روایتگری انقلاب/ 3

فرار دژخیمان رژیم ستم‌شاهی از مقابل روستاییان انقلابی

نیروهای پایداری حکومت شاهنشاهی به روستایی در تبریز آمده و مردم را مجبور به گذراندن دوره‌های نظامی می‌کردند. می‌خواستند تا مردم در مقابل عکس شاه قسم به قرآن یاد کنند، که تحت هیچ شرایطی خیانت به رژیم نکنند.
کد خبر: ۲۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵ - 01February 2017

پایبندی به نظام شاهنشاهی به اجبار نیروهای نظامی

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس: به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر و استقبال از بهار انقلاب، با برخی از مبارزان انقلابی به گفت‌وگو پرداختیم. 

در ذیل ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار دفاع پرس با «فریدون سالاری» از رزمندگان دوران دفاع مقدس در لشکر عاشورا را می‌خوانیم.

دوران پیروزی انقلاب اسلامی سن و سال کمی داشتم و نمی‌دانستم که این هیاهو و سخت‌گیری رژیم برمردم به چه علت است.

پاییز سال 57؛ نیروی پایداری حکومت شاهنشاهی در روستای ما واقع در آذربایجان شرقی بین میانه - تبریز اقدام به ایجاد اردوگاه آموزشی نظامی کرد. تمامی اهالی محل و روستاهای همجوار را اعم از پیر و جوان، مجبور به پوشیدن لباس نظامی و سپری کردن یک دوره اجباری می‌کردند. هیچ‌کس جرئت اعتراض نداشت. به خاطر دارم خیلی از مردم محل به لحاظ داشتن مشکلات و گرفتاری عدیده زندگی، کشاورزی و دامداری آمادگی لازم برای گذراندن این دوره نظامی را نداشتند.

از این رو، ماموران خانه به خانه دنبال مردم می‌گشتند. اگر کسی معترض بود با ضرب و شتم، توهین و اهانت مجبور به پذیرش آن دوره نظامی می‌کردند. هدف از برگزاری این دوره‌ها، تحت فشار قرار دادن مردم بود تا در مقابل عکس شاه قسم به قرآن یاد کنند که تحت هیچ شرایطی به شاه خیانت نکنند.

آن روزها، مرحوم پدرم و سایر اقوام و بستگان نزدیک ما به دلیل سر باز زدن از گذراندن دوره آموزشی نظامی اجباری، دستگیر کرده بودند. آن دوره نظامی هم دقیقا مصادف با آغاز درگیری‌های انقلاب اسلامی شده بود.

پسرعموی پدرم ساکن محله مارآلان تبریز بود، زمانی که از این ماجرا مطلع شد، با فرزندش به روستا آمد تا طی یک نقشه بساط این اردوگاه را جمع کند. نقشه این بود که در یک شب مناسب انبار تسلیحات اردوگاه ارتش در روستا را به اتفاق بستگان تخریب و تمام اسلحه و مهمات آن مرکز را تخلیه و بدست انقلابیون تبریز برسانند که این فرصت پیش نیامد و قبل از این اتفاق، فرماندهان نیروی پایداری ارتش به علت ترس و وحشتی که از انقلابیون داشتند، نتوانستند، در روستا دوام بیارند و پا به فرار گذاشتند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها