«تاریخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی»

کد خبر: ۲۲۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲ - 01February 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، محمدرضا شاه در دوران حكومت خود در تقويت نقش و قدرت نظاميان و مجهز كردن ارتش به انواع سلاح و تجهیزات غربي و بويژه آمريكایی، هزينه‌های هنگفتی صرف كرد؛ چرا كه دوام قدرت خود را متكي بر يك ارتش قوی و مطيع می دانست.

با اوج‌گيری انقلاب اسلامی و در حالی كه شاه و حاميانش برای جلوگيری از سرنگونی رژيم در صدد كودتای نظامی بودند، بدنه اصلی ارتش با پشت كردن به رژيم پهلوی به خيل عظيم ملت پيوست و راه را برای پيروزی انقلاب اسلامی هموار كرد.

بررسی نقش و جايگاه اين نيرو در حوادث و تحولات انقلاب اسلامی و چگونگی پيوستن و همراهی آنان با امام خمينی (ره) و سيل خروشان ملت از موضوعات مهم و جذاب در زمينه تاريخ شفاهي به شمار می آيد.

هدف از تدوين «تاريخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی» بيان دلایل و چگونگی پيوستن ارتش به انقلاب اسلامی از زبان ارتشيانی است كه خود از نزديك شاهد اين دگرگونی و حوادث و تحولات مربوط به آن بوده‌اند.

كتاب شامل مقدمه، پيشگفتار و هشت فصل با عنوان «ارتش پهلوی در يك نگاه كلی»، «موقعيت ارتش قبل از 1357»، «موضع ارتش در قبال وقايع مهم سال‌های 56-57»، «استراتژی انقلابيون در برابر ارتش»، «ارتش و مذهب»، «ارتش در سراشيبی سقوط»، «ارتش همراه مردم و بازسازی ارتش» است.

بخش اول در بحثی نظری، تاریخچه ارتش و اهمیت آن در دوره پهلوی بیان شده است.

بخش دوم به موقعیت ارتش پیش از 1357 پرداخته شده است.

بخش سوم نیز به موضع ارتش در قبال وقایع مهم سال های 1356-1357 اختصاص یافته است.

بخش چهارم استراتژی انقلابیون در برابر ارتش را مورد بحث قرار داده است.

بخش پنجم نیز به موضوع ارتش و مذهب پرداخته شده است.

بخش ششم درباره ارتش در سراشیبی سقوط است.

بخش هفتم نیز به به موضوع ناکارآمدی ارتش توجه شده است.

بخش هشتم نیز به مسئله بازسازی ارتش اختصاص یافته است.

در فصول این کتاب به بحث و بررسی درباره تحولات و حوادث چون پايگاه اجتماعی نظاميان، رابطة ارتش با مردم و شاه، واقعه دی ماه 1356، فتوای امام خمينی درباره شكستن سوگند نظاميان، حكومت نظامی، واقعه 17 شهريور، تاثير خروج شاه بر نظاميان، وقايع روزهای 21 و 22 بهمن، استراتژی گل و شيرينی، شعارهای احساسی و حماسی، روحيه شهادت طلبی، استراتژی تهديد و ترور، تاثير مراجع و روحانيون بر نظاميان، امام و ارتش، خطاي استراتژيك شاه، فرار نظاميان از محل خدمت، پيوستن همافران به انقلاب، ماموريت هايزر، تاثير ورود امام (ره) بر نظاميان و اعلان بی طرفی ارتش پرداخته است.

«تاریخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی» به کوشش «حشمت عزیزی» در 286 صفحه تنظیم وتوسط «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» در دوهزار نسخه منتشر شده است.

 انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها