گزارش دفاع پرس؛

«حق اشعه خلبانان» پاسخی هرچند دیرهنگام به خدمات تیزپروازان نهاجا

خلبانان جنگنده‌های شکاری به دلیل اینکه در معرض اشعه‌‌‌های مختلف قرار دارند، دچار بیماری‌هایی می‌شوند، از این رو در برنامه ششم توسعه، مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به پرداخت این حق به خلبانان کرد. حقی که باید زودتر از این‌ها به خلبانان دوران دفاع مقدس نیز پرداخت می‌شد.
کد خبر: ۲۲۲۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 16January 2017
«حق اشعه خلبانان» پاسخی هر چند دیر به خدمات تیزپروازان نهاجابه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، تاریخ نبردهای هوایی ایران اسلامی مملو از رشادت، ایثار، از خود گذشتگی، ابتکار، خلاقیت، ایمان و تعهد است. قهرمانان نیروی هوایی در هشت سال دفاع مقدس کارهای نشدنی را با کمترین امکانات و ابزار به انجام رساندند.

ضربات عمیق و جبران ناپذیری که خلبانان نهاجا به دشمن بعثی وارد نمودند، به حدی بود که رییس حزب بعث عراق بارها و بارها برای کشتن و اسارت خلبانان ما، جایزه‌های هنگفتی در نظر گرفت.

حماسه و افتخاراتی که این مردان آسمانی و آهنین بال آفریدند کمتر از خدماتی که در جهت ایجاد پروژه موشکی دوران دفاع مقدس کلید خورد، نبوده است. اگرچه توجهات و تبلیغات بسیار کمتر بوده است.

نگه داشتن دشمن پشت رودخانه کرخه در اوایل جنگ تحمیلی، اجرای عملیات 140 فروندی و انهدام مراکز حیاتی رژیم بعث عراق در هفته نخست جنگ، حمله به پایگاه الولید، که در رکوردهای جهانی به ثبت رسیده و در دانشگاه‌های معتبر نظامی روز دنیا تدریس می‌شود، برهم زدن اجلاس سران غیرمتعهدها با بی اعتبار کردن امنیت بغداد که در آن دوره به پیشرفته ترین سامانه‌های پدافندی شرقی و غربی مجهز شده بود و صدها عملیات پشتیبانی و اطلاعاتی که در جریان جنگ 8 ساله محقق شد، گویای تلاش‌های خستگی ناپذیر خلبانان نیروی الهی هوایی بوده است.

امام خمینی در تاریخ 6 مرداد 67 خطاب به خلبانان عزیز و قهرمان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، فرمودند: اینجانب از زحمات طاقت فرسای شما و تمامی افراد متعهد و دلسوزی که به نحوی از انحا در آمادگی پروازها دست دارند، تشکر می‌نمایم. شما در طول جنگ تحمیلی و به خصوص در شرایط حساس امروز از رزمندگان صحنه‌های نبرد و میهن اسلامی‌مان با تمام توان دفاع نموده و می‌نمایید. شجاعت شما دل تمامی میهن دوستان و اسلام باوران را شاد کرده است.
 
از این رو نمایندگان مجلس در ماده 127 لایحه برنامه ششم توسعه کشور، دولت را مکلف به فراهم نمودن اعتبارات لازم جهت پرداخت مطالبات حق اشعه خلبانان کردند. این مصوبه پیش از هر چیز باید خلبانان دوران دفاع مقدس که امروز با بیمارهای سختی ناشی از پروازهای طولانی مدت دست و پنجه نرم می کنند، در برگیرد.

حق اشعه به افرادی تعلق مي‌گيرد كه در حين خدمت و به جهت نياز خدمتی با دستگاه‌ها يا سيستم‌هایی كار مي‌كنند كه اشعه ايكس يون منفی ساطع شده از اين سيستم‌ها سلامت آنان را در معرض خطر دائم قرار می‌دهد، مانند خلبانان شكاری كه ضمن سر و كار داشتن با رادارهاي بسيار قوي و حساس هواپيماهای شكاری با تشعشات زياد و قوی رادارهای فعال زميني نيز دائماً در برخورد می‌باشند و يا پرسنلي كه در ايستگاهاي رادار زميني و يا در سايت‌هاي موشكی راداری مثل هاگ، اس ٢٠٠ و اس ٣٠٠ و يا رادارهای آتشبارهای ضد هوایی سر و كار داشته و مشغول خدمت می‌باشند، شامل این موضوع می‌شوند. اما چون اين قانون بعد از اتمام جنگ مصوب شده تاكنون حق اشعه خلبانان و برخی از پرسنل راداری و پدافندی را كه محق دريافت آن می‌باشند پرداخت نشده است.

این گزارش می‌افزاید بخشي از عمده بيماري‌هاي خلبانان شكاري مثل ناراحتي‌ها و شكستگي مهره‌هاي كمر و ستون فقرات، شكستگي و پرس شدن مهره‌هاي گردن، سائيدگي زانوها و مفاصل مچ دست‌ها، خرابي دندان‌ها كه عمدتاً بدليل تحمل فشارهاي زياد فشار G و تدام پروازهاي پرفشار و متوالي، هموروئيدهاي مزمن، كم شدن بينائي در اثر در معرض قرار گرفتن تشعشات بيش از حد اشعه UV ماورابنفش بدليل پرواز در ارتفاع بالا و اغلب نيز دچار سرطان‌هاي مختلف مثل سرطان پوست و استخوان كه بيشتر بدليل كار با رادارهاي بسيار قوي بروز مي‌نمايد را مي‌توان از بيماري هاي شايع بين خلبانان شكاري كه همگي در اثر تداوم پروازهاي پراسترس و طولاني در شرايط رزمي بوجود مي‌آيد نام برد.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار