استفاده از این گوشی‌ها باید از سواد امنیتی برخوردار باشند.
کد خبر: ۲۲۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ - 16February 2017
«سواد امنیتی» لازمه استفاده مسوولان از گوشی‌های هوشمند/ سخت‌افزارهای ارتباطی ما محصول اندیشه غرب است
سردار بهروز اثباتی، فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در چهارمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، در خصوص فرصت‌ها و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی به خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اظهار داشت: باید باور کنیم که شبکه های اجتماعی هم فرصت و هم تهدید هستند. اگر این شبکه ها را یک طرفه ببینیم، جامعه مخاطب نیز یک طرفه به شبکه های اجتماعی نگاه می کند؛ لذا باید هم باور و هم ادبیاتمان را اصلاح کنیم.

وی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی مدلی از شاهراه ارتباطاتی هستند. اینترنت شاهراه ارتباطاتی و شبکه های اجتماعی مدل این شاهراه برای ارتباط هستند و این مدل راحت‌ترین مدل‌هاست.

اثباتی افزود: لذا ابتدا باید به ارتقای سواد سایبری جامعه مخاطب (کاربران فضای مجازی) بپردازیم. این کار لازم است؛ اما کافی نیست. دومین مورد این است که مهارت‌های کاربران در این فضا باید بهینه سازی شده باشد و پدران و مادران باید مهارت حضور در شبکه های اجتماعی را به فرزندان خود بیاموزند.

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح سومین کار مهم در این زمینه را حل مسائل سخت افزاری دانست و تاکید کرد: سخت افزارهای ارتباطاتی ما کاملا محصول اندیشه غرب است و اندیشه غرب به گونه ای است که ما را به انحراف بکشاند.

وی خاطرنشان کرد: مورد چهارم اصلاح مدیریت کلان دولتی و خصوصی در این حوزه است؛ یعنی دوگانگی در مدیریت وجود نداشته باشد. تدوین قوانین سایبری نیز پنجمین نکته است، که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین ششمین مورد مقابله با چارچوب‌های تهدیدآفرین است.

سردار اثباتی آخرین حلقه را تولید محتوا در فضای مجازی و ارتباط و تعامل با کانون‌های فرهنگ‌آفرین دانست.

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه رقابت در فضای مجازی یک اصل اساسی است، عنوان کرد: شبکه های اجتماعی داخلی همچون سروش، سلام، بیسفون و... زمانی به کار گرفته خواهند شد که در رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی همچون تلگرام و واتس‌اپ از مزیتی برخوردار باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مسوولان در استفاده از گوشی‌های هوشمند، باید چه مراقبت‌هایی داشته باشند، گفت: گوشی هوشمند هم فرصت و هم تهدید است. مهمترین تهدیدش هم این است که سرّی را آشکار می‌کند. نباید بگوییم مدیران گوشی هوشمند نداشته باشند؛ بلکه باید بیاموزند آن را در کجا استفاده کنند.
 
سردار اثباتی تاکید کرد: باید این را باید باور کنیم که هر فردی گوشی هوشمند به همراه دارد، رصد می‌شود؛ لذا مسوولان ما باید رفتارشان را با این مساله تنظیم کنند و از «سواد امنیتی» برخوردار باشند.
 
انتهای پیام/ 211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار