روایتگری انقلاب/ 4

حکایت خانه‌ای که پایگاه انقلابیون اصفهان بود/ ترس از مردم، مانع ترور امام (ره) شد

رژیم شاه و ژنرال‌های ارتش شاهنشاهی تلاش بسیاری کردند تا به گونه ای امام (ره) را حذف کنند و طرح ترور ایشان را مطرح کردند، اما وحشت از تظاهرات و حمایت‌های مردمی باعث شد، این طرح اجرا نشود.
کد خبر: ۲۲۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲ - 05February 2017

خانه‌ای که پایگاه انقلابیون اصفهان بود/ ترس از مردم مانع ترور امام شدگروه حماسه و جهاد دفاع پرس: به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و استقبال از بهار انقلاب، با برخی از مبارزان انقلابی به گفت‌وگو پرداختیم. سردار «محمد قاسم ناظر» هم اکنون رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که در دوران انقلاب اسلامی همچون دیگر مردم ایران به موج خروشان مخالفان شاه پیوست و با جریان قیام مردمی همراه شد. در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با سردار ناظر را می خوانیم.

دوران انقلاب در اصفهان ساکن بودیم و در مقطع راهنمایی و دبیرستان درس می خواندم. در نزدیکی خانه مسجدی داشتیم که به عنوان پایگاه انقلابی، نیروهای انقلاب در آن جا فعالیت داشتند. ما هم که شش برادر بودیم همیشه به مسجد رفت و آمد داشتیم، به خصوص برادرهای بزرگترم که در مجالس و مراسمات مختلف مذهبی و سیاسی حضور داشتند.

مسجدی که برادرانم در آن فعالیت داشتند به نام مسجد ملک در سه راه رضوی قرار داشت. این مسجد تنها یک مسجد ساده نبود و پیش از انقلاب کلاس های قرآن و هیئات مذهبی در آن برگزار می شد و در سال های انقلاب به عنوان پایگاهی برای توزیع نوارها و اعلامیه های امام خمینی(ره) نیروهای انقلابی در آن فعالیت می کردند.

من خودم هم در راهپیمایی ها و تظاهرات ها حضور داشتم و در یکی از همین راهپیمایی ها در حال فرار بودم که سرم شکست.

در اوایل اعتراضات از آن جا که منزل ما رو به روی مسجد قرار داشت و چون حکومت نظامی در شهرها حاکم بود، همسایه ها به منزل ما می آمدند و رادیو گوش می کردند. حتی در برهه ای از طرف شهربانی به خانه ما حمله شد و چندین نفر را دستگیر کردند. من و برادرانم و پسرعموهایم که راه را می دانستیم، فرار کردیم و 2 نفر از بستگان که از نیروهای انقلابی مجموعه های دیگر اصفهان بودند، دستگیر شدند. چند روزی هم گرفتار بودند و بعد آزاد شدند.

در شب های حکومت نظامی چون در خانه جمع می شدند و صدای الله اکبر از پشت بام بلند می شد، مدام زیر نظر نیروهای رژیم بودیم.

خیابان «شریف واقفی» یکی از خیابان های معروف اصفهان است که بعد از انقلاب به این نام، نامگذاری شد. در این خیابان تلاطم زیادی وجود داشت و نیروهای انقلابی فعالیت های زیادی در این خیابان داشتند، به همین دلیل این منطقه برای نیروهای رژیم حساسیت برانگیز بود.

دفاع پرس: زمانی که اعلامیه های امام (ره) را مطالعه می کردید، چطور با اندیشه های امام (ره) آشنا شدید و چه برداشتی از پیام های ایشان داشتید؟

از هفت سالگی در مراسمات مذهبی شرکت می کردم؛ چون مسجد در نزدیکی خانه ما قرار داشت و ما به نوعی متولی مسجد بودیم، به تبع زمانی که برادرانم به فعالیت های سیاسی مشغول شدند، ما هم به این فضا ورود پیدا کردیم و نوارها و اعلامیه های امام (ره) را گوش می کردیم و می خواندیم. به هر صورت در جریان حوادث و اتفاقات انقلاب بودیم و حتی پای منبرهای امام جمعه وقت شرکت می کردیم و در جلسات درس و بحث آیت الله خادمی حضور می یافتیم. در همان سنین نوجوانی همراه با مردم، اندیشه های امام (ره) را حتی در مدرسه دنبال می کردیم و زمانی که بحثی می شد با برخی معلمان انقلابی همراهی می کردیم که گاها از سوی مدرسه با ما برخورد می شد.

حساسیت خانواده به مسائل و بحث های روز جامعه باعث شده بود که ما هم به اندیشه های امام (ره) گرایش داشته باشیم. اندیشه های امام (ره)، جامع بود و به همین جهت در آن مقطع که سن زیادی هم نداشتیم، جذب وی شدیم و در مراسمات مذهبی و تظاهرات ها و سخنرانی هایی که برگزار می شد، شرکت می کردیم.

دفاع پرس: به خاطر دارید اولین اعلامیه را کجا خواندید و چه چیزی در آن نوشته شده بود؟

اولین اعلامیه هایی که دیدم از سوی آیت الله طالقانی در ارتباط با مسائل مربوط به انقلاب نوشته شده بود. اعلامیه های امام (ره) را بیشتر در زمان حکومت نظامی می توانستیم، پیدا کنیم و بخوانیم، به خصوص در مقطعی که «شاپور بختیار» وزیر شد، انتشار و پخش اعلامیه های امام (ره) نیز گسترش یافت.

در زمان نخست وزیری ازهاری سخنرانی های وی در مجلس علیه مردم را از طریق بلندگوهای مسجد پخش می کردیم و مردم نیز علیه ازهاری شعارهای پرشوری می دادند. به نوعی خانه ما پایگاهی برای انقلابیون شده بود.

دفاع پرس: مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی ایران و نقطه اوج آن را چه می دانید؟

رهبریت عاقلانه و سیاستمدارانه امام خمینی (ره) که اگر تدابیر و مدیریت مدبرانه امام (ره) نبود، شرایطی برای به ثمر رسیدن انقلاب به وجود نمی آمد. امام (ره) هوشمندانه با سخنرانی هایی که کرد، لرزه بر اندام نظام سلطنتی افکند. امام خمینی (ره) علیرغم اینکه سیاست های فردی داشتند؛ ولی در تصمیم گیری ها با شورای مبارزین انقلاب مشورت می کردند. اواخر انقلاب ایشان شورایی را به عنوان شورای انقلاب معرفی کردند که نشان از استفاده و بهره مندی امام (ره) از نظرات این شورا داشت.

رژیم شاه و ژنرال های ارتش شاهنشاهی تلاش های بسیاری کردند تا به گونه ای امام (ره) را حذف کنند و طرح ترور وی را مطرح کردند، اما وحشت از تظاهرات ها و حمایت های مردم از امام (ره) باعث شد، این طرح اجرا نشود. شاه با وجود همه امکانات از قبیل ارتش و ثروت نتوانست دل های مردم را به خود نزدیک کند و پس از خروج او از کشور نظام شاهنشاهی متلاشی شد.

از همان مقطع انقلاب این موضوع به وضوح آشکار بود که قدرت امام خمینی (ره)، که در فرانسه در تبعید به سر می برد، اجرایی تر و عملی تر از قدرت سلطنت شاه است. با وجود نبود هیچ گونه امکانات رسانه ای این هدایت ها و رهبری های امام (ره) بود که توانست انقلاب را به پیروزی برساند، در غیر این صورت همچون انقلاب های دیگر در اواسط اجرا با مشکلات و مسائل متعددی رو به رو می شد.

دفاع پرس: در شرایط امروز چگونه می توان با اتکا به این ویژگی برجسته انقلاب، مسیر درست پیش رو را پیدا کرد و از پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب درباره آن صحبت می کند، عبور کرد؟

اساس نظام بر پایه ولایت فقیه استوار است. خانه ای که به دست رهبر مدیریت و اداره نشود به انحراف کشیده می شود و به اهداف خود نمی رسد. زمانی که امام خمینی (ره) در بستر بیماری بودند این نگرانی حتی در من که آن زمان پاسدار بودم به وجود آمد که بعد از ایشان چه کسی می تواند سکان دار انقلاب باشد؛ ولی حتی امام (ره) به این موضوع فکر کرده و آگاه بودند که چه کسی صلابت، شجاعت ، مدیریت و اجتهاد رهبری جامعه اسلامی را دارد و اینگونه بود که عنایت خداوند بعد از رحلت امام (ره) عزیز شامل مردم شد و به ذهن ها و زبان ها نام مقام معظم رهبری به عنوان فرزند خلف امام راحل جاری شد و ایشان رهبر انقلاب شدند.

رهبری، اساس نظام و کشور است. آنچه در این سال ها اتفاق افتاده و کشور شاهد آن بوده است به برکت وجود مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان برطرف شده است. من مدتی در نیروی انتظامی بودم و در آن مقطع بحران های زیادی را تجربه کردم. سال 77 و 83 و سال 88 که فتنه ای بزرگ در کشور اتفاق افتاد، هر کدام می توانست نظام را به ورطه نابودی بکشاند، اما درایت مقام معظم رهبری و مدیریت ایشان این اجازه را به دشمنان داخلی و خارجی نداد تا ضربه ای به انقلاب وارد کنند.

مدت زمان رهبری امام خامنه ای به نسبت رهبری امام راحل بیشتر بوده است، دو دهه از زمان رهبری مقام معظم رهبری می گذرد و شاهدیم که چگونه ایشان کشور را اداره می کنند. دشمنان در حالی که جنگ های نیابتی را در کشورهای اطراف ایران ایجاد کرده اند، اما در همانجا مانده اند و راهی برای نفوذ به کشور ندارند و این به برکت وجود ولی فقیه است.

دفاع پرس: دشمن در این سال ها تلاش های زیادی برای از بین بردن انقلاب اسلامی و تاثیرگذاری آن بر کشورهای منطقه و کشورهای مستظعف جهان داشته است، شما راه کارهای دشمن را در طول این سال ها به خصوص در سال های اخیر چگونه می بینید؟

امام خمینی (ره) زمانی که انقلاب را به پیروزی رساند شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را سر داد. ما در دوران شاهنشاهی استقلالی نداشتیم، هر آنچه داشتیم، زیر نظر آمریکا و انگلیس بود و آن ها برای ما تصمیم می گرفتند. نیروهای مسلح ما تحت اراده آنان عمل می کردند. امام خمینی (ره) روح استقلال طلبی را به معنای دفاع از آرمان ها و ارزش ها در جامعه رواج داد.

ایشان این تفکر را در جامعه وارد کردند که اگر می خواهیم به استقلال و آزادی برسیم، باید ارزش های خود را احیا و از ناهنجاری ها و مسائل غیراخلاقی پرهیز کنیم.

امروز بسیاری از اتفاقات با نام روشنفکری و امروزی بودن در جامعه رواج داده می شود و برخی جوانان آن را الگو قرار می دهند، غافل از آنکه این راه اشتباه است. دشمن با ایجاد فضاهای جدید که امروز به شکل شبکه های مجازی در زندگی ما ورود پیدا کرده است، ارزش ها و استقلال و آزادی ما را نشانه می رود.

باید ارزش های جامعه، مربوط به دین و آیین و نظام را حفظ کنیم تا به اهدافی که تعیین کرده ایم، برسیم. با حفظ استقلال و آزادی به مسائل اطراف و پیرامونی خود نیز دقت کنیم، چرا که باید از جهات مختلف قدرتمند باشیم.

در گذشته حتی در مسائل مذهبی هم آزادی نداشتیم. در 15 سالی که پیروزی انقلاب اسلامی به طول انجامید، امام (ره) تنها با بحث و سخنرانی اعتراضات و مطالبات مردمی را به پیش برد و باعث شد انقلاب به پیروزی برسد. شاه برای سرکوب این اعتراضات امام (ره) را به تبعید فرستاد، مدرسه فیضیه را به خاک و خون کشید، اما نتوانست آتش مردم برای از بین بردن نظامی که استقلال و آزادی مردم را به دشمن داده بود، خاموش کند.

زمانی که دشمن فهمید نمی تواند از طریق جنگ سخت و انواع سلاح ها و نیروها که در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران از آن استفاده کرد راه به جایی ببرد، افکار و اعتقادات را نشانه رفت، تا از این طریق بتواند به جامعه ایران نفوذ کند. در ابتدای انقلاب می دیدیم که جریان نفوذ فرهنگی را با ابزاری چون ویدئو، ماهواره و فیلم به پیش می برد و امروز بحث نفوذ دشمن از طریق شبکه های مجازی و جذب آدم ها و ارسال اخبار متناقض و سیاه نمایی در افکار عمومی دنبال می شود.

دفاع پرس: این نفوذی که در صحبت هایتان به آن اشاره کردید، در کجا بروز و ظهور پیدا می کند؟

در کانون خانواده ها. دشمن به خوبی می داند، وقتی خانواده از هم بپاشد، ابتذال در مردم گسترش می یابد و فرهنگ مردم تغییر پیدا می کند.

دفاع پرس: مسئولین چطور می توانند در این مسیر درست عمل کنند؟

مقام معظم رهبری تاکید کردند که مسئولین باید بصیر و هوشیار باشند. اگر خواص ما بصیرت داشته باشند و به رهنمودهای رهبری عمل کنند، می توانند علاوه بر اینکه خود را از آماج تهاجمات دشمن حفظ می کنند، تاثیرگذار نیز باشند. باید در مقابل دشمن عملیات معکوس انجام دهیم و به جای برخورد چکشی کار فرهنگی را دنبال کنیم. باید از کاری که دشمن در علیه ما انجام می دهد، علیه خودشان به کار بگیریم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار