تحلیلگران یمنی:

فرستاده سازمان ملل جنوب یمن را چراگاه القاعده کرد/ معادلات میدانی بزودی تغییر می‌کند

تحلیلگران یمنی با بیان اینکه انصارالله طی روزهای آتی معادله جنگ در یمن را تغییر می‌دهد، گفتند: فرستاده ویژه سازمان ملل هزاران دلار از ائتلاف سعودی پول گرفته تا به نفع آن در مذاکرات تصمیم بگیرد و جنوب یمن را چراگاه القاعده کند.
کد خبر: ۲۲۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ - 12February 2017
فرستاده سازمان ملل جنوب یمن را چراگاه القاعده کرد/ معادلات میدانی بزودی تغییر می‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «صلاح القرشی»، تحلیلگر سیاسی یمن با بیان اینکه دلارهای نفتی عربستان و فشار آمریکا موجب سقوط نقش سازمان ملل در حل بحران سوریه شده گفت: هیئت سازمان ملل در یمن هیچ هدف مثبتی به نفع ملت یمن محقق نکرده است.

وی با بیان اینکه همه تحرکات اخیر در جنوب یمن، نقشه سازمان ملل است، گفت: ازدیاد قدرت تروریست ها مثل القاعده، ائتلاف سعودی و حضور نیروهای بیگانه از جمله نیروهای آمریکایی در جنوب یمن همگی نقشه اسماعیل ولد الشیخ احمد است.

تحلیلگر یمنی افزود: به گفته منابع موثق ولد الشیخ هزاران دلار از ریاض و دیگر کشورهای عربی پول گرفته تا در مذاکرات سیاسی به نفع آنها تصمیم گیری کند.

القرشی شکست سازمان ملل در برقراری صلح در یمن را لکه ننگی بر پیشانی این نهاد بین المللی خواند و گفت: سازمان ملل پس از قربانی شدن صدها هزار غیرنظامی، نابودی زیرساخت های یمن و وخامت اوضاع انسانی، بهداشت و درمان و اقتصاد این کشور هنوز نتوانسته کاری برای یمن انجام بدهد.

وی ولد الشیخ را فردی ناکارآمد برای کمک به حل بحران یمن خواند و گفت: وی نمی تواند میانجی خوبی برای پایان دادن به جنگ های بین المللی یا مدیریت کردن مذاکرات باشد چرا که از تجربه سیاسی در کار خود برخوردار نیست و سوابق کاری وی به مسائل انسان دوستانه محدود می شود.

تحلیلگر یمنی با اشاره به ضعف شخصیتی و توانمندی ذاتی و بی کفایتی شغلی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: طی 2 سال گذشته و در مذاکرات متعددی که در ژنو، عمان و کویت بین یمنی ها برگزار شده ولد الشیخ نتوانسته از فرصت ها برای حل بحران یمن استفاده کند.

القرشی تصریح کرد: فرستاده سازمان ملل دستور کار مذاکرات ژنو 1، سوئیس و کویت را به پرداختن به مسائل امنیتی و اعمال فشار بر یک طرف محدود کرده و حتی بدون توجه به قطعنامه های صادر شده شورای امنیت در خصوص یمن، طرف های سیاسی در یمن را به 2 طرف محدود کرده و نتایج مذاکرات پیشینی که به مدیریت فرستاده سابق سازمان ملل به یمن حاصل شده بود، نادیده گرفت.

تحلیلگر یمنی گفت: در پایان مذاکرات کویت نیز ولد الشیخ پس از صد روز مذاکره در پاسخ به خواسته ائتلاف سعودی پیش نویسی برای حل جزئی بحران یمن ارائه داد که منعکس کننده صد روز مذاکره و شامل راه حل فراگیر برای بحران یمن نبود.

القرشی ادامه داد: ولد الشیخ برخورد جدی و کارآمدی هم به نقشه راه سازمان ملل که مورد موافقت احزاب ملی یمن بود، نشان نداد علاوه بر اینکه از رشد تروریسم و گروه های تروریستی مثل القاعده و داعش که در بیشتر استان های جنوبی جولان می دهند و در کنار مزدوران ائتلاف سعودی به جنگ مشغولند، غافل است.

وی افزود: در همین راستا کشورهای عضو ائتلاف متجاوزان علیه یمن ضمن مقابله با همه تلاش ها برای مقابله با اجرای نقشه راه سازمان ملل در یمن با بیان اظهارات تحریک آمیز سعی کردند در روند مذاکرات برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه سنگ اندازی کرده و به جنگ و محاصره علیه یمن ادامه بدهند.

تحلیلگر یمنی با اشاره به ناتوانی فرستاده ویژه سازمان ملل در رسیدگی به اوضاع اقتصادی و انسانی فاجعه بار در یمن گفت: ولد الشیخ هرگز به مسئولیت خود در برخورد با تداوم جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن عمل نکرده است.

القرشی گفت: عربستان در حالی در برابر چشم دنیا به استفاده از تسلیحات ممنوعه در یمن ادامه می دهد که فرستاده سازمان ملل هم آن را نادیده می گیرد.

وی افزود: ولد الشیخ به مسئولیت خود در بازگشایی فرودگاه صنعا به روی بیماران و مجروحین و آنهایی که باید برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند یا ده ها هزار شهروند یمنی که خارج از وطنشان بلاتکلیف هستند، هم عمل نمی کند

تحلیلگر یمنی گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل کاری برای رفع کامل محاصره بندر الحدیده آخرین و تنها درگاه اقتصادی یمن با خارج هم نکرده است.

القرشی ادامه داد: نادیده گرفتن کار غیر قانونی منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن در انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن که بیش از شش ماه است موجب قطع حقوق قریب به یک میلیون و سیصد هزار کارمند شده و همچنان هم این مشکل ادامه دارد،خود یکی دیگر از بی مسئولیتی های ولد الشیخ است.

وی افزود: فرستاده ویژه سازمان ملل جنایت عربستان در بمباران مراسم ختمی در صنعا را که بیش از هفتصد کشته و زخمی از بین غیرنظامیان گرفت تنها یک حادثه امنیتی خواند.

القرشی افزود: عدم واکنش ولد الشیخ به بمباران کمیته های آتش بس در الجوف توسط جنگنده های ائتلاف سعودی که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت و همچنین بمباران اعضای کمیته مرکزی آتش بس در صعده و صنعا که منجر به شهادت سه نفر از آنها و زخمی شدن یک نفر دیگر شد و همچنین بی اعتنایی فرستاده سازمان ملل به گزارش های نهادهای بین المللی و انسانی همگی عجیب شمرده می شود.

تحلیلگر یمنی بر ضرورت موضع گیری بی طرفانه فرستاده سازمان ملل در امور یمن گفت: میانجی نباید خود را یک طرف مذاکره بداند وگرنه فاتحه مذاکره خوانده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان ملل باید به دنبال جایگزینی برای ولد الشیخ باشد، افزود: مواضع ولد الشیخ در دوره های پیشین مذاکرات شرم آور بود و وی حتی برای  خون ریخته شده زنان، کودکان و مردم بی پناهی که در جرایم جنگی ناشی از بی وجدانی متجاوزان ائتلاف سعودی قتل عام شدند، متاثر نشده است.

 انصار الله طی روزهای عادی معادله نبرد در یمن را تغییر می دهد

«عبدالله صبری»، تحلیلگر سیاسی یمن با بیان تحولات نظامی یمن نسبت به گذشته فرق کرده گفت: معادلات میدانی یمن به طور غیرمنتظره ای تغییر کرده است.

وی افزود: کشور یمن هفته گذشته شاهد تحول بزرگی در عرصه نبردها و جبهه های درگیری بوده است به گونه ای که اوضاع نظامی میدانی در یمن به اوج خود رسیده آن هم بعد از اینکه یگان موشکی یمن از آزمایش موشک بالستیک خود خبر داد که ریاض را به لرزه درآورد و پایگاه نظامی المزاحمه عربستان را در چهل کیلومتری پایتخت این کشور را هدف گرفت.

تحلیلگر یمنی با اشاره به اظهارات 2 روز پیش رهبر جنبش انصار الله یمن در خصوص ارتقای تجهیزات نظامی و سطح نبرد رزمندگان یمنی گفت: همان گونه که عبدالملک الحوثی هم تاکید کردند نیروهای یمنی توانمندی نظامی موشکی خود را به قدری بیشتر کرده اند که ریاض و شهرهای دورتر از آن نیز در تیررس موشک‌های یمن قرار دارد.

صبری تاکید کرد: آزمایش موشک بالستیک یمنی ها این پیام آشکار و شدید اللحن را به ائتلاف سعودی و دنیا مخابره کرد که نخبه های یمن می توانند با متجاوزان مقابله به مثل کنند.

وی افزود: این آزمایش موشکی همچنین توانمندی نیروهای مسلح یمن در کشاندن جنگ از خاک یمن به همه پایتخت های متجاوزان ائتلاف سعودی و نه تنه ریاض را نشان داد.

تحلیلگر یمن با اشاره به پیروزی ها و دستاوردهای بزرگ رزمندگان یمنی طی یک هفته اخیر در همه جبهه های نبرد یمن گفت: تلاش مزدوران دشمن سعودی برای پیشروی در المخا هنوز هم ناکام بوده است با وجود اینکه جنگنده ها، بالگردها، ناوها و هواپیماهای جاسوسی عربستان هم به کمک مزدوران سعودی در این حملات آمده بودند.

وی افزود: در جبهه فرامرزی یمن هم ارتش و کمیته های مردمی با انجام عملیاتی منحصر به فرد محل تجمع نظامیان سعودی در گذرگاه علب، الشبکه، القعام، ظهران، ارتفاعات عامر، مجمع الربوعه و پادگان عین الثورین هدف گرفتند که تلفات سنگینی در صفوف دشمن سعودی و مزدورانش بر جای گذاشت.

القرشی تاکید کرد: طی روزهای آتی شاهد تحول میدانی بزرگی در یمن خواهیم بود و دشمن سعودی و دار و دسته آن و همچنین حامیان آمریکایی، صهیونیستی و قطری ها بدانند که باید در اهداف خود تجدید نظر کنند همان گونه که جامعه بین المللی و همچنین گزارش های کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نظامی حاکی است که عملیات نظامی و حملات هوایی ارتش های ائتلاف سعودی کمکی به حل بحران یمن نمی کند و حتی جامعه بین المللی را هم به دردسرانداخته چرا که بیشتر اهداف غیرنظامی یا تاسیسات زیربنایی و خدمات رسانی به مردم در یمن است.

تحلیلگر یمنی تاکید کرد: دشمن سعودی در جنگ یمن شکست خورده و دنیا این را فهمیده است بنابراین ملت یمن تا پیروزی نهایی مقاومت خواهند کرد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها