ظهره‌وند:

«آیسا» توان دفاعی و ظرفیت منطقه‌ای ایران را نیز نشانه گرفته است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «آیسا» به جز صنعت نفت، توان دفاعی و ظرفیت منطقه‌ای ایران را نیز نشانه گرفته است.
کد خبر: ۲۲۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴ - 15January 2017
«آیسا» به جز صنعت نفت، توان دفاعی و ظرفیت منطقه‌ای ایران را نیز نشانه گرفته استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «ابوالفضل ظهره وند»، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برای رسیدگی به شکایت ایران درباره نقض برجام از سوی آمریکا، با اشاره به مورد هدف قرار گرفتن توان دفاعی و ظرفیت منطقه‌ای ایران بر اساس آیسا بیان داشت: استناد ایران در موضوع نقض برجام عمدتاً بند 26 برجام است که آمریکا در آن از اینکه تحریم‌هایی را احیا یا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند، منع شده است. این همان نقطه‌ای است که ایران می‌تواند به آن تکیه کند که ISA به‌ مثابه یک قانون جدید و احیای تحریم است.

وی با تأکید بر اینکه طبق آیسا تحریم‌های ثانویه‌ای وجود دارد که این تحریم‌ها صنعت نفت ایران را مورد هدف قرار داده است، گفت: ایران در این رابطه معتقد است که این موضوع باید در کمیسیون برجام مطرح شود؛ اما آمریکایی‌ها مدعی هستند که آیسا تحریم جدیدی نیست. آنها مدعی هستند که این همان تحریمی بوده که بخشی از آن در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای متوقف شده بود. آمریکایی‌ها در حال حاضر در این توافقی که انجام گرفته، مدعی هستند که تمدید این قانون در حالی انجام می‌شود که بخش مرتبط با تحریم‌های هسته‌ای آن متوقف خواهند ماند. به همین خاطر در نشستی که اخیراً انجام شد، رأی به هیچ سمتی داده نشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اینکه آمریکایی‌ها تأکید بر متوقف ماندن بخشی از تحریم‌ها و بی‌اثر ماندن آن دارند که مربوط به تحریم‌های هسته‌ای و بخش مرتبط با تحریم‌های ثانویه است، اضافه کرد: با این‌ حال بخش دیگری نیز در ISA در نظر گرفته شده که مربوط به توان دفاعی و ظرفیت منطقه‌ای ایران است که آمریکایی‌ها از آن تحت عنوان تروریسم یاد می‌کنند. به‌ عبارتی‌ دیگر پیگیری آن صرفاً برحسب بند 26 برجام به‌ خودی‌خود افاقه‌ای نمی‌کند.

وی با بیان اینکه این نکته پیش از اجرای برجام و امضا آن باید پیش‌بینی می‌شد که آیسا دیگر در سال 2016 تمدید نشود، تأکید کرد: این موضوع به این استناد گفته می‌شود که قانون مذکور تا به امروز سه بار در سال‌های 2001، 2007 و 2011 تمدید شده است؛ بنابر این شرط تدبیر این بود که احتمال تمدید دوباره آن در سال 2016 در نظر گرفته می‌شد.

ظهره وند با اشاره به اینکه در واقع فشار اصلی تحریم‌ها ناشی از تحریم‌های ثانویه است، مطرح کرد: 6 قطعنامه‌ای که شورای امنیت علیه ایران صادر کرد، فشار چندانی بر ایران نداشت. آنچه فشار بیشتری بر کشور وارد ساخت، ISA بود که تحریم کننده شرکت‌های غیر آمریکایی در حوزه نفتی است و آمریکایی‌ها از این اهرم استفاده کردند. هر چند ممکن است گفته شود که این قانون یک قانون فرا سرزمینی است که با حقوق بین‌الملل عام در تعارض است؛ اما این موضوع با مصونیت کشورها در تضاد قرار می‌گیرد و اثر و افاقه‌ای ندارد؛ چون آمریکایی‌ها از اهرم و نیروی لازم برخوردار هستند که بتوانند کمپانی‌ها و شرکت‌های غیر آمریکایی به‌ ویژه نهادهای پولی و بانکی در نهاد بین‌الملل را مورد فشار قرار دهند.

وی با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها تا به امروز نهادها و مؤسسات پولی و بانکی را حدوداً 16 میلیارد دلار جریمه کرده‌اند، ارزیابی کرد: این نهادها از سرمایه‌گذاری فعال در حوزه نفتی ایران و نقض ISA وحشت دارند؛ بنابر این لازم بود که با اتخاذ درایتی اجازه تمدید دوباره این قانون داده نمی‌شد تا دشواری دیگری بر ایران ایجاد نمی‌شد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار