سردار دهقان تاکید کرد؛

لزوم استفاده از «انرژی هسته‌ای» در حوزه پیشرانه‌های دریایی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در حوزه ساخت پیشرانه‌های دریایی باید به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای برویم.
کد خبر: ۲۲۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ - 14February 2017
لزوم استفاده از «انرژی هسته‌ای» در حوزه پیشرانه‌های دریاییبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در اولین همایش پیشرانه‌های دریایی طی سخنانی گفت: در حوزه ساخت پیشرانه‌های دریایی باید به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای برویم و همچنین در این حوزه باید به کاهش عوارض زیست محیطی توجه کنیم.

وی افزود: حوزه ساخت پیشرانه‌های دریایی از چند جنبه مورد توجه است، قدرت و قابلیت مانور، حرکت به سوی پلت‌فرم‌ها برای برآورده کردن نیاز و اتکا به داشته‌های داخلی باید گام‌های بلندی برداریم و در این حوزه نباید تحقیق و توسعه را تعطیل کنیم.

سردار دهقان با اشاره به دلایل اینکه بعد از 38 سال از  پیروزی انقلاب اسلامی چرا نتوانسته‌ایم در بسیاری از حوزه‌های صنعتی به نقطه مطلوب برسیم، گفت: اولین عاملی که در انجام هر برنامه‌ای جهت دستیابی به هر محصولی باید به آن توجه داشت عزم و اراده است و در صورت نبود اراده کافی نمی‌توان امیدی به نتیجه رسیدن کارها داشت.

وزیر دفاع،‌ دارا بودن اهداف روشن و قابل سنجش را عامل دیگر دستیابی به اهداف و برنامه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: ما باید برای هر برنامه اهداف روشن و قابل سنجشی را تعریف کنیم تا حرکت ما معنا دار باشد.

دهقان با بیان اینکه هر کاری الزامات خاص خودش را می‌طلبد، اظهار داشت: نمی‌توانیم با کم‌اهمیت دانستن الزامات تخصصی هر حوزه به اهداف مورد نظر برسیم و باید برآیندهایی که در حوزه طراحی و اجرا به کار می‌گیریم متناسب با اهداف ما باشد.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه سیستم‌ها نیز باید به چند نکته توجه داشت، تصریح کرد: این فرآیندها را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که همه بسترهای مورد نیاز را برای رسیدن به محصول مورد نظر آماده کنیم و باید قادر باشیم این عناصر را خوب شناخته و مدیریت کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: باید قادر به شناسایی درست نیازها و ترسیم اهداف روشن، تمرکز بر اهداف و اعمال مدیریت و فرآیند توسعه سیستم باشیم تا بتوانیم به اهداف و برنامه‌های مورد نظر دستیابی پیدا کنیم.

دهقان در بخش دیگری از صحبت‌های خود غلبه احساس بر عقلانیت را یکی از موانع دستیابی اهداف و برنامه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: منابع ما اقتضاء خواستن همه چیز را در آن واحد نمی‌کند لذا بایستی این منابع را مدیریت کنیم و همچنین از عجله برای تامین نیازها بپرهیزیم.

وی افزود: ناتوانی در انطباق وضعیت موجود با آنچه که می‌خواهیم یکی دیگر از موانع در این مسیر است و شعار ما می‌توانیم انقلاب اسلامی به این معناست که در سایه بکارگیری علم و دانش و تدبیر به خداوند توکل کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: ما دنبال این نیستیم که زیر سیستم‌ها را با آنچه که می‌خواهیم گسترش دهیم و تا زمانی که اینگونه فکر می‌کنیم انتقال فناوری هم کار ابتری خواهد بود. کپی‌سازی و حتی مهندسی معکوس را نمی‌توان تولید بومی دانست و ما زمانی به یک فناوری بومی دست پیدا می‌کنیم که قادر باشیم از تعریف نیاز تا تولید محصول را خودمان انجام دهیم.

دهقان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بی‌توجهی به منابع مورد نیاز را از جمله موانع دستیابی به نیازها دانست و افزود:  گاهی اوقات ما ابعاد یک پروژه را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهیم که منابع زیادی در آن مورد استفاده نباشد در حالیکه می‌بینیم در آن پروژه اینگونه نیست.

وی افزود: فشار زیاد مشتری هم از جمله این موانع است وقتی که ما یک بازه زمانی مشخص برای ارائه محصول به مشتری می‌دهیم و نتوانیم در زمان مشخص به آن نیاز پاسخ بدهیم مجبور به خرید محصول می‌شویم مانند اینکه ما 12 سال است می‌خواهیم کشتی کانتینربر بسازیم اما زمانی که نمی‌توانیم در موعد مقرر این کار را انجام دهیم می‌رویم و از کره جنوبی می‌خریم و دائما این سیکل را تکرار می‌کنیم.

وزیر دفاع، بهره‌مند بودن کشور از حوزه دریایی را یک دارایی راهبردی برای ملت ایران دانست و خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها می‌گفتند باید تمام گذرگاه‌های دریایی جهان و گلوگاه‌های اقتصادی و تجاری که از دریا می‌گذرد در اختیار آنها باشد. قدرت دریایی اساسا یکی از عوامل تعیین‌کننده قدرت ملی است و ما متاسفانه امروز کمترین توسعه را در صنایع دریایی داریم.

دهقان ادامه داد: با توسعه حوزه دریایی کشور هم حجم عظیمی از اشتغال ایجاد می‌شود و هم صرفه عظیم اقتصادی برای کشور دارد و ما لازم است به اینگونه سرمایه‌ها به شکل جدی‌تری توجه کنیم اما امروز فقیرترین بخش‌های کشور در منطقه جنوب و حاشیه دریاهای آنجاست که این ورق باید برگردد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار