معرفی کتاب؛

«اسماعیل»؛ برشی از اقدامات جوانان انقلابی

کد خبر: ۲۲۶۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ - 09February 2017
«اسماعیل» سلامی دوباره به رویدادهای انقلاب در باغ کتاببه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، وقوع انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)، با عظمت و شکوه بی کرانش افق جدیدی پیش روی نویسندگان گشوده است، که از هر زاویه ای به آن نظر افکنده شود، قابلیت بدیعی برای رمان و داستان‌های کوتاه دارد. به همین منظور و به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به معرفی کتاب «اسماعیل» می‌پردازیم. این کتاب نوشته امیرحسین فردی است، که برای گروه سنی نوجوان و جوان در 307 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به زیور طبع آراسته شده است.

امیرحسین فردی در این رمان، تصویر پسرک چشم‌زاغی به نام اسماعیل را ترسیم می‌کند، در روزگار پیش از انقلاب که همچون دیگران است، بی‌هیچ تمایز و تشخصی. به قهوه‌خانه می‌رود، جوانی می‌کند و بعد به دنبال کار می‌گردد. پدرش هم مرده و او باید حامی خانواده‌اش باشد. بخت هم با او یاری می‌کند و به استخدام بانک در می‌آید؛ اما در اسماعیل چیزی هست که او را از جماعت جدا می‌کند. اسماعیل نمی‌تواند تن به زندگی روزمره بدهد و مدام ندایی در درونش طنین‌ می‌اندازد و می‌پرسد: تو کی هستی؟
 
مادر اسماعیل، او را پیش پسرخاله‌اش میرزامناف می‌فرستد، که مرد جهاندیده و پخته‌ای است، تا شاید اسماعیل، حال و هوایی تازه پیدا کند؛ اما همچنان بی‌قراری‌ها با اوست. حتی عشقی نافرجام که اسماعیل می‌خواهد به ازدواج بیانجامد و نمی‌انجامد، او را از این سوال باز نمی‌دارد که بداند کیست.
 
اسماعیل به مسجد و نماز پناه می‌‏برد و قید همه دوستان دوران قهوه‌خانه را می‌زند. بعد به کتابخانه مسجد راه می‌یابد و درهای تازه‌ای به رویش گشوده می‌شود. هرچه زمان می‌گذرد، روح اسماعیل  بی‌قرارتر می‌شود؛ دیگر نمی‌تواند در بانک بماند و درست در زمان ارتقاء و دریافت وام و لمس خوشی‌های ظاهری زندگی، استعفا می‌دهد. حالا زمانه، زمانه‌ی انقلاب است و اسماعیل با دوستان مسجدی‌اش، پای منبرها حضور می‌یابند و همه کوشش خود را برای برانداختن رژیم شاه به کار می‌برند، تا آنکه در زمان اجرای تعزیه حر در مسجد، یک مأمور به مسجددار پیر سیلی می‌زند و اسماعیل هم مأمور را می‌زند و می‌گریزد...»
 
انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار