گزارش/

بسیج و اقتصاد مقاومتی

تأکید رهبر معظم انقلاب بر مردمی‌کردن اقتصاد، ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی است که نهاد بسیج مستضعفین یکی از نهادهای مردمی و ایجادکننده بستر و فرهنگ اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۲۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶ - 30June 2014

بسیج و اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری دفاع مقدس: پس از انقلاب اسلامی 1357، به فرمان امام خمینی(ره) نهادهای مردمی و ارزشی پا به عرصه وجود گذاشتند که مولود انقلاب بودند. انقلابی که ساختارهای رژیم طاغوتی پهلوی را نابود کرد و رهبری انقلاب اسلامی دستور تشکیل نهادهایی چون بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی را دادند. دستوری که بهدنبال یک نظام اجتماعی بر پایه استقلال، عدالت، رفع تبعیض و اصلاح فرهنگی بود و فرمان تشکیل بسیج در ایران از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای توسعه داخلی و قدرت ملی کشور صادر شد.

این نهاد مردمی به طور بالقوه و بالفعل در ابتدای انقلاب و دوران جنگ تحمیلی توانست خود را نشان دهد و وحدت ملی و دفاع همهجانبه در برابر دشمنان انقلاب را به منصه ظهور برساند.

یکپارچهسازی مردم در مقابله با فتنهها و دسیسههای دشمنان انقلاب در داخل کشور و اعزام نیروهای جوان و با انگیزه به خطوط جبههها و کمکهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران از اقدامات برجسته بسیج در دوران جنگ تحمیلی بود که این روند با تدابیر خلف صالح امام خمینی(ره) یعنی مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد و بسیج در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به امنیت داخلی و خارجی کشور کمک کرد.

از سوی دیگر بسیج به لحاظ ترکیب خاص خود و داشتن ارتباط عمیق با مردم در سطوح و اقشار مختلف بهترین ظرفیتهای فرهنگی را داراست و میتواند ظرفیتهای بالای فرهنگی و دفاعی را بهوجود آورد.

نظام اسلامی ایران در طول تاریخ خود بحرانها و مشکلات عدیدهای را پشت سرگذاشته است و این مشکلات در نوع خود به علت ماهیت وجودی انقلاب است و رمز ماندگاری انقلاب نیز در مردمیبودن امنیت کشور است.

ادبیات اقتصاد مقاومتی در طول چند سال گذشته بارها توسط مقام معظم رهبری بهکار گرفته شده است؛ ادبیاتی که بیارتباط با شعارهای چند سال اخیر معظمله نبوده است و درسخنرانیهای مختلف ایشان بر آن تأکید کردهاند.

نکته مهم اینکه جنس بسیج با الگوی اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی آن کاملا مطابقت دارد؛ زیرا در تمامی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی باید یک نوع فرهنگسازی و بسترسازی در جامعه و حکومت صورت گیرد.

بنابراین باید نهادهایی این فرهنگسازی را در جامعه انجام دهند. نهادهایی مانند بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توجه به نوع مأموریت و جنس کارشان میتوانند این امر خطیر را در کشور انجام دهند.

خلاصه آنکه تأکید رهبر معظم انقلاب بر مردمی کردن اقتصاد، ایجاد فرهنگ اقتصاد مقاومتی است که نهاد بسیج مستضعفین یکی از نهادهای مردمی و ایجادکننده بستر و فرهنگ اقتصاد مقاومتی است، نهادی که از جنس مردم و بازوی نظام اسلامی در شرایط سخت و بحران است.

بیشک دشمنان نظام بهدنبال راهی برای تضعیف امنیت پایدار جمهوری اسلامی ایران هستند و در این میان نهاد مردمی بسیج میتواند یک همبستگی ملی و اتحاد را بین آحاد مختلف مردم بهوجود آورده و از وقوع هر نوع تهدید بحران جلوگیری کند.

ادبیات اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب از سال 1389 آن را بهکار بردند ادبیاتی است که فرهنگ آن باید در جامعه فراگیر و مردمی شود و استفاده و امکانات بسیج مردمی میتواند گرهگشای کار اجرای این ادبیات امنیتساز باشد و به عنوان یک بازوی پرتوان مردمی، مشکلات اقتصادی و فرهنگ اقتصاد اسلامی را برطرف کند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار