در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

بلاتکلیفی «بلو‌ زونکن‌ها» در صلیب‌سرخ ادامه دارد

مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس گفت: رایزنی‌ها برای دریافت «بلو‌ زونکن‌ها»ی صلیب‌سرخ حاوی اطلاعات دوران دفاع مقدس که در ژنو نگهداری می‌شود، همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۲۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰ - 23January 2017

///سرهنگ «حسین فروتن نژاد» مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس با ارایه آمار اسناد دوران دفاع مقدس، بیانات مقام معظم رهبری را یکی از علل جمع آوری و ثبت اسناد و مدارک اسرای عراقی و آزادگان دانست و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آمار مستند و دقیقی از تعداد اسرای عراقی، نوع برخورد جمهوری اسلامی با اسرا، نوع برخورد رژیم بعث با اسرای ایرانی، کیفیت و نحوه آزادسازی اسرای عراقی و ایرانی، نوع برخورد و رفتار اسرای ما با صلیب سرخ به دست آید؛ این آمار به صورت کتاب و منبع درآید تا آیندگان از آن بهره گیرند.»

وی ادامه داد: آمار اسرای عراقی پناهنده به دولت جمهوری اسلامی ایران به تعداد 10 هزار و 336 نفر می باشد که از بین 20 هزار درخواست پناهندگی مورد قبول واقع گردیده است. بعد از فروپاشی حکومت بعث اکثر آنها به کشور عراق برگشته و اکثرا از مسئولین طراز اول حکومت فعلی می باشند.

به گفته وی تعداد 456 نفر از آنها در جنگ تحمیلی یا به شهادت رسیده و یا در اثر حوادث گوناگون فوت کرده و در آرامستان‌های ایران مدفون می باشند که در حال تحویل اجساد فوتی به کشور عراق می باشیم.

سرهنگ فروتن نژاد با بیان اینکه زندانیان ایرانی آزاد شده به تعداد 599 نفردر هفت مرحله از مورخ 73.2.15 لغایت 81.12.27 بوده است، اظهار داشت: اسرای خانم به تعداد 23 نفر بوده که در سال 1359 اکثر آنها در شهرخرمشهر به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این افراد از نیروهای امدادی بودند که بین سالهای 1360 تا 1364 به میهن اسلامی بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: مفقودین ایرانی به تعداد 11 هزار و 840 نفر بوده که پرونده مذکور توسط کمیته جستجوی مفقودین در حال پیگیری می باشد.

مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به ارایه آمار کلی از نامه های ارسالی اسرای ایرانی و عراقی در آن دوران پرداخت و گفت: طی سال‌های 1359 تا 1369 حدود 13میلیون و 107 هزار و 92 برگ نامه از اردوگاه‌های اسرای 2 کشور بین خانواده هایشان رد و بدل شده است.

وی با اشاره به وجود زونکن‌هایی با نام بلو زونکن (زونکن‌های آبی) حاوی اسناد مربوط به اسرا و مفقودین ایرانی در جنگ تحمیلی در ژنو تصریح کرد: با وجود پی گیری های انجام شده برای دریافت اصل این اسناد و مدارک، از آنجا که اسناد کمیته بین المللی صلیب سرخ در کشور سوییس و در ژنو نگهداری می شود و امکان تحویل این اسناد هنوز محقق نشده است.

سرهنگ فروتن نژاد خاطرنشان کرد: اسرای مزدور که در جنگ تحمیلی از عراق حمایت می‌کردند به تعداد 247 نفر از 15 کشور سومالی، سودان، هندوستان، مصر و ... بوده است که 239 نفر آن ها به سفیران کشورهای مربوطه تحویل داده شده ، 5 نفر آن‌ها فوت و تعداد 3 نفر از آن‌ها به ایران پناهنده شدند. مفقودین دولت عراق به تعداد 53 هزار و 209 نفر می‌باشد که لیست مربوطه به صورت غیررسمی و در یکی از مراحل مذاکرات مرزی تحویل نمایندگان تیم ایران شد.

مدیر بخش پژوهش، آموزش و فناوری اطلاعات سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به آمار آزادگان و اسرای عراقی آزاده شده، گفت: از تاریخ 60.3.26 تا 81.12.2 طی 65 مرحله به تعداد 39 هزار و 140 نفر اسرای ایرانی به صورت جلسه های تحویلی تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ در مرز خسروی، فرودگاه مهرآباد در تهران و آنکارا تحویل مقامات جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین از تاریخ 60.3.26 لغایت 82.2.15 طی 115 مرحله به تعداد 58 هزار 332 نفر اسیر عراقی به صورت جلسه‌های تحویلی و تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ در مرز خسروی، فروگاه مهرآباد تهران، لارناکا در قبرس و آنکارا در ترکیه تحویل مقامات عراقی شدند.

انتهای پیام/ 131


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار